Spring til hovedindhold (Press Enter)

Verdenspremiere på sportsvognen GR GT

Pressemeddelelse 5. december 2025


Toyotas motorsportsbrand, GAZOO Racing, har netop løftet sløret for en helt ny sportsvogn til gadebrug, der får navnet GR GT. Sportsvognen er udviklet til at levere den ultimative køreoplevelse med lavt tyngdepunkt, lav vægt samt et aerodynamisk design. Under motorhjelmen ligger en 4,0-liters V8 twin-turbo motor med 650 hk eller mere.

Toyotas motorsportsbrand, GAZOO Racing, har gennem de seneste år introduceret flere storroste sportslige biler som GR Yaris, GR86 og GR Supra. Nu tager Toyotas afdeling for særligt sportsligt fokuserede køremaskiner næste store skridt og har netop løftet sløret for mærkets helt nye og kommende flagskibsmodel, GR GT, samt en dedikeret racerudgave med navnet GR GT3.

Den nye GR GT følger i fodsporet på tidligere sportslige Toyota-ikoner som James Bond-modellen, Toyota 2000GT, fra 1960'erne og supersportsvognen, Lexus LFA. Den helt nye GR GT og dens racermakker, GR GT3, er resultatet af videregivelsen af den uvurderlige viden og erfaring fra udviklingen af netop Lexus LFA fra de ældre medarbejdere til en yngre og ny generation af dygtige Toyota-medarbejdere. Den nye, yngre generation af medarbejdere har benyttet viden og erfaring fra deres ældre kolleger og videreudviklet og tilført de nyeste teknologier for at skabe en køremaskine som aldrig før.

Det uforbeholdne fokus har gennem hele udviklingen været på føreren og dét at forstå og imødekomme behovene hos de personer, der skal sidde bag rattet. Det er bl.a. sikret ved hjælp af massiv involvering af og input fra professionelle racerkørere.

GR GT er fra starten udviklet som en sportsvogn, der må bruges på almindelig vej. Ingeniørerne har ikke blot fokuseret på at give bilen en høj dynamisk ydeevne, men altså også at opnå en følelse af samhørighed mellem bil og fører, så føreren hele tiden er i stand til at interagere med sin bil.

Nyudviklet V8-motor

Den nye sportsvogn er udstyret med en nyudviklet 4,0-liters V8 twin-turbo benzinhybridmotor med tilhørende elmotor. Den samlede systemydelse er 650 hk eller mere med et maksimalt drejningsmoment på 850 Nm eller højere. Da der stadig er tale om en prototype, er systemydelsen eller drejningsmomentet endnu ikke endeligt fastlagt.

Motoren har en boring og slaglængde på 87.5 x 83.1, hvor den korte slaglængde bidrager til at reducere motorens højde. Et andet tiltag, der både gør motoren mere kompakt, men som samtidig også højner motorresponsen, er den såkaldte Hot V motorkonfiguration med turboer monteret mellem cylinderrækkerne. Derudover rummer enheden tørsump-smøring og et mindre bundkar end normalt.

Motorens kraft overføres til den bageste transaksel via et CFRP-kulfiberarmeret plastmomentrør. Ud over en motorgenerator integrerer transakslen en nyudviklet otte-trins automatgearkasse, der benytter en vådkobling i stedet for en momentomformer samt et mekanisk begrænset spærredifferentiale. Motorgeneratoren, der er placeret foran gearkassen, bruges til at kompensere for den kortvarige forsinkelse i momentresponsen, der opstår ved acceleration og gearskift.

Det nyudviklede otte-trins automatgear overgår på de fleste punkter det ellers roste GR-DAT-automatgear i GR Yaris og giver gearskiftehastighed og gearskiftekontrol i verdensklasse.

Placeringen af bageste transaksel, batteri, benzintank og andre tunge komponenter medfører en vægtfordeling i GR GT på 45:55 for-til-bag og gør det endnu nemmere at håndtere bilen både på bane og almindelig vej.

Brug af racersimulatorer

Selve udviklingen af drivlinjen er foregået ved brug af særlige simulatorer, man ellers normalt kun benytter til udvikling af racerbiler i motorsport samt systembænke, hvorpå hele drivlinjesystemet kunne monteres. GR GT leverer ikke kun høj ydeevne, men også den karakteristiske lyd fra en V8 twin-turbo benzinmotor. Det sørger det omhyggeligt udformede udstødningsrør for.

Hjulophænget i GR GT består af en ny, lavt monteret dobbelt wishbone-affjedring med smedede aluminiumsbærearme både for og bag. De 20" store hjul er monteret med Michelin Pilot Sport Cup 2 dæk særligt udviklet til GR GT. Brembo bremseskiverne for og bag er lavet af kulfiber og nænsomt tilpasset ud fra den feedback, som professionelle racerkører er kommet med under de utallige testkørsler foretaget både på Toyotas tekniske Shimoyama-udviklingscenter i Japan, på Fuji Speedway også i Japan og på den legendariske Nürburgring i Tyskland.

Sportsvognens VSC-system gør det muligt at justere både motorkraft og bremsekontrol i flere trin, hvilket betyder, at føreren selv kan indstille præcis, hvor meget eller lidt assistance, man ønsker - afhængig af ens kørefærdigheder og vejrforhold. Toyotas motorsportsafdeling benytter sig af samme teknologi i teamets racerbiler, der deltager i det årlige 24-timers løb på Nürburgring, og det er et eksempel på en af flere teknologier, der er blevet finpudset under hård konkurrence i motorløb, inden det finder vej til en gadebil.

Der har i udviklingen af GR GT været stort fokus på især tre nøgleelementer; et lavt tyngdepunkt, en lav vægt med høj vridningsstabilitet og aerodynamik på højt niveau. Overvejelserne i forhold til at sikre et exceptionelt lavt tyngdepunkt er gået på, hvordan man sænker både bilens højde og førerens siddeposition mest muligt.

Frontmotor og baghjulstræk

Herefter fokuserede man på, at bilen skulle have frontmotor og baghjulstræk for at højne selve håndteringen af bilen, når den bliver presset til sit yderste. De relativt tunge komponenter som motor og den bagmonterede transaksel skulle naturligvis også placeres optimalt for det lavest mulige tyngdepunkt.

Den lave vægt og høje vridningsstabilitet er opnået gennem Toyotas første fulde aluminiumsramme. Kulfiberforstærket plast og andre letvægtsmaterialer har desuden medvirket til et stærkt og på samme tid let karosseri - afgørende detaljer for at skabe en potent og køreglad maskine i fuld balance.

Med en topfart på mindst 320 km/t. er aerodynamikken på GR GT også et vigtigt aspekt. Processen med at skabe et udvendigt aerodynamisk design adskiller sig fra den, Toyota ellers tidligere har benyttet i udviklingen af andre strømlinede modeller. I tidligere projekter er opmærksomheden typisk først blevet rettet mod aerodynamikken, efter det udvendige design mere eller mindre er færdigt.

Men i udviklingen af GR GT har man først fokuseret på de ideelle aerodynamiske elementer. Herefter har aerodynamik-ingeniører med erfaring fra Toyotas motorsportsteam i Le Mans-serien og eksteriørdesignere arbejdet tæt sammen for at opnå et design, der understøtter både aerodynamik og de nødvendige foranstaltninger i relation til køling af bl.a. motor og bremser.

Sportsvognens indvendige design er også udformet omhyggeligt og uden kompromiser baseret på ergonomi med det formål at opnå den optimale køreposition set fra en professionel kørers perspektiv samt at skabe det udsyn, der skal til, når man kører så potent en bil helt på grænsen. Der er lagt særlig vægt på, at bilen skal være let at betjene bag rattet med relevante knapper placeret intuitivt og tæt på rattet.

Udviklet GT3-udgave

Sideløbende med udviklingen af GR GT har ingeniører og designere hos GAZOO Racing udviklet den endnu mere hårdkogte racersportsvogn, GT GT3. Den er altså bygget på GR GT-udgaven, hvorfor de samme tre elementer præger racerudgaven, nemlig et lavt tyngdepunkt, en lav vægt med høj vridningsstabilitet og aerodynamik på højt niveau.

Samtidig lever den op til de krav, som den internationale motorsportsorganisation, FIA, har sat for at kunne deltage i GT3-løb - topkategorien for produktionsbiler i motorsport - og sigter efter at blive bilen, folk vælger, hvis de gerne vil vinde, og som er let at køre for enhver.

Toyotas motorsportsafdeling mener, at den førerfokuserede tilgang i udviklingen er mindst lige så vigtig i GT3-bilkategorien, som det er for gadebilen GR GT, da både professionelle og private kørere potentielt kommer til at sidde bag rattet af GR GT3.

Ligesom andre GR-modeller er GR GT og GR GT3 blevet finjusteret, kørt til de gik i stykker og bygget op igen endnu stærkere for at leve op til alle kommende køreres forventninger. TOYOTA GAZOO Racing fortsætter de kommende måneder udviklingen og finjusteringen af GR GT og dens racerbror GR GT3 med henblik på endelig lancering i 2027. Yderligere detaljer om de potente sportsvogne bliver offentliggjort efterhånden, som de bliver tilgængelige.

Modtag nyheder fra Toyota

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så er du altid opdateret om nyheder, kampagner, gode tilbud og konkurrencer fra Toyota.
Tilmeld dig

De seneste nyheder fra Toyota