Verdenspremiere på helt ny Toyota GR 86

Toyota har netop løftet sløret på den helt nye sportsvogn, Toyota GR 86. Dermed er måneders - ja, måske ligefrem års - spekulationer og spændinger om efterfølgeren til den roste baghjulstrukne køremaskine, Toyota GT86, nu ovre. GR 86 fortsætter, hvor GT86 startede for snart ni år siden, og strutter af køreglæde med lav vægt, lavt tyngdepunkt, en ny og kraftigere, firecylindrede 2.4-liters motor og imponerende køreegenskaber.

Tirsdag den 6. april 2021

Da Toyota introducerede sportsvognen GT86 tilbage i 2012 var lovprisningerne fra både bileksperter og entusiaster enorme. Toyota havde genopfundet den ægte og rendyrkede køreglæde med den baghjulstrukne sportscoupé. Nu er Toyota klar med en helt ny generation af den verdensroste sportsvogn, der føjer sig til den voksende portefølje af sportsmodeller under Toyotas Gazoo Racing motorsportsbrand, GR.

Navnet på baghjulstrækkeren skifter således fra GT86 til nu GR 86. Det står klart efter dagens verdenspremiere, der blev holdt online i fællesskab mellem TOYOTA GAZOO Racing og Subaru Corporation. GR 86 bliver den tredje globale model under Toyotas motorsportsbrand, hvor GR Supra kom først i 2019 efterfulgt af GR Yaris i 2020.

Den helt nye GR 86 arver hovedingredienser til en ekstra sjov køreoplevelse fra GT86, der på verdensplan er solgt i over 200.000 eksemplarer siden introduktioen 2012 – heriblandt knap 100 i Danmark. GR 86 forventes med en vægt på blot 1.270 kg at blive den letteste fire-personers sportscoupé i klassen takket være en række vægtreducerende tiltag som fx aluminiumstag og -sidepaneler.

Ny kraftigere motor

Motormæssigt blæser der nye vinde, og den tidligere 2-liters sugemotor i forgængeren bliver i GR 86 erstattet af en helt ny og kraftigere, firecylindret, langsliggende 2.4-liters benzinmotor.

Mål og dimensioner er stort set identiske med første generation, og GR 86 fastholder dermed et ultra lavt tyngdepunkt, og det i forvejen stive karosseri er gjort 50 procent stivere, hvilket gør køreegenskaberne om muligt endnu skarpere.

Funktionelle aerodynamiske elementer som blandt andet de forreste luftkanaler og sidepaneler er udviklet på baggrund af de erfaringer, man har gjort sig fra modellens deltagelse i forskellige motorsportsløb, og er med til forventeligt at give klassens bedste stabilitet og køreegenskaber.

Den helt ny GR 86 vil blive introduceret flere steder i verden – herunder i Europa. Flere detaljer om bilens teknik og specifikationer følger senere på året.

/
/

De seneste nyheder fra Toyota

Toyota teaser for ny fuldt elektrisk SUV Toyota teaser for ny fuldt elektrisk SUV Toyota vil inden længe give et første indblik i koncernens kommende fuldt elektriske SUV i mellemklassen. Det bekræfter den japanske mobilitetsgigant og oplyser, at afsløringen finder sted ved det forestående Shanghai Motorshow i april. Toyota bekræfter produktionen af ny mikrobil Toyota bekræfter produktionen af ny mikrobil Toyota har i dag bekræftet, at man i fremtiden fortsat vil udvikle og bygge en bil i det såkaldte A-segment. Den nye model vil blive bygget på den succesfulde GA-B platform ligesom den nye Yaris. Toyota Yaris kåret som Årets Bil i Europa 2021 Toyota Yaris kåret som Årets Bil i Europa 2021 Den helt nye Toyota Yaris er netop kåret som Årets Bil i Europa 2021. Det skete i en livestreamet udsendelse på YouTube, hvor pointene fra 59 jurymedlemmer fra 23 lande – heriblandt danske Søren W. Rasmussen fra FDM Motor – blev offentliggjort. Toyota Yaris mest populær i Europa i januar Toyota Yaris mest populær i Europa i januar Med et salg på lidt over 18.000 biler blev den nye Toyota Yaris den mest populære bilmodel i Europa i januar. Det viser helt friske tal fra organisationen JATO.