1. Om Toyota
  2. Fokus på miljøet
  3. WLTP testmetode for biler

WLTP - ny testmetode til måling af brændstofforbrug og udledning

Den 1. januar 2019 trådte den nye testmetode, Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) i kraft for køretøjer

Fra NEDC til WLTP: Hvad blev ændret? 


Teknologiske fremskridt og ændringer i kørselsforhold betyder, at den næsten 40 år gamle NEDC-testmetode er erstattet. For at sikre mere præcise beregninger og sammenligninger, er den nye WLTP-testmetode baseret på mere realistiske testbetingelser, så laboratorietest i højere grad afspejler den faktiske brændstoføkonomi og udledning ved kørsel i virkelighedens verden.

Testcyklus

Dynamiske test giver et bedre billede af virkelig kørsel

Cyklusperiode

Testen varer 30 minutter - en forøgelse på 10 minutter

Cyklusdistance

Distancen er 23,25 km lang - mere end dobbelt så meget som den gamle

Kørefaser

Mere dynamiske faser: 52 % bykørsel og 48 % landevejs- og motorvejskørsel

Gennemsnits- og tophastighed

Gennemsnitshastigheden er 46,5 km/t. (en forøgelse på 12,5 km/t.), mens tophastigheden er øget til 131 km/t.

Udstyrsvalg

Supplerende udstyrsvalg (der påvirker forbrug og CO2-udledning) indgår i beregningen

Gearskift

Gearskift foretages med varierende intervaller i stedet for faste

Testtemperaturer

Målinger foretages nu ved 23° (og CO2-værdier korrigeres til 14°) i modsætning til 20-30°.

STØRRE KLARHED

Hos Toyota hilser vi WLTP-proceduren velkommen. Den nye målemetode giver vores kunder et mere præcist grundlag for vurdering af brændstoføkonomi og udslip. Som førende virksomhed inden for mobilitet har Toyota i flere årtier forsket i teknologier og udviklet innovative løsninger som fx hybrid. Netop hybrid har vist sig at være et væsentligt bidrag i indsatsen for at reducere udledningen af drivhusgasser. 

“Hybrid er kernen i Toyotas motorprogram, og vil hjælpe os med at reducere vores samlede CO2-udledning i 2050 med 90% i forhold til 2010.”

Dr. Johan van Zyl, præsident og CEO for Toyota Motor Europe

Hverdagstest, realistiske resultater

Den nye WLTP-metode sikrer, at laboratoriemålinger bedre afspejler de kørselssituationer, du oplever i hverdagen. Det betyder, at det angivne brændstofforbrug og udslip for nye biler er meget tættere på de tal, du kan opnå i virkeligheden.

Mere om Toyotas indsats for fremtidig mobilitet

Toyota renser luften

Hos Toyota har vi fokus på udvikling af biler der gavner dig og miljøet. 

Toyota Hybrid

Læs mere om Toyota Hybrid og se, hvorfor over otte millioner mennesker har valgt en bedre måde at køre på.

Toyota Mirai

Mød Toyota Mirai. Bilen der baner vej for en ny tid med brintbiler. 

Nej, dit faktiske brændstofforbrug forbliver det samme. Men en identisk bil testet efter den mere stringente WLTP-testcyklus vil i langt de fleste tilfælde få højere officielle værdier for brændstofforbrug og CO2-udslip. Værdier tættere på de virkelige forhold end tilfældet med den gamle testmetode, NEDC.

WLTP-målingen er ligesom NEDC-målingen fortsat en laboratorietest. Da kørselsmåder og -forhold varierer, kan der forekomme forskelle mellem officielle værdier, og det som en forbruger opnår.

Ja, WLTP-testen bruges også til at måle stoffer som kulilte (CO), kulbrinter (HC) og kvælstofilte (NOx) og partikler (PM / PN).

WLTP-certificering er obligatorisk for alle varebiler (kategori N1 (ii), N1 (iii) og N2) fra 1. september 2019, et år efter personbiler.

Læs mere om Toyota Miljøudfordring 2050

Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) er en testmetode til måling af brændstoføkonomi og udslip, som har erstattet NEDC-metoden. Læs mere om testmetoden her.

 

 

Læs mere »