Miljøudfordring 3

En udfordring om mindre udledning af CO2

Mindre CO2-udledning er en udfordring, som omfatter rationalisering af vores fremstillingsprocesser, så der udledes mindre CO2. Vi vil gøre vores faciliteter mere energieffektive og bruge vedvarende energikilder og dermed være mindre afhængige af fossile brændsler

2050 - den globale miljøudfordring

Vores mål er at opnå nul CO2-udledning på alle fabrikker verden over inden 2050.

/
/

Vores mål for 2030

Inden 2030 er vores mål at reducere CO2-udledningen fra globale faciliteter med 35 procent sammenlignet med niveauet i 2013.

Nogle af Toyota's globale resultater

Toyota miljøudfordring 2050
CO2-udledning fra Toyota-fabrikker og kontorer rundt om i verden (Asien, Nordamerika, Europa, Kina)

Nogle af resultaterne fra Toyota i Europa

Toyota miljøudfordring 2019
...reduktion af CO2-udledninger i 2017 sammenlignet med niveauet i 2013

Det gør Toyota Danmark

  • TDK udarbejder en årlig miljøredegørelse, som viser den aktuelle status på miljøområdet.

  • TDK deler Toyota Earth Charter´s visioner og holdninger.

  • TDK vil stræbe efter at være førende på miljøområdet indenfor autobranchen.

  • TDK vil altid søge at nå højere mål end de af loven fastsatte, herunder forebygge forurening.

  • TDK vil reducere firmaets belastning af miljøet, så længe det er hensigtsmæssigt, teknisk muligt og økonomisk forsvarligt.
  • TDK udarbejder og vedligeholder et miljøledelsessystem, der overholder kravene i DS/EN ISO 14001:2015

  • TDK vil sætte mål og arbejde for at opnå målene i Toyota Miljøudfordring 2050

  • TDK vil følge de miljømæssige regler, forordninger, love og lokale aftaler.

  • TDK vil kontinuerligt styrke miljøbevidstheden blandt medarbejderne gennem information

  • TDK vil tilstræbe et minimalt ressourceforbrug og fokusere på renere teknologi. Vores miljøindsats skal sikre, at der løbende sker forbedringer på miljøområdet, og at fastlagte mål nås.

Miljøudfordring 3 er i gang

Fokus på energieffektivitet på vores fabrikker

CO2-udledningerne i vores anlæg kommer fra den energi, der anvendes i fremstillingsprocessen. Et team med fokus på forbedring af fremstillingsprocessen kom frem til, hvordan energieffektiviteten kunne forbedres betydeligt inden for dampprocesser.

Teamet undersøgte dampprocesserne i to produktionsanlæg i Europa, hvor damp anvendes - Toyota Motor UK Burnaston (TMUK) og Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT). På begge steder identificerede de potentialet til at reducere energitab fra 33% til 8% ved fuldstændigt at fjerne dampprocessen og erstatte den med en mere enkelt og smart proces.

TMUK har afsluttet den sidste fase af det dampfrie projekt. TMMT arbejder for at opnå deres dampfrie model inden 2020.

/
Markante energibesparelser på fabrikken i Frankrig

Selv om energiforbruget allerede var på et meget lavt niveau takket være designet og løsningerne på byggekonceptet, har vores fabrik i Frankrig (TMMF) foretaget yderligere reduktioner. De har reduceret energiforbruget med hele 57% i forhold til niveauet i 2002, grundet smart isolering og topmoderne belysning.

Desuden investerer TMMF i vedvarende energi. Hvert år spares miljøet for 2,5 tons CO2 takket være et solcelleanlæg på taget. En anden besparelse på 18,4 tons CO2 om året skyldes en solvæg, der opvarmer luften udefra, hvorefter den varme luft videreføres til nogle af værkstederne. For nylig blev et gasanlæg udskiftet med et biomasseanlæg, hvilket resulterede i CO2 besparelser på 1.285 tons om året.

/

TMMF var fra starten designet til at levere den bedst mulige energieffektivitet. Nogle lagerområder er op til 10 gange mindre end bilindustriens almindelige standarder ved produktion af biler. Visuelt er den lave bygning diskret integreret i landskabet.

Det er ikke overraskende, at TMMF er blevet nævnt som en af Toyota's fem mest bæredygtige fabrikker i verden. Fabrikken viser nye højder for alle andre fabrikker fra Toyota Group med hensyn til bæredygtige løsninger.

/
Vi leverer brint til vores gaffeltrucks

For at fremme anvendelsen af brintbaserede teknologier til at opfylde vores mål om ingen CO2-udledning, har vi introduceret SimpleFuel ™ på vores Motomachi-fabrik i Japan.

SimpleFuel ™ er en forenklet brintstation. Den bruger elektricitet fra solceller på fabrikken til at producere brint fra elektrolysen af vand. Brintet komprimeres og stilles til rådighed for vores gaffeltrucks.

/

En brintstation kan producere næsten 9 kg. brint pr. dag, hvilket er nok til at holde otte gaffeltrucks i drift. Desuden betyder den kompakte størrelse på brintstationen, at den kan installeres i små rum, hvilket gør den velegnet til hurtig og nem tankning på fabrikken.

SimpleFuel ™ -brintstationen har været i Motomachi siden marts 2018, hvor den har reduceret CO2-udledningen. Hvis dette pilotprojekt i Japan viser sig at være vellykket, vil ledelsen på de to Toyota-fabrikker i UK og Frankrig også implementere denne løsning i Europa.

Læs mere her

/

De seneste nyheder fra Toyota

Toyota runder 10.000 hybridbiler på ét år Toyota runder 10.000 hybridbiler på ét år Toyota har, som det første bilmærke nogensinde, netop rundet hele 10.000 solgte hybridbiler på under et år. Dermed tegner den japanske mobilitetsgigant sig for næsten tre ud af fire hybridbiler i Danmark i 2019. Køb en Toyota uden at lægge en krone Køb en Toyota uden at lægge en krone Røgen fra nytårsraketterne har knap nok lagt sig, før endnu et nytårsbrag lyder. Det sker, når Toyota inviterer til åbent hus ved Toyota Markedsdage den første weekend efter nytår. Her vil en række modeller kunne købes uden at lægge en krone i udbetaling. Nominerede til umulig sportspris afsløret Nominerede til umulig sportspris afsløret En roer, kørestolsrugbyspiller eller bryder løber med sportsprisen, Intet er umuligt-prisen, når den uddeles ved den årlige sportsgalla ”Sport 2019”, som DR1 sender direkte fra Herning 4. januar. Toyota GR Yaris får debut i januar Toyota GR Yaris får debut i januar Den helt nye og rally-inspirerede sportsvogn, Toyota GR Yaris, får sin internationale debut ved et af verdens største shows for ombyggede biler, Tokyo Auto Salon, i Japan i januar.
Dine cookie-indstillinger

Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Du kan også finde og ændre dine indstillinger her.

OK