Ny testmetode til måling af brændstofforbrug og udledning

Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure

Siden 1980'erne har man i Europa benyttet New European Driving Cycle (NEDC) til måling af nye bilers brændstoføkonomi og udledning. Den 1. januar 2019 er overgangen til den nye testmetode, Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP), afsluttet. Metoden giver et mere realistisk billede af bilers miljøtal.

Fra NEDC til WLTP: Hvad bliver ændret?



Teknologiske fremskridt og ændringer i kørselsforhold betyder, at den næsten 40 år gamle NEDC-testmetode nu erstattes. For at sikre mere præcise beregninger og sammenligninger, er den nye WLTP-testmetode baseret på mere realistiske testbetingelser, så laboratorietest i højere grad afspejler den faktiske brændstoføkonomi og udledning ved kørsel i virkelighedens verden.

/
Testcyklus Dynamiske test giver et bedre billede af virkelig kørsel
/
Cyklusperiode Testen varer 30 minutter - en forøgelse på 10 minutter
/
Cyklusdistance Distancen er 23,25 km lang - mere end dobbelt så meget som den gamle
/
Kørefaser Mere dynamiske faser: 52 % bykørsel og 48 % landevejs- og motorvejskørsel
/
Gennemsnits- og tophastighed Gennemsnitshastigheden er 46,5 km/t (en forøgelse på 12,5 km/t), mens tophastigheden er øget til 131 km/t.
/
Udstyrsvalg Supplerende udstyrsvalg (der påvirker forbrug og CO2-udledning) indgår i beregningen
/
Gearskift Gearskift foretages med varierende intervaller i stedet for faste
/
Testtemperaturer Målinger foretages nu ved 23° (og CO2-værdier korrigeres til 14°) i modsætning til 20-30°.

Større klarhed

/

Mellem september 2017 og september 2018 skal alle nye biler testes efter WLTP-proceduren (varebiler følger et år senere). Den første Toyota-model, der skal certificeres under WLTP, er Prius i 4. kvartal 2017.

Hos Toyota hilser vi WLTP-proceduren velkommen. Den nye målemetode vil give vores kunder et mere præcist grundlag for vurdering af brændstoføkonomi og udslip. Som førende virksomhed inden for bæredygtig mobilitet har Toyota i flere årtier forsket i miljørigtige teknologier og udviklet innovative løsninger som fx hybrid. Netop hybrid har vist sig at være et væsentligt bidrag i indsatsen for at reducere udledningen af drivhusgasser og udviklingen af mere bæredygtige samfund.



“Hybrid er kernen i Toyotas motorprogram, og vil hjælpe os med at reducere vores samlede CO2-udledning i 2050 med 90% i forhold til 2010.”


Dr. Johan van Zyl, præsident og CEO for Toyota Motor Europe



Hverdagstest, realistiske resultater



Den nye WLTP-metode sikrer, at laboratoriemålinger bedre afspejler de kørselssituationer, du oplever i hverdagen. Det betyder, at det angivne brændstofforbrug og udslip for nye biler er meget tættere på de tal, du kan opnå i virkeligheden.

 

Se mere om Toyotas indsats for bæredygtig mobilitet

Flere spørgsmål?

Q: Vil min bils virkelige brændstofforbrug ændre sig?

Q: Vil min bils virkelige brændstofforbrug ændre sig?

A: Nej, dit faktiske brændstofforbrug forbliver det samme. Men din bil vil sandsynligvis få højere officielle værdier for brændstofforbrug og CO2-udslip på grund af den mere stringente WLTP-testcyklus, som er tættere på virkelighedens forhold.

Q: Vil WLTP-målingens brændstofforbrug og CO2-værdier afspejle det, jeg kan forvente?

Q: Vil WLTP-målingens brændstofforbrug og CO2-værdier afspejle det, jeg kan forvente?

A: WLTP-målingen er ligesom NEDC-målingen fortsat en laboratorietest. Da kørselsmåder og -forhold varierer, kan der forekomme forskelle mellem officielle værdier, og det som en forbruger opnår.

Q: Hvorfor er NEDC-værdierne for min bil pludselig øget?

Q: Hvorfor er NEDC-værdierne for min bil pludselig øget?

A: I en overgangsperiode (indtil udgangen af 2020) vil NEDC-målinger stadig foretages parallelt med WLTP-målinger. Da den gamle NEDC-procedure ikke længere kan anvendes, foreskriver reglerne, at WLTP-metoden CO2-værdier oversættes tilbage til NEDC-ækvivalente værdier ved hjælp af en "korrelationsøvelse". Den udføres ved hjælp af enten et simuleringsværktøj udviklet af Europa Kommissionen eller ved en fysisk genprøvning, hvilket kan medføre højere NEDC CO2-værdier for din bil, da det er en opdateret version af NEDC (baseret på WLTP).

Q: Vil WLTP-testen også måle for andre forurenende stoffer?

Q: Vil WLTP-testen også måle for andre forurenende stoffer?

A: Ja, WLTP-testen bruges også til at måle stoffer som kulilte (CO), kulbrinter (HC) og kvælstofilte (NOx) og partikler (PM / PN).

Q: Hvornår ændres værdierne for varebiler?

Q: Hvornår ændres værdierne for varebiler?

A: WLTP-certificering er obligatorisk for alle varebiler (kategori N1 (ii), N1 (iii) og N2) fra 1. september 2019, et år efter personbiler.

 

 

Læs mere om Toyota Miljøudfordring 2050

- og vores arbejde for et renere miljø

Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'. Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'.