Pressemeddelelse 20. maj 2025
Til efteråret er Toyota klar til at introducere en ny og betydeligt teknisk forbedret udgave af sin første dedikerede elbil, bZ4X, der er udviklet og bygget udelukkende som elbil helt fra grunden. Toyota har netop offentliggjort, at prisen på den nye bZ4X starter fra 299.900 kr.
Dermed får den nye bZ4X en betydeligt lavere startpris end den gamle udgave - endda til trods for de mange tekniske forbedringer. En af forklaringerne er naturligvis, at man som noget nyt kan vælge mellem to batteristørrelser med en bruttokapacitet på enten 57,7 kWh eller 73,1 kWh og med en forventet rækkevidde på op til 573 km ifølge WLTP afhængig af udstyr og motorydelse. Derved bliver det muligt at vælge præcis den løsning, der passer til ens behov. De endelige tal for rækkevidde er først klar, når bilen er blevet typegodkendt, hvilket sker tættere på introduktionen.
Det er netop også udgaven med det mindste batteri med en forventet WLTP-rækkevidde på op til 445 km, forhjulstræk og en elmotor med 167 hk eller 123 kW, der koster under 300.000 kr. i udstyrsudgaven Active.
Spækket med udstyr
Her får man en fuldt elektrisk SUV spækket med udstyr som fx 18" alufælge, 14" multimedie touchskærm, bakkamera, 2-zonet klimaanlæg med nanoeX-teknologi, LED-lygter for og bag, digital nøgle, adaptiv fartpilot med køfunktion, parkeringssensorer for og bag, ratvarme, mørktonede sideruder og bagrude, lyddæmpende akustik glas, el-bagklap, sæder i dellæder med varme, el-justerbart førersæde og den seneste generation af Toyotas omfattende pakke af sikkerhedssystemer, Toyota Safety Sense, blot for at nævne noget fra den lange liste.
Når man er på tur og har brug for at lade undervejs, vil man også opleve betydelige forbedringer i den nye bZ4X. Bilen er som standard - og dermed også i udgaven med det mindste batteri - udstyret med en batteriforvarmer, der enten helt automatisk eller manuelt, hvis man foretrækker det, bidrager til, at batteriet har en optimal temperatur allerede inden, man påbegynder lynopladning med op til 150 kW. Derved kan man fra starten lade med højest mulige effekt.
Foretrækker man automatisk forvarmning, kan man indtaste sin rute i bilens integrerede navigation, hvor lokationer til opladning undervejs foreslås. Her vil bilen automatisk begynde forvarmning af batteriet, inden man ankommer til det foreslåede opladningssted.
Man skal lægge 25.000 kr. mere, hvis man vælger udgaven med det store batteri på 73,1 kWh og en forventet WLTP-rækkevidde på op til 573 km, forhjulstræk og en kraftigere elmotor på 224 hk i udstyrsudgaven Active. Her får man som standard endda endnu mere udstyr med som bl.a. 360 graders panoramakamera, indstigningslys ved sidespejlene og tyverialarm med bevægelses- og glasknusningssensor.
Firehjulstræk og flere kræfter
Ligesom den gamle bZ4X kan den nye udgave også fås med firehjulstræk. Her følger den store batteripakke altid med, og samtidig skruer Toyota voldsomt op for kræfterne i bilen. Den firehjulstrukne udgave har elmotorer placeret både ved for- og bagakslen og yder samlet 343 hk eller 252 kW. Man skal lægge yderligere 20.000 kr. for at få træk på alle fire hjul og de mange ekstra kræfter. Samtidig får man også fordoblet bilens tilladte anhængervægt til 1.500 kg.