Vores europæiske rejse

Fra lille bilimportør til storproducent med flere fabrikker

Vores europæiske historie begyndte i meget lille skala for mere end 50 år siden, og de første ladninger af biler blev afskibet til et marked med ringe kendskab til Toyota og vores produkter.

Hvordan begyndte det hele?

I løbet af Toyoas mangeårige historie, har det været vigtigt for os, at holde os på forkant med vores kunders ønsker og behov. Vi har styrket vores udviklings- og designafdelinger for at sikre, at vi producerer de biltyper, som europæere efterspørger. Og vi har hele tiden fokuseret på konstante forbedringer: Vores mål er bedre biler med fortsat optimering af pålidelighed og service.

Toyota har investeret mere end 9 milliarder euro i lokale fabrikker til produktion af biler, motorer og gearkasser. Hertil kommer etablering af tekniske centre og designstudier plus samarbejder med underleverandører til udvikling og produktion af de tusinder af dele, der indgår i en moderne bil. Dette har skabt tusindvis af arbejdspladser. Ikke kun hos Toyota, men også i vores netværk af mere end 400 europæiske leverandører. Med disse faciliteter inden for Europas grænser kan vi tilbyde kortere leveringstider og reducere miljøpåvirkningen af vores interne transport.

Europæiske bilkunder er blandt de mest krævende i verden, og vi bruger deres forventninger som benchmark for design, sikkerhed, funktionalitet og miljø. Et markant eksempel herpå er den banebrydende Toyota C-HR crossover.

Toyota begyndte at forske i, hvordan biler kan gøres mere miljørigtige og energieffektive længe før det blev et kardinalpunkt for bilindustrien som helhed. Det resulterede i tidlige og meget store investeringer i hybrid- og brændselscelleteknologi.

Toyota har sendt mere end 10 millioner hybridbiler ud på vejene i løbet af de 16 år, der er gået siden lanceringen af vores første hybridbil, Toyota Prius. Og vi sælger ikke blot hybridbiler i Europa – vi bygger dem også her. Auris hybridmodeller produceres i Storbritannien, Yaris hybridmodeller i Frankrig og Toyota C-HR i Tyrkiet.

Vi har også bevirket, at en række europæiske lande var blandt de første til at få gavn af vores banebrydende brændselscelleteknologi, der fx findes i Mirai – verdens første masseproducerede brændselscellebil. Introduktionen af Mirai er et vigtigt tiltag for at løse problematikken om, hvad der skal komme først: Bilen eller infrastrukturen.

Toyota støtter den koordinerede indsats af bilproducenter, energileverandører, regeringer og offentlige myndigheder for at udvikle nationale og europæiske infrastrukturer, der kan understøtte Mirai og andre brintbiler.

Udvikling og produktion af renere biler i Europa og for Europa er kun et enkelt aspekt af vores indsats for miljøet. Vi har også bygget fabrikker og kontorer, der benytter nye og effektive metoder til at reducere affald, spare på naturressourcer, minimere udslip og fungere i harmoni med verden omkring os.

« I Europa siden 1963 / Mere end 50 års historie i Europa »
I 1963 blev de første 400 Toyota Crown afskibet fra Japan til vores første europæiske distributør. Det var Erla Auto i Danmark, som dermed indledte Toyotas lange europæiske historie
« Flere end 20.000 medarbejdere i Europa »
Vi beskæftiger flere end 20.000 mennesker i hele Europa.
« 9 milliarder euro investeret siden 1990 »
Siden etableringen af vores første driftsfaciliteter i 1990'erne har vi investeret over 9 milliarder euro lokalt.
« 9 fabrikker i 7 europæiske lande »
Vi driver 9 produktionsfabrikker i 7 europæiske lande
Toyotas historie i tekst og billeder
Vi handler årligt for mere end 4,5 milliarder euro hos vores europæiske leverandører.
« 30 nationale marketing- og salgsselskaber dækker 56 lande »
Netværk af 30 nationale marketing- og salgsselskaber dækkende 56 lande
Toyotas historie i tekst og billeder
Netværk af flere end 3.000 autoriserede Toyota- og Lexus-forhandlere

Vores historie i Europa

Klik dig gennem fem årtiers aktivitet i Europa

60'erne

/

Babyboom-generationen blev voksen, og fortidens traditioner blev droppet, da folk søgte mod en friere livsstil. Mens kulturen bragte os James Bond og Beatles, åbnede videnskab og teknologi for hidtil ukendte muligheder, der kulminerede i menneskets første skridt på månen i 1969.

Vores ankomst til Europa

1960'erne var også et årti med forandringer for Toyota. Vores entré på det europæiske marked banede vej for de store salgs- og produktionsenheder, som vi driver på hele kontinentet i dag.

I 1950’erne begyndte vi så småt at sælge vores biler på markeder uden for Japan. Først ved at eksportere dem som samlesæt, hvorefter lokale virksomheder samlede dem. Denne eksportform bredte sig til store dele af verden – fra Latinamerika til Australien. Men i Europa var det Walther Krohns vision, der satte Toyota-brandet på kortet.

Krohn var direktør for den danske bilforretning Erla Auto Import. På Tokyo Motor Show i 1962 blev han imponeret af Toyota Crown og mente, at den ville appellere til europæiske bilister. Hans vision betød, at Erla Auto Import blev vores første officielle europæiske importør og distributør med eksklusive salgsrettigheder i Danmark, Sverige og Norge. I 1963 blev de første 400 Toyota Crown afskibet fra Japan til Danmark.

De var dog ikke de første Toyotaer på europæisk grund. For den historiske nøjagtighed må vi også nævne, at Crown-modeller var nået til Malta via Mellemøsten i 1960, og to Corona-modeller (med Tiara-navneemblem) blev testet ud i Finland i 1962.

Krohns fornemmelse viste sig at være rigtig. I de efterfølgende år blev der indgået yderligere aftaler med handelspartnere med henblik på at lancere Toyota-brandet for det europæiske bilpublikum. Louwman og Parqui blev distributører i Holland i 1964, og engelske Pride og Clark vakte opsigt, da de i 1965 præsenterede Toyota Corona på London Motor Show. Salget i England blev indledt umiddelbart efter, og en af disse første GB-registrerede biler kører stadig den dag i dag.

/
1962: Walther Krohn fra Erla Imports Danmark aflægger Toyota et uventet besøg og indleder vores europæiske ekspansion.
/
Louwman & Parqui B.V. i Holland.
/
Vi gør Erla Auto Import A/S i Danmarktil den første Toyota-distributør i Europa.

Introduktionen af 1. generation Toyota Corolla i 1966 udbyggede vores profil som en ny og spændende spiller på markedet. Vores biler skulle tage sig godt ud i udstillingslokalerne, for priserne afspejlede det faktum, at hver eneste bil blev sendt helt fra Japan. Prisen blev også presset op af lokale told- og salgstakster. Denne ulempe blev opvejet af, at Corona og Corolla bød på masser af udstyr og var meget pålidelige, så de løbende driftsomkostninger var lave.

De første Corona-annoncer fremhævede bilens kørekomfort med dens støjsvage 1.5 liters motor, hvor kvaliteten var "dobbelttjekket hundrede gange". Det righoldige udstyr bød bl.a. på baklys, el-sprinklere og gulvtæpper – men sikkerhedsseler kostede ekstra.

Vores tidlige europæiske ekspansion fokuserede på markeder, hvor der var ringe eller ingen national motorindustri, som Grækenland (1965), Schweiz (1966) og Belgien (1966). Men i slutningen af 1960’erne var vi også repræsenteret i de store bilproducenters hjemlande, herunder Frankrig, Italien og Tyskland.

Eksporten til Europa voksede hurtigt, og vi erkendte behovet for vores egen faste base i Europa. I 1970 åbnede vi det første Toyota Motor Sales kontor i Bruxelles – forløberen for dagens Toyota Motor Europe. På samme tidspunkt underskrev vi også den første aftale om samling af Toyota-køretøjer på europæisk grund. Det skete i samarbejde med Salvador Caetano i Portugal – et partnerskab, som også er aktivt i dag. Dermed tog vi det første skridt i retning af den omfattende produktionsvirksomhed, som vi etablerede og udbyggede i løbet af 1990'erne.

/
Toyota Crown foran Atomium i Bruxelles, Belgien.
/
1960: Toyota går ind på det europæiske marked med eksport til Malta og Cypern.
/
1960: Den første Toyota Crown ankommer til Malta.
/
1964: Salg af Toyota-biler begynder i Finland efter indgåelse af distributionsaftale med Korpivaara Oy.
/
1964: Toyotas første repræsentationskontor i Europa åbner i København, Danmark som forløber for Toyota Motor Europe.
/
1964: Tidlig europæisk reklame: Dutch Louwman & Parqui træner papegøjer i zoo til at sige "Buy a Toyota".
/
1965: Toyota eksport til Europa udgør i alt 5.900 biler.
/
1965: Distributionsaftale indgås med Motor Imports Co. i England.
/
1965: Distributionsaftale indgås med Dickran Ouzouninan på Cypern.
/
1965: Toyota på 50th International Motor Show i London.
/
1966: International Motor Company i Belgien bliver Toyota-distributør.
/
1966: Vi udstiller Toyota Corona og Crown på Paris Motor Show.
/
1968: Toyota GB plc. Etableres i England.
/
1969: Vores europæiske repræsentation i København flyttes til Bruxelles (nutidens Toyota Motor Europe).
/
/
/

1970'erne

/

1970'ernes musikalske spektrum spændte fra Abba og Osmonds til disco og punkrock. Ny teknologi satte gang i hjemmeunderholdningen med de første videooptagere og computerspil. De var ret primitive efter nutidens standarder, men spændende nyskabelser i deres egen tid.

Motorsport og starten på europæisk produktion

Efter få års europæisk aktivitet opbyggede vi et stærkt momentum. Flere og flere mennesker blev opmærksomme på Toyota-brandet og viste interesse for det nye alternativ til velkendte produkter og mærker, som havde eksisteret i generationer.

Vores synlighed og appel som bilmærke fik en spændende ny dimension, da Toyota debuterede i international rally med et europæisk team. Den svenske kører Ove Andersson satte fart i planerne og overbeviste en gruppe Toyota-ledere på et møde i London om, at han skulle deltage med en Toyota Celica i 1972 RAC Rally i England. Hans kørte sig ind i top-10 foran nogle velkendte konkurrenter og sikrede dermed programmets fortsættelse. Andersson Motorsport blev etableret i Sverige i 1973.

/
1979: Ove Andersson kørte Toyota Celic i Bandama Rally.

Teamet – som var forgænger for dagens Toyota Motorsport GmbH (TMG) – udviklede Corolla- og Celica-modeller til motorsport og fik ekstra støtte fra Japan til større indsatser. Kort efter projektets begyndelse blev aktiviteterne flyttet til Bruxelles i hjertet af Europa.

Oliekrisen i 1974 truede med at sætte et tidligt stop for motorsportsprogrammet. Men vores salgsafdelinger samarbejdede målrettet med partnere i hele Europa for at forsyne teamet med dele og udstyr. Deres faste tro på projektet blev snart belønnet. Den finske kører Hannu Mikkola kørte en Corolla 1600 til teamets første sejr i 1.000 Søers Rally i Finland i 1975. Samme år blev navnet Toyota Team Europe vedtaget, hvilket understregede vores engagement i motorsport.

Dette blev starten på 20 års verdenssucces i rally med en lang række kører- og producentmesterskaber, der blev kørt hjem af legendariske biler som Celica TA63 Twincam Turbo, kaldet "The King of Africa" for sin komplette dominans af Safari Rally og Ivory Coast Rally i midten af 1980'erne.

I 1979 flyttede teamet til Köln på sin egen gade med det passende navn Toyota Allee som nyt hjemsted for TMG og base for vores succesfulde World Endurance Championship-team.

1970'erne markerede også starten på vores produktionshistorie i Europa via den aftale, der blev indgået med Salvador Caetano i 1968, så de første europæisk producerede Toyotaer rullede af samlebåndet i 1971. Ved at producere biler lokalt kunne vi forbedre vores kundeservice, reducere leveringstider og omkostninger samt få bedre føling med europæiske kunders smag og præferencer.

Toyota Caetano Portugal (TCAP) fabrikken i Ovar begyndte med at bygge Corolla-modeller, der blev leveret fra Japan som samlesæt. Efter denne spæde start udvidede fabrikken aktiviteterne betragteligt med produktion af en bred vifte af biler, SUV'er, varevogne og lette lastbiler - Corona, Starlet, Land Cruiser og Hilux samt Optima og Coaster-busser er alle blevet fremstillet af TCAP.

/
1971: Samling af biler begynder i Portugal (Salvador Caetano).

I årene siden TCAP blev grundlagt har vi foretaget betydelige investeringer i produktionsfaciliteter i hele Europa. I dag fremstiller vi ni forskellige modeller plus motorer og gearkasser på ni lokationer i syv lande. To ud af tre biler, vi sælger i Europa, er også bygget i Europa. Det betyder mindre miljøpåvirkning med færre fjerntransporter. Det giver også bedre forudsætninger for at udvikle biler, der passer til det europæiske marked.

/
1970: Toyota Motor Corporation Office åbner i Bruxelles.
/
1970: Distributionsaftale indgås med Toyota Frey i Østrig.
/
1970: Vi går ind på det italienske marked og indgår distributionsaftale med Toyota Italia.
/
1971: I Frankrig begynder salg af Toyota via distributør S.I.D.A.T.
/
1972: Toyota Ireland startes op.
/
1973: Toyota Team Europe (TTE) debuterer i World Rally Championship (WRC).
/
1973: Distributionsaftale indgås med F. E. Dahl & Co. in Norway.
/
1973: Toyota Canarias etableres og begynder importen af Toyota til De Kanariske Øer.
/
1974: Toyota Motor Company køber den vesttyske distributør Deutsche Toyota-Vertrieb.
/
1975: TTE vinder første sejr i WRC i 1.000 Søers Rally i Finland.
/
1976: Toyota nr. 1 million eksporteres til Europa.
/
1976: Toyota Deutschland GmbH etableres i Tyskland.
/
1979: Nyt hovedkvarter for Toyota Deutschland står færdigt i Köln, designet som en 8-cylindret motor.
/
/
/

1980'erne

/

Dette var tiåret, hvor Europa rykkede tættere sammen inspireret af Berlinmurens fald. Miljøproblemer blev genstand for stor international debat. De første mobiltelefoner - store og tunge – så dagens lys, og den første e-mail blev overført som to tidlige tegn på den kommende digitale kommunikationsrevolution

Europæisk design til hele verden

1980'erne bragte yderligere konsolidering af vores europæiske aktiviteter og nye tiltag, der styrkede vores tilstedeværelse i regionen. I 1987 åbnede vi Toyota Technical Center of Europe i Belgien, der blev til det Toyota Motor Europe Technical Center, som vi driver i dag. To år senere etablerede vi vores første hovedkontor for marketingservices som støtte til vores produktudvikling og salg.

Disse første skridt var vigtige for etablering af de omfattende produktions-, forsknings- og designfaciliteter, som Toyota har i regionen i dag. Vores europæiske aktiviteter har en høj grad af selvstændighed i udviklingen af nye biler, som ikke blot er beregnet for europæisk smag, men også tjener som benchmark for mange af de små og kompakte bilmodeller, vi fremstiller verden over.

Som anerkendelse af Europas store betydning åbnede Toyota sit første designcenter her i 1989. Navnet var Toyota Europe Office of Creation (Toyota EPOC), og det skulle blive den kreative vugge for nye modeller, der førte os ind i hjertet af det europæiske marked. 
Oprindelig etableret i nærheden af Bruxelles, men senere flyttet til Nice i det sydlige Frankrig under navnet Toyota Europe Design and Development Center, og siden 2000 kendt som ED2.

Dette fundament, som vi lagde i 1980'erne, blev udgangspunkt for introduktionen af Yaris, som skulle ændre konceptet for klassen af minibiler. I dag – tre generationer senere – er det fortsat vores bedst sælgende europæiske model. Yaris bygges på vores fabrik i Valenciennes, Frankrig.

/
Europe Design Development-enheden

ED2 spillede en central rolle i udviklingen en ny bil som erstatning for den aldrende Starlet. Den nye bil skulle afspejle kundernes voksende miljøbevidsthed med et markant lavere brændstofforbrug og CO2-udledning. Denne efterspørgsel var tydelig både i Japan og i Europa, hvor minibiler stod for omkring en tredjedel af bilsalget.

Vi havde længe ønsket at skabe en bil med et virkelig originalt design til det europæiske marked. ED2 løste opgaven med Yaris, der udvendigt var kompakt i størrelsen, men indvendigt var rummelig og komfortabel. Og hvis du skulle spekulere på, hvor navnet stammer fra, så er det inspireret af Charis – den græske gud for skønhed og elegance.

Både ED2 og designkolleger i Japan fremstillede prototypemodeller, der blev testet i studier i Tyskland, Italien og England for at bedømme potentielle kunders reaktion. En venskabelig dyst udviklede sig mellem de to hold, men i sidste instans delte de deres viden og ressourcer for at producere den færdige model, der blev præsenteret på Paris Motorshow i 1998. Det var et historisk øjeblik for ED2, da designstudiets første model blev udvalgt til masseproduktion. Alt det hårde arbejde, der blev investeret i bilen, blev efterfølgende belønnet med titlen som ”årets Bil” i både Europa og Japan

Siden dette gennembrud har vores europæiske designstudie gennemført en lang række vellykkede projekter, herunder den banebrydende konceptversion af Toyota C-HR crossover, der blev afsløret i 2014, og som var forløberen for produktionsmodellen, der nu produceres i Europa på vores fabrik i Tyrkiet.

/
Yaris' raffinerede design blender perfekt ind i Paris gader og er ekstrem populær i Europa.
/
1989: Toyota Europe Office of Creation (Toyota EPOC) åbner i Bruxelles (det nuværende ED2 i Nice, Frankrig).
/
1987: Toyota Technical Centre of Europe færdiggøres i Belgien (de nuværende TME Technical Centre).
/
1989: N.V. Toyota Motor Marketing Services Europe S.A. (TMSE) etableres i Belgien.
/
ED2-designere vurderer en skalamodel af Yaris.
/
Produktion af Yaris begyndte i 2001 på Toyota Motor Manufacturing France.

1990'erne

/

Dette var starten på informationsalderen med lanceringen af det globale Internet og introduktionen af de første GPS-satellitnavigationssystemer i biler til offentlig brug. England blev fysisk knyttet til det europæiske kontinent med åbningen af kanaltunnelen, og Simpson-familien debutered på vores tv-skærme

Investeringer i produktion øges

Da vi passerede milepælen med 30 års tilstedeværelse i Europa, afsatte vi store investeringer til etablering af europæiske produktionsfaciliteter i overensstemmelse med vores princip om at producere biler lokalt på de markeder, hvor de sælges.

Under en tale i London i 1989, sagde Toyotas præsident Shoichiro Toyoda: "Toyota vil gøre den bedst mulige indsats for hurtigt at blive accepteret som et sandt britisk selskab og en europæisk virksomhed." Et par uger senere bekræftede vi planerne om at bygge vores fuldt europæisk ejede og drevne produktionscenter i England – Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) var født.

/
1998: Produktion af Corolla begynder på Toyota Motor Manufacturing (UK), sideløbende med Avensis.

Omkring tre milliarder euro blev på denne tid investeret for at etablere bilfabrik i England og en motorfabrik i det nordlige Wales, som begge startede i 1992. Første model, der blev bygget på Burnaston-fabrikken, var Carina E (E står for Europa). Inden for seks år producerede TMUK også Corolla hatchback og den nye flagskibsmodel for Europa, Avensis. Fabrikken har også realiseret målsætningen om at købe 80 procent af alle komponenter, dele og serviceydelser fra europæiske leverandører.

Europa var også i forandring. Den Europæiske Union etableredes i 1993 og var endnu et skridt mod skabelsen af et indre marked. For at tilpasse os den forandrede forretningssituation reorganiserede vi salgs- og marketingselskaber og vores europæiske kontorer under paraplyen af en ny virksomhed, nemlig Toyota Motor Europe Manufacturing and Engineering, med hovedkontor i Bruxelles.

Vi arbejdede også for at styrke relationerne mellem Toyota Motor Corporation og de virksomheder, der fremstiller og markedsfører vores biler i Europa. Strategiske investeringer op gennem 1990'erne medførte, at TMC har fuldt eller delvist ejede datterselskaber på alle større markeder i regionen, ligesom der blev etableret nye distributører på vigtige vækstmarkeder i Central- og Østeuropa.

TMUK indledte en ny vækstperiode og tilførte yderligere produktionskapacitet i 1994 med grundlæggelsen af TOYOTASA (i dag kendt som Toyota Motor Manufacturing Turkey), et joint venture for lokal produktion af Corolla.

Toyotas stadigt voksende netværk krævede yderligere supportfaciliteter, herunder et udvidet reservedelscenter samt et tilbehørs- og servicecenter, der begge ligger i Belgien. I Paris åbnede vi i et eksklusivt showroom for innovation og teknologi i 1998, nemlig Le Rendez-Vous Toyota på den berømte Champs Elysées.

/
1994: Toyota Motor Manufacturing Turkey starter produktion.
/
1998: “Le Rendez-Vous Toyota” showroom åbner i Paris.

Da Toyotas europæiske salg passerede en halv million dette år, øgede vi vores produktionskapacitet yderligere med etablering af en fabrik til gearkasser i Polen og en fabrik til produktion af den succesfulde Yaris i Valenciennes, Frankrig.

Grundstenen til Toyota Motor Manufacturing France's fabrik blev lagt i 1990'erne, og siden åbningen i starten af 2001 har TMMF løbende forbedret sin miljøindsats og fremstår som vores mest bæredygtige fabrik i Europa. Fabrikken er en "lean and clean” virksomhed på forkant med det 21. århundrede. Med respekt for miljøet arbejder vi for at minimere produktionsaffald samt reducere energi- og vandforbrug og udnytte vedvarende energi, fx ved installation af stor solvæg på fabriksbygningen. Det omgivende miljø plejes for at fremme plante- og dyrelivet og opnå den naturlige mangfoldighed, der kan findes i Frankrigs nationalparker.

1990'erne var tiåret, hvor vi investerede i produktion i Europa og åbnede vores første fabrik i England efterfulgt af fabrikker i Frankrig, Tyrkiet, Polen, Tjekkiet og Rusland. Biler produceret i Europa udgør næsten tre ud af fire biler, der sælges i Europa. Et godt tegn på, at vi designer biler, der imødekommer europæiske kunders krav og smag. Toyotas fokus på lokal produktion betyder også mindre miljøpåvirkning, da vi kan nøjes med langt færre fjerntransporter.

Ved århundredeskiftet havde vi gennemgået en fuldstændig transformation: Fra at være en fjerntliggende nicheproducent med begrænset eksport af biler – til en betydelig lokal bilproducent, der investerer i jobs, uddannelse og faciliteter i hele regionen. Vi aktiverer vores filosofi om lokal produktion og realiserer de medfølgende fordele med hensyn til kvalitet, kundeservice, effektivitet og reduceret miljøpåvirkning.

/
1991: Toyota Motor Poland starter produktion.
/
1990: Lexus-brandet introduceres i Europa.
/
1990: N.V. Toyota Motor Europe Marketing & Engineering S.A. (TMME) begynder sine aktiviteter i Belgien (tidligere Toyota Motor Marketing Services Europe).
/
1991: Toyota Motor Hungary etableres.
/
1992: Produktionsstart på Toyota Motor Manufacturing United Kingdom.
/
1993: Åbning af Toyota Parts Centre Europe (TPCE) i Diest, Belgien.
/
1993: Åbning af Toyotas europæiske hovedsæde i Bruxelles, Belgien.
/
1995: Toyota Accessory and Service Centre (TASC) åbner i Belgien.
/
1998: Salget i Europa runder en halv million.
/
1999: Toyota Yaris kåres til European Car of the Year 2000.
/
1999: Toyota Motor Manufacturing Poland begynder produktion af gearkasser.
/
/

2000'erne

/

Det nye årtusinde introducerede teknologi til at holde alle i kontakt hele tiden. Sms, blogs, Facebook og Twitter giver mulighed for konstant at dele samtaler, billeder og oplevelser. Og hvis du hellere vil lytte end tale, kan du nu putte et helt bibliotek i lommen med tusindvis af musiknumre på en enkelt digital enhed.

Hybridrevolutionen

Toyota gennemførte også en revolution i bilindustrien, da vi introducerede vores første hybridproduktionsmodel til det europæiske marked.

I 2000, tre år efter dens debut i Japan, ankom første generation af Prius til Europa. Bilen var udstyret med et banebrydende drivværk, der omfattede både en konventionel benzinmotor og en elektrisk motor. I modsætning til alle andre biler på markedet skifter Prius automatisk mellem de forskellige drivformer eller bruger dem i kombination for at opnå den mest kraftfulde ydelse.

Som en ægte hybrid kunne den anvende elmotoren alene og køre helt uden brændstofforbrug og udslip.

På den måde levede Prius op til sit latinske navn, for det var en bil forud for sin tid. Vi havde udviklet vores hybridteknologi siden 1960'erne, længe før miljøet blev årsag til global bekymring og før lovgivning om reduktion af drivhusgasser.

Toyotas tidlige investering i forskning og udvikling betød, at da Prius var klar til at blive markedsført, var vi helt sikre på dens kvalitet og driftsikkerhed. Takket være vores faste tro på Prius var det den første bil i Europa, der blev solgt med en garanti på fem år / 100.000 km.

/
Prius kommer til Europa i 2000.

Selvfølgelig var det bare starten: Den første generation af Prius repræsenterede en ny form for kørsel. Så dens oprindelige profil var en nichebil og et alternativ til de konventionelle benzin- og dieselbiler, som de europæiske kunder var fortrolige med.

Der blev solgt omkring 4.000 modeller, før anden generation af Prius blev lanceret i 2003 med et mere moderne hatchback design samt betydelige opgraderinger i ydeevne og effektivitet. Brændstoføkonomien var forbedret med 15 procent, så Prius kørte 23,3 km/l, mens CO2-udslippet faldt til 104 g/km. Sideløbende blev kunderne mere bevidste om nødvendigheden af at reducere udslip og energiforbrug, og lovgivende myndigheder i hele Europa begyndte at overveje afgiftssystemer, der favoriserede miljørigtige biler.

Hvor den oprindelige Prius etablerede hybridmarkedet, gjorde dens efterfølger teknologien mere avanceret og populær. Med tredje generation af Prius, der blev lanceret i 2009, kørte Toyota ind på det brede massemarked. Effekten var 33 procent større end i 2000, brændstofforbruget reduceret med 23 procent, og CO2-udslippt var 100 g/km, som var en milepæl på det tidspunkt. Tallene afspejler, hvordan vores løbende optimering af Prius, kan give reelle fordele for både kunder og samfund: En bil, der er nem at køre og praktisk at bruge og samtidig baner vej for lavere brændstofforbrug og CO2-udslip.

I løbet af et tiår har Prius været med til at ændre bilmarkedet og bidraget til en udrulning af hybridteknologien til andre modeller som fx Yaris og Auris, der produceres i Europa og har en central rolle i vores forretning. I 2012 blev Prius en selvstændig modelserie med introduktionen af Prius +, der er verdens første sydsæders fuld hybridbil og Prius Plug-in Hybrid.

Prius Plug-in Hybrid var også en nyskabelse med dens kraftige lithium-ion batteri, der kan oplades via et stik til strømforsyningen i hjemmet, på arbejdspladsen eller på en offentlig parkeringsplads. Dette giver større rækkevidde og højere hastighed med elmotoren alene, så transporten sker med endnu mindre udslip end den konventionelle Prius

Europa var et vigtigt testområde for teknologien takket være et offentligt leasingprogram, der i 2007 blev lanceret i Frankrig i samarbejde med energiselskabet EDF. Samme år rundede vores globale salg af hybridbiler en million. Den viden, vi fik under dette og andre forsøg på verdensplan, var med til at sikre, at den bil vi bragte på markedet, var en fuldgyldig hverdagsbil. Prius Plug-in kunne dække det typiske transportbehov alene på elkraft og dermed køre helt uden udslip og brændstofforbrug.

Prius har banet vej for en bred forståelse og accept af hybridteknologi. I dag er det et populært valg for flere og flere mennesker, der ikke blot værdsætter den miljørigtige kørsel, men også den raffinerede komfort og langsigtede pålidelighed.

/
2000: Åbning af Toyota Design Development Centre (ED2) i Sydfrankrig.
/
2000: “Engine of the Year”-prisen går til både Yaris og Prius for andet år i træk.
/
2001: Den første Yaris “made in Europe” ruller af samlebåndet på fabrikken i Valenciennes, Frankrig.
/
2001: Ny lagerstation åbnes i Zeebrugge, Belgien.
/
2002: Toyota etablerer et holdingselskab i Europa: Toyota Motor Europe N.V./S.A.
/
2003: Toyota Avensis produceret i England sælges i Japan.
/
2005: Toyota/PSA Peugeot Citroën-fabrik (TPCA) i Tjekkiet begynder produktion.
/
2005: Produktion af dieselmotorer og gearkasser på fabrik i Polen (TMMP).
/
2005: Produktion af dieselmotorer i Toyota Motor Industries Poland (TMIP).
/
2006: En million Yaris produceret i Europa.
/
2007: Toyota Motor Manufacturing Russia starter produktion.
/
2007: Toyotas globale salg af hybridbiler runder en million styk.
/
2007: Toyotas globale salg af hybridbiler runder en million styk.
/
2008: Toyotas globale salg af Prius runder en million, og det akkumulerede salg i Prius udgør 100.000 styk.
/
2009: Toyota fejrer produktionen af en million biler i Tyrkiet og starter produktion af den nye Toyota Verso.
/
2009: Toyota starter testleasing af 150 af Plug-In Hybrid i Europa.

2010'erne

/

Vores forståelse af kloden og dens plads i universet har aldrig været større. Banebrydende arbejde på Europas nukleare forskningscenter har afsløret hemmeligheder om materiens natur. Ekspeditioner til Mars fandt tegn på vand. Avancerede teknologier er flyttet ud af forskningslaboratoriet og ind i hjem og på arbejdspladser for at gøre vores liv sikrere, nemmere og mere berigende

Mirai og begyndelsen på brintæraen

Bilindustrien er et område, hvor videnskabelige fremskridt er tydelige, når det gælder udvikling af produkter, der er mere miljøvenlige. Bæredygtighed og miljøhensyn er kernen i alt, hvad vi gør, så det er kun naturligt, at vi fortsat tilpasser og forbedrer vores hybridteknologi, så vi hele tiden kommer tættere på vores mål: Den ultimative miljøbil.

Lanceringen af Mirai i 2015, Toyotas og verdens første masseproducerede brintbil, markerede endnu et vigtigt skridt på denne rejse. Drevet af vores miljøengagement undersøgte vi allerede i 1990’erne, hvordan vi kunne udvikle en 0-emissionsbil. Med afsæt i vores succesfulde hybridteknologi kunne vi bruge principperne herfra og åbne potentialet for brint som en ren og bæredygtig energikilde.

/
2015: Europa byder den nye Toyota Mirai velkommen - verdens første masseproducerede brintbil.

Mirai er drevet af elektricitet produceret af bilens brændselscellestak, der udnytter brint. Det eneste biprodukt fra processen vand.

Vores intensive udviklingsprogram har gjort teknologien så kompakt og let, at den let kan rummes i en almindelig firedørs bil med stort bagagerum. Mirais funktionalitet sikrer en rækkevidde på cirka 500 km, og brinttanken fyldes helt op på mindre end fem minutter - ligesom en benzin- eller dieselbil.

Selvfølgelig skal bilister, der kører Mirai eller andre brintbiler, have let adgang til optankning. Det betyder, at der skal etableres ny infrastruktur til distribution og salg af brint. Derfor har vi introduceret Mirai først på europæiske markeder, hvor der investeres i udvikling denne type infrastruktur, herunder England, Tyskland, Belgien, Danmark, Holland, Norge og Sverige. Vi arbejder også sammen med andre bilproducenter, energiselskaber, regeringer og myndigheder om udvikling af en infrastruktur, som kan understøtte det stigende antal brintbiler.

Mirai har høstet stor opmærksomhed, ikke mindst fra førende europæiske politikere, der tror på dens potentiale som døråbner for en ny tidsalder med bæredygtig og miljøvenlig mobilitet. Faktisk betragter vi brint som en optimal mulighed for at sikre samfundet en bæredygtig, ren og rigelig energikilde til fremtidens energibehov – også ud over transport.

/
2012: Europas første masseproducerede Prius Plug-In Hybrid leveres til Prins Albert II af Monaco.
/
2012: Toyota Motorsport GmbH (TMG) sætter ny rekord med elbil på den legendariske Nürburgring Nordschleife i Tyskland.
/
2014: “Cité lib by Ha:mo”, en ny type urban mobilitet baseret på ultrakompakte elbiler forbundet med offentlig transport lanceres i Grenoble, Frankrig.
/
2015: En tyske kunde bliver Toyota's hybridkunde nr. 1 million i Europa.
/
2016: Toyota runder 10 millioner producerede biler i Europa.
/
2016: Den europæisk designede C-HR crossover produceres af Toyota Motor i Europa.
/
/

Fremtiden

/

Endnu bedre biler

Vores mål er at skabe stadig bedre biler, der er spændende og inspirerende at køre og kan bidrage til en mere bæredygtig, sikker, harmonisk og integreret tilværelse.

Toyotas idealer og principper vil fortsat sikre, at vores biler på alle trin fra design, udvikling og produktion til kundens brug er af højeste kvalitet og er førende, når det gælder pålidelighed og miljøhensyn.

Europa vil fortsat spille en særlig rolle i Toyotas globale aktiviteter, som understreget af præsident for Toyota Motor Corporation, Akio Toyoda i meddelelsen om Toyota Global Vision i 2011. Den positionerer Europa som det globale udviklingscenter for vores små og mellemstore biler – altså A, B og C segmenterne - for at sikre, at vi producerer biler, der konkurrerer med de bedste europæiske bilmærker.

Vi ønsker, at folk genfinder begejstringen ved at køre bil. Så vi vil udvikle biler, de ønsker at eje og køre, med dristigt og markant design plus inspirerende køreegenskaber og høj brugsværdi.

Vi vil fortsat udvikle alternative drivformer og identificere nye grønne teknologier og dermed bekræfte vores lange tradition for innovation, der har bragt hybridbilen ind på det brede massemarked og introduceret Mirai, verdens første brintbil. Vi vil stræbe efter endnu højere sikkerhed og arbejde for eliminering af trafikulykker gennem aktive og passive sikkerhedssystemer og forebyggende førerassistentkoncepter.

Historien om vores virksomhed begyndte i 1937 med grundlæggelsen af Toyota Motor Co. Ltd. Men vidste du, at den oprindelige Toyoda-virksomhed producerede vævemaskiner i slutningen af 1800-tallet?

Se Toyotas 80-års historie

/

Toyota-ellipsen - historien bag logoet

/
Toyota-logoet har et design bestående af tre ellipser, som symboliserer Toyota verden over.

Logoets design kan beskrives på følgende måde:
  • Geometrisk set indeholder ellipserne to centrale punkter.
  • Det ene af disse punkter er vores kunders hjerte, det andet vore produkters hjerte.
  • Den yderste ellipse forener disse punkter til en samlet enhed.
  • De sammensatte lodrette og vandrette ellipser symboliserer "T" i Toyota. Den tomme baggrund repræsenterer Toyotas hastige teknologiske vækst og de grænseløse muligheder, fremtiden byder på.

Se mere om Toyotas fond i Europa

Se mere om vores samarbejde med non-profit organisationer omkring samfundsaktiviteter, der støtter miljøet, teknisk uddannelse, trafiksikkerhed.

Finansiel støtte er kun en del af løsningen. På både europæisk og lokalt plan benytter vi Toyotas og vores medarbejderes ressourcer til at gøre en reel forskel. Dette engagement kan tage mange former, herunder uddannelse, vidensoverførsel, materialer og arbejdskraft.

Vi søger altid nye støtteprojekter. Se Om os og søg om støtte for at finde ud af, hvordan vi kan hjælpe dit projekt.

Se: Toyota Fund for Europe

Mere om

Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'. Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'.