Spring til hovedindhold (Press Enter)

bZ4X – top tre i nyttelast

Vi har alle kørt en fuldt pakket bil. Det kunne være på bilferien, turen i byggemarkedet eller på genbrugsstationen. Bilen kan rumme mere, end man umiddelbart skulle tro, men hvad er den samlede vægt egentligt?

Elbiler vejer mere

De fleste elbiler har en begrænset nyttelast sammenlignet med konventionelle brændstofbiler i samme klasse. Det er derfor vigtigt at sætte sig ind i bilens nyttelast, ellers kan du risikere, at din nye elbil ikke løser dit behov.

Hvad er nyttelast?

Nyttelast er den vægt du kan bruge til passagerer og bagage i din bil.

Nyttelasten er angivet på køretøjets registreringsattest.

I "gamle dage" var der ofte en vis sammenhæng mellem bagagerummets størrelse og bilens nyttelast.

Det er ikke tilfældet med elbiler som generelt er tungere end konventionelle biler. Elbilers batteri kan nemt veje flere hundrede kilo. Men da bilernes tilladte totalvægt ikke steget er nyttelasten i flere tilfældet blevet reduceret kraftigt. 

NAF har vejet

NAF – Norges svar på FDM, har testet 29 forskellige elbiler. Kun otte biler vejede, hvad der stod på registreringsattesten – eller mindre – og  Toyota bZ4X 2WD blev placeret på en flot 3. plads af disse. NAF har beregnet atbZ4X kan lastes med 475 kg. Hvilket faktisk er 10 kg mere nyttelast end det, der står i registreringsattesten.

21 andre elbiler havde en egenvægt, der var højere eller meget højere end angivet i registreringsattesten. Det betyder, at for alle disse er nyttelasten eller antallet af passagerer mindre end angivet, hvilket kan give ejerne problemer med at bruge deres biler til helt almindelige opgaver.

Meget udstyr betyder lavere nyttelast

Mere udstyr reducerer nyttelasten kilo for kilo. Eksempler på ekstraudstyr kan være anhængertræk, tagbøjle, tagboks, gulvmåtter og større hjul.

Det er ikke alle bilproducenter der opgiver nyttelast for alle udstyrsvarianter. Derfor kan den opgivet nyttelast godt varierer afhængig af modelvarianten.

Hos Toyota har vi valgt at nyttelasten bliver beregnet for hver udstyrsvariant. Derved kan du nemmere få et overblik over hvad de forskellige modelvarianter har af nyttelast. 

Hvad er overvægt?

De fleste er bekendt med, at varevogne og lastbiler kan blive stoppet, inspiceret og kontrolleret for overvægt. Hvis de konstateres at være overbelastede, skal de aflæsse, omlade og betale en bøde. Personbiler også kan blive underlagt vægtkontrol og med flere og flere elbiler på vejene, er der kommet mere fokus på udfordringerne med overvægt.

Hvis din bil kører med overvægt, kan det kompromittere sikkerheden. Køreegenskaberne vil blive forringet, og bremselængden forøges. Bilens komponenter er designet og dimensioneret med en bestemt totalvægt i tankerne. Dette inkluderer drivaksler, affjedring, støddæmpere, bremser og dæk – alt er konstrueret med et specifikt formål. Overvægten kan derfor både være farligt og kostbart.