Ny testmetode til måling af brændstofforbrug og udledning

Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure

Den 1. januar 2019 er den nye testmetode, Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) implementeret for personbiler. Varebiler følger i løbet af 2019.

Fra NEDC til WLTP: Hvad bliver ændret?



Teknologiske fremskridt og ændringer i kørselsforhold betyder, at den næsten 40 år gamle NEDC-testmetode nu erstattes. For at sikre mere præcise beregninger og sammenligninger, er den nye WLTP-testmetode baseret på mere realistiske testbetingelser, så laboratorietest i højere grad afspejler den faktiske brændstoføkonomi og udledning ved kørsel i virkelighedens verden.

/
Testcyklus Dynamiske test giver et bedre billede af virkelig kørsel
/
Cyklusperiode Testen varer 30 minutter - en forøgelse på 10 minutter
/
Cyklusdistance Distancen er 23,25 km lang - mere end dobbelt så meget som den gamle
/
Kørefaser Mere dynamiske faser: 52 % bykørsel og 48 % landevejs- og motorvejskørsel
/
Gennemsnits- og tophastighed Gennemsnitshastigheden er 46,5 km/t. (en forøgelse på 12,5 km/t.), mens tophastigheden er øget til 131 km/t.
/
Udstyrsvalg Supplerende udstyrsvalg (der påvirker forbrug og CO2-udledning) indgår i beregningen
/
Gearskift Gearskift foretages med varierende intervaller i stedet for faste
/
Testtemperaturer Målinger foretages nu ved 23° (og CO2-værdier korrigeres til 14°) i modsætning til 20-30°.

Større klarhed

/

Hos Toyota hilser vi WLTP-proceduren velkommen. Den nye målemetode vil give vores kunder et mere præcist grundlag for vurdering af brændstoføkonomi og udslip. Som førende virksomhed inden for bæredygtig mobilitet har Toyota i flere årtier forsket i miljørigtige teknologier og udviklet innovative løsninger som fx hybrid. Netop hybrid har vist sig at være et væsentligt bidrag i indsatsen for at reducere udledningen af drivhusgasser og udviklingen af mere bæredygtige samfund.



“Hybrid er kernen i Toyotas motorprogram, og vil hjælpe os med at reducere vores samlede CO2-udledning i 2050 med 90% i forhold til 2010.”


Dr. Johan van Zyl, præsident og CEO for Toyota Motor Europe



Hverdagstest, realistiske resultater



Den nye WLTP-metode sikrer, at laboratoriemålinger bedre afspejler de kørselssituationer, du oplever i hverdagen. Det betyder, at det angivne brændstofforbrug og udslip for nye biler er meget tættere på de tal, du kan opnå i virkeligheden.

 

Se mere om Toyotas indsats for bæredygtig mobilitet

Flere spørgsmål?

Q: Vil min bils virkelige brændstofforbrug ændre sig?

Q: Vil min bils virkelige brændstofforbrug ændre sig?

A: Nej, dit faktiske brændstofforbrug forbliver det samme. Men en identisk bil testet efter den mere stringente WLTP-testcyklus vil i langt de fleste tilfælde få højere officielle værdier for brændstofforbrug og CO2-udslip. Værdier tættere på de virkelige forhold end tilfældet med den gamle testmetode, NEDC.

Q: Vil WLTP-målingens brændstofforbrug og CO2-værdier afspejle det, jeg kan forvente?

Q: Vil WLTP-målingens brændstofforbrug og CO2-værdier afspejle det, jeg kan forvente?

A: WLTP-målingen er ligesom NEDC-målingen fortsat en laboratorietest. Da kørselsmåder og -forhold varierer, kan der forekomme forskelle mellem officielle værdier, og det som en forbruger opnår.

Q: Vil WLTP-testen også måle for andre forurenende stoffer?

Q: Vil WLTP-testen også måle for andre forurenende stoffer?

A: Ja, WLTP-testen bruges også til at måle stoffer som kulilte (CO), kulbrinter (HC) og kvælstofilte (NOx) og partikler (PM / PN).

Q: Hvornår ændres værdierne for varebiler?

Q: Hvornår ændres værdierne for varebiler?

A: WLTP-certificering er obligatorisk for alle varebiler (kategori N1 (ii), N1 (iii) og N2) fra 1. september 2019, et år efter personbiler.

 

 

Læs mere om Toyota Miljøudfordring 2050

- og vores arbejde for et renere miljø

Dine cookie-indstillinger

Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Du kan også finde og ændre dine indstillinger her.

OK