Brug af racersimulatorer
Selve udviklingen af drivlinjen er foregået ved brug af særlige simulatorer, man ellers normalt kun benytter til udvikling af racerbiler i motorsport samt systembænke, hvorpå hele drivlinjesystemet kunne monteres. GR GT leverer ikke kun høj ydeevne, men også den karakteristiske lyd fra en V8 twin-turbo benzinmotor. Det sørger det omhyggeligt udformede udstødningsrør for.
Hjulophænget i GR GT består af en ny, lavt monteret dobbelt wishbone-affjedring med smedede aluminiumsbærearme både for og bag. De 20" store hjul er monteret med Michelin Pilot Sport Cup 2 dæk særligt udviklet til GR GT. Brembo bremseskiverne for og bag er lavet af kulfiber og nænsomt tilpasset ud fra den feedback, som professionelle racerkører er kommet med under de utallige testkørsler foretaget både på Toyotas tekniske Shimoyama-udviklingscenter i Japan, på Fuji Speedway også i Japan og på den legendariske Nürburgring i Tyskland.
Sportsvognens VSC-system gør det muligt at justere både motorkraft og bremsekontrol i flere trin, hvilket betyder, at føreren selv kan indstille præcis, hvor meget eller lidt assistance, man ønsker - afhængig af ens kørefærdigheder og vejrforhold. Toyotas motorsportsafdeling benytter sig af samme teknologi i teamets racerbiler, der deltager i det årlige 24-timers løb på Nürburgring, og det er et eksempel på en af flere teknologier, der er blevet finpudset under hård konkurrence i motorløb, inden det finder vej til en gadebil.
Der har i udviklingen af GR GT været stort fokus på især tre nøgleelementer; et lavt tyngdepunkt, en lav vægt med høj vridningsstabilitet og aerodynamik på højt niveau. Overvejelserne i forhold til at sikre et exceptionelt lavt tyngdepunkt er gået på, hvordan man sænker både bilens højde og førerens siddeposition mest muligt.