Pressemeddelelse 15. maj 2025
Toyota har en bredside af nye elbiler på vej til danske forbrugere. Alene i år lancerer den japanske mobilitetskoncern hele tre nye elbiler i form af SUV'erne Urban Cruiser, C-HR+ og bZ4X. Nu har Toyota så offentliggjort sin fjerde dedikerede elektriske SUV, den helt nye, familie elbil med navnet bZ4X Touring.
Som navnet antyder er slægtskabet tæt mellem Toyotas første dedikerede elbil, bZ4X, og den nye, bZ4X Touring. Men selvom bZ4X byder på oceaner af plads ved både bagsædet og i bagagerummet, måler bZ4X Touring 140 mm mere i længden og 20 mm mere i højden. Det betyder, at bagagerumsvolumen er øget med en tredjedel med 148 liter, så det nu sluger 600 liter.
bZ4X Touring er endnu mere rettet mod kunder med en aktiv livsstil, som ønsker en alsidig bil med plads til hele familien og til feriebagagen eller sports- og fritidsudstyret. Og skulle man på et tidspunkt have behov for endnu mere plads, end det rummelige bagagerum tilbyder, kan de fleksible bagsæder lægges ned helt plant med gulvet i bagagerummet i en 40:60-formation.
Forhjuls- eller firehjulstræk
Ligesom Toyotas tre andre dedikerede elbiler bliver det muligt at vælge bZ4X Touring med enten forhjulstræk eller firehjulstræk. Den firehjulstrukne udgave får som standard Toyotas intelligente XMODE-teknologi og Grip Control, der sikrer stabil og sikker kørsel på mere ujævne eller løsere underlag.
Der kommer én batteripakke til bZ4X Touring bestående af et litium-ion-batteri med en bruttokapacitet på 74,7 kWh. Det giver en foreløbig forventet rækkevidde ifølge WLTP på 560 km. Det endelige officielle tal for rækkevidden er klar tættere på introduktionen.
Den trefasede AC-opladning sker alt efter udstyrsudgave med enten 11 kW eller 22 kW med bilens indbyggede lader, mens den maksimale DC-lynladning foregår med op til 150 kW. Det giver en ladetid fra 10 til 80 procent på omkring en halv time.
Når man er på tur og har brug for at lade undervejs, vil man kunne benytte den batteriforvarmer, der enten helt automatisk eller manuelt, hvis man foretrækker det, bidrager til, at batteriet har en optimal temperatur allerede inden, man påbegynder lynopladning. Derved kan man helt fra starten lade med højest mulige effekt - også under vinterlige temperaturer.
Foretrækker man automatisk forvarmning, kan man indtaste sin rute i bilens integrerede navigation, hvor lokationer til opladning undervejs foreslås. Her vil bilen automatisk begynde forvarmning af batteriet, inden man ankommer til det foreslåede opladningssted.
Op til 380 hk
Der er stor forskel på motorydelsen, alt efter om man vælger udgaven med forhjulstræk eller den med firehjulstræk. Den forhjulstrukne udgave er udstyret med en elmotor, der yder 224 hk eller 165 kW, mens den firehjulstrukne udgave med elmotorer både på forakslen og bagakslen samlet yder hele 380 hk eller 280 kW. Det gør bZ4X Touring til den ubetinget mest kraftfulde elbil i Toyotas modelprogram.
De mange hestekræfter betyder samtidig, at bZ4X Touring må trække en anhænger på op til 1.500 kg.
Slægtskabet mellem bZ4X Touring og bZ4X skinner tydeligt igennem i kabinen, hvor de to søstre deler en helt ny midterkonsol til let integrering af digitale enheder samt et helt nyt instrumentpaneldesign med en 14" multimedie touchskærm som standard i alle udgaver. Men derfra stopper lighederne også.
For mens den nye udgave af bZ4X, der får dansk premiere til efteråret, byder på et slankt og elegant design fortil, viser bZ4X Touring sig fra en mere robust og eventyrlysten side. Det sker med en række unikke styling detaljer som sorte alufælge, hjulkasser med en kornet, sort finish, og robuste tagrælinger med mulighed for lettere at transportere sportsudstyr eller længere last på op til 70 kg.
Den største forskel finder man bagtil, hvor den længere bil adskiller sig endnu tydeligere designmæssigt fra sin lillesøster, bZ4X, med et andet og mere friluftsliv-inspireret design af kofangeren og LED-lygtebåndet. Det vil desuden også være muligt at vælge bZ4X Touring i en ny, særlig brilliant bronze metallakering.
Som de tre øvrige dedikerede Toyota elbiler, Urban Cruiser, C-HR+ og bZ4X, kommer bZ4X Touring også med Toyotas opsigtsvækkende garanti på batterikapaciteten på mindst 70 procent i op til 10 år eller hele 1 mio. km.
Toyota forventer at introducere bZ4X Touring i første halvdel af 2026. Flere specifikationer og information om udstyrsudgaver samt priser vil blive offentliggjort tættere på introduktionen.