Toyota lancerer op til 10 års garanti

Toyota ønsker at give Toyota-bilejere den størst mulige tryghed i ejerskabet. Det er indtil videre sket med tre års fabriksgaranti, fem års garanti på hybridkomponenter og gratis vejhjælp efter fuldført service på et autoriseret Toyota-værksted.

Nu udvider Toyota trygheden for sine kunder gennem konceptet Toyota Relax og tilbyder fra december op til ti års garanti på mærkets både nye og brugte biler, så længe de bliver serviceret på et autoriseret Toyota-værksted.

Torsdag den 25. november 2021

Ti år. Så lang tid vil man fremover som ejer af en Toyota kunne få opretholdt garantien på sin bil - så længe man overholder de årlige serviceeftersyn. Toyota øger dermed trygheden markant for sine kunder op til og med bilens tiende år. Det eneste krav for at fastholde eller aktivere den op til ti år lange garanti er at få serviceret sin bil på et autoriseret Toyota-værksted.

”Vi ønsker at give Toyota-bilejerne den størst mulige tryghed i ejerskabet af deres bil. Derfor er vi glade for nu at kunne tilbyde op til ti år eller 160.000 km serviceaktiveret garanti afhængig af, hvad der kommer først,” siger René Mouritsen, der er General Manager og bl.a. ansvarlig for garanti hos Toyota Danmark.

Toyota kalder konceptet med de op til ti års serviceaktiveret garanti for Toyota Relax. Navnet signalerer, at ejer man en Toyota, der er under ti år gammel, så vil man blot ved at få den serviceret på et autoriseret Toyota-værksted kunne slappe helt af og ikke bekymre sig om uforudsete store udgifter for at holde sin bil kørende.

Udvider bilejernes tryghed

I mange år har Toyota i forvejen tilbudt et af bilbranchens bedste garantiprodukter med tre års fabriksgaranti på nye biler, fem års garanti på hybridkomponenter og op til ti års tryghed på hybridbatteriet. Men nu udvider Toyota – og i øvrigt også koncernens luksusmærke Lexus – alle Toyota- og Lexus-bilejernes tryghed ved at tilbyde helt op til ti års serviceaktiveret garanti eller 160.000 km.

Serviceintervallerne hos Toyota og Lexus er typisk ét år eller 15.000 km, alt efter hvad der kommer først. Hidtil har det udløst et års gratis vejhjælp, når man har fået serviceret sin bil på et autoriseret Toyota- eller Lexus-værksted. Men fremover får man altså ikke bare vejhjælp med helt gratis. Man får også forlænget den serviceaktiverede garanti, Toyota Relax, i et år eller 15.000 km, alt efter hvad der kommer først – uden at skulle betale ekstra.

Det er endda ikke kun nye biler, der kan opnå de op til ti års serviceaktiveret garanti hos Toyota og Lexus. Også mærkernes brugte biler, der ikke længere er omfattet af fabriksgaranti, og som måske endda heller ikke har overholdt service-intervallerne – enten fordi de måske kun har været til service engang imellem, eller måske fordi de ligefrem aldrig nogensinde har besøgt et Toyota-værksted.

Alle disse biler vil med et enkelt serviceeftersyn på et autoriseret Toyota- eller Lexus-værksted kunne få aktiveret garantien uanset bilens tidligere ejerskab, servicehistorik, eller om bilen er fx fire, syv eller ni år gammel, så længe bilen har kørt under 160.000 km og er under ti år gammel.

/
/
Dækker bredt

Toyota Relax dækker stort set ligeså bredt som fabriksgarantien og som udgangspunkt alt det, der får bilen til at køre. Til gengæld dækker den ikke service- og sliddele, der er de dele, som naturligt bliver slidt ved kørsel og brug, og som bliver holdt ved lige og udskiftet under de årlige serviceeftersyn.

Et eksempel er bremserne. Bremser består af ABS kontrolenhed, ABS-komponenter, hastighedssensorer, bremseforstærker, bremserør, bremsekalibre, bremseskiver, bremsetromler, forbindelser, begrænserventil, bremsehovedcylinder, bremsevæskebeholder, hjulcylindre, vakuumpumpe og bremseklodser.

Alt det er dækket af Toyota Relax – undtagen bremseklodser og bremseskriver. De bliver løbende udskiftet efter behov ved serviceeftersyn, og det er en udgift, man selv afholder – præcis som man gør med fx sprinklervæske og motorolie. Sker der noget med de øvrige dele af bremserne, vil de være dækket af Toyota Relax i op til ti år.

Toyota har udregnet en top-10 over de dyreste reparationer på en bil. Her ligger udskiftning af motor som en af de dyreste reparationer, der gennemsnitligt koster ca. 60.000 kr., og reparation af gearkassen, der gennemsnitligt koster ca. 25.000 kr. Hver eneste af de ti dyreste potentielle reparationer er dækket af Toyota Relax inkl. motorudskiftning og reparation af gearkassen.

"Med vores nye serviceaktiverede garanti, Toyota Relax, sørger vi for at holde hånden under Toyota- og Lexus-bilejerne. Vi vil sikre, at ingen bilejere skal frygte at blive ladt i stikken, hvis uheldet skulle være ude, og bilen pludselig ikke kan køre mere," forklarer René Mouritsen.

Driftssikre biler

Det sker heldigvis yderst sjældent, viser flere internationale undersøgelser. Toyota og Lexus har nemlig i nogle af de største analyser fra den amerikanske analysevirksomhed J.D. Power og fra britiske What Car gennem tiden udmærket sig som bilmærker med nogle af de mest driftssikre biler og med nogle af de biler, der har færrest fejl.

Derudover sender resultaterne fra Nordens største kundetilfredshedsundersøgelse i bilbranchen, AutoIndex, også et klart signal. Her har Toyota således haft de mest tilfredse kunder på værkstederne og hos forhandlerne i 19 år i træk siden undersøgelsens start i 2003.

Med det nye tiltag med serviceaktiveret garanti på op til ti år tager Toyota og Lexus et nyt og opsigtsvækkende skridt – udelukkende for at sikre bilejerne den størst mulige tryghed.

Det er ikke kun i Danmark, at Toyota og Lexus forbedrer garantien for bilejerne. Toyota Relax og Lexus Relax er allerede så småt ved at blive rullet ud flere steder i Europa og forventes senest i løbet af 2022 at være fuldt implementeret i alle lande i Europa. I Danmark træder Toyota Relax og Lexus Relax allerede i kraft fra 1. december 2021.

/

De seneste nyheder fra Toyota

Nye faste delebilspladser indviet i København Nye faste delebilspladser indviet i København Nu indvies nogle af de første, nye, faste delebilspladser i København, som Toyotas delebilstjeneste, KINTO Share, har fået tildelt. Dermed mere end fordobler selskabet sit antal af delebiler på gaden. Verdenspremiere på den helt nye Toyota bZ4X Verdenspremiere på den helt nye Toyota bZ4X Toyota har løftet sløret for den endelige udgave af koncernens første dedikerede elbil, der får navnet Toyota bZ4X. Modellen er den første af flere fuldt elektriske biler under Toyotas helt nye elbilsmærke, bZ, der er en forkortelse af ”beyond Zero". Toyota bekræfter helt ny Aygo X Toyota bekræfter helt ny Aygo X Toyota barsler med en helt ny bil i den mindste bilklasse, som skal afløse den populære Aygo. Afløseren for Aygo bliver en crossover og får navnet Aygo X, hvor X’et skal udtales som ”cross”. Det bekræfter den japanske mobilitetsgigant i dag. Ny Toyota hypercar sejrer på Le Mans Ny Toyota hypercar sejrer på Le Mans Toyotas hybridracer med nummer 7 kørte først over målstregen på 24-timers løbet, Le Mans i Frankrig, med de seneste tre års vinder, Toyota nummer 8, lige efter.