Torsdag den 25. juli 2024
Toyota er i gang med transformationen fra bilvirksomhed til mobilitetskoncern og har en vision om at tilbyde bæredygtig mobilitet for alle. Uanset om man er ung eller gammel, har et handicap eller ej. Flere af de mobilitetsprodukter, der skal støtte op om denne vision befinder sig de kommende mange uger i byernes by, Paris, i forbindelse med de Olympiske og Paralympiske Lege.
Nogle af mobilitetsprodukterne bliver brugt under legene til at transportere både atleter, officials, frivillige og tilskuere rundt i den franske hovedstad og på de forskellige sportslokationer. Men i et område tæt på Eiffeltårnet har Toyota samlet en stor del af mobilitetsprodukterne for at kunne vise dem frem i samlet flok. Det sker i den såkaldte Toyota Inclusive Mobility Park, der netop er blevet indviet.
"Vi er meget stolte af at kunne åbne vores mobilitetspark her i Paris, værtsbyen for de Olympiske og Paralympiske Lege. Vi ønsker som global mobilitetspartner for legene at bidrage til et mere inkluderende og bæredygtigt samfund gennem mobilitet. Toyota Inclusive Mobility Park er en del af udstillingsvinduet for vores vision om at skabe glæde for alle samt med vores mobilitetsløsninger at gøre mobilitet tilgængelig og behagelig for alle. Vi håber, at de besøgende her i mobilitetsparken vil lære mere om inkluderende mobilitet, have det sjovt og blive inspireret," siger Yoshihiro Nakata, administrerende direktør for Toyota Motor Europe.
Inkluderende mobilitet
Mobilitetsparken ved Paris 2024 byder altså på flere løsninger, der demonstrerer Toyotas inkluderende mobilitet. Fx kan man opleve den fuldt elektriske Accessible People Mover (APM), der en slags minibus med seks siddepladser og mulighed for også at transportere kørestolsbrugere. Den er produceret i Portugal af Toyota og bruges under legene i og omkring atletbyen og sportslokationerne til at transportere atleter og tilskuere med reduceret mobilitet.
Man vil også kunne opleve forskellige mikromobilitetsløsninger som C+Walk S og C+Walk T, der er let betjente trehjulede elektriske køretøjer designet til at benytte i fodgængeromårder. C+Walk S er en siddende udgave og bruges primært at paraatleter i atletbyen under de Paralympiske Lege, mens C+Walk T er en stående udgave, der hovedsageligt vil blive brugt af personale og frivillige på sportslokationerne.
En anden mikromobilitetsløsning er Yosh-E, der er en kørestolstrækker, som omdanner en mekanisk kørestol til en elektrisk udgave og dermed giver brugeren en endnu større frihed til at komme rundt.
Innovative mobilitetsløsninger
I Toyotas mobilitetspark finder man også flere innovative mobilitetsløsninger skabt af partnere og startups, som Toyota støtter. Her er bl.a. en elektrisk kørestol fra Genny, der accelererer, når man læner sig frem, og bremser, når man læner sig tilbage. Der er et kørestolsbremsesystem fra Eppur. Og så er der brintpatronteknologi, der integrerer brintenergi i dagligdagen - i mobilitetsparken bl.a. i form af en brintdrevet ladcykel.
"Toyotas mobilitetspark er et udstillingsvindue for, hvordan teknologi og tilgængelighed kan gå hånd i hånd, og hvordan de Olympiske og Paralympiske Lege kan skabe positive forandringer i samfundet. Det er fantastisk at se alle de innovative inkluderende løsninger, som Toyota bringer i spil på ét sted. Man oplever virkelig deres vision om at sikre mobilitet for alle ved Paris 2024 og efter legene," lyder det fra Andrew Parsons, formand for Den Internationale Paralympiske Komité.
Han deltog i åbningen af mobilitetsparken sammen med viceborgmesteren i Paris, Pierre Rabadan, der er ansvarlig de Olympiske og Paralympiske Lege, sport og floden Seinen i Paris.
"Vi er glade for at byde velkommen til Toyota Inclusive Mobility Park i Paris, en by, der er forpligtet til at fremme grøn og inkluderende mobilitet for alle. Parken er en fantastisk mulighed for at opdage og opleve de innovative mobilitetsløsninger, som Toyota og deres partnere har udviklet," siger Pierre Rabadan.