Tilmeld nyhedsbrev Spørg Toyota Forhandlere og serviceværksteder Book en gratis prøvetur My Toyota

Konceptbil arkiv

Genopdag vores konceptbiler

Toyotas konceptbiler er et vigtigt udstillingsvindue for fremtidens teknologi og designtemaer.
Her kan du se et udvalg af Toyotas konceptbiler.

Vi giver vores ingeniører og designere frihed til at udtrykke deres visioner og kreativitet, og publikums reaktioner er et vigtigt pejlemærke for, hvilke aspekter af konceptbilen, der kan indgå i udviklingen af kommende Toyota-modeller.

Toyota FT-Bh

Ved verdenspremieren på Geneva International Motor Show i 2011 satte FT-Bh helt nye standarder for energieffektivitet og økonomi.

Udviklingen af FT-Bh fokuserede især på fem områder:

  • Vægtreduktion 
  • Optimering af aerodynamik 
  • Drivlinje 
  • Opsamling af varmeenergi 
  • Den elektriske styring.


Som et resultat af dette fokus vejede FT-Bh mindre end en 3-dørs Toyota AYGO, men var lige så rummelig og familievenlig som en 5-dørs Toyota Yaris.
Med en 30% forbedring i aerodynamik, et mere kompakt hybridsystem og optimeret energistyring lykkedes det vores ingeniører at skabe en bil med et CO2-udslip på under halvdelen af samme års biler i Yaris-klassen.
Toyota konceptbiler



Ydermere blev FT-Bh ikke bygget ved hjælp af eksotiske eller dyre materialer, som ofte forbindes med konceptbiler. Der blev ligeledes anvendt produktionsmetoder, som allerede var velkendte og almindelige i bilindustrien.

Udviklingsomkostningerne blev derfor holdt nede, og FT-Bh fremstod som økonomisk overkommelig og med en realistisk mulighed for gå i masseproduktion.

Toyota konceptbiler
Toyota FCV-R

FCV-R havde verdenspremiere på Tokyo Motor Show i 2011 og fremstod som endnu et skridt mod en masseproduceret brintdreven bil.

FCV-R havde en stærk fremtoning med et markant ”W” på front og hækparti, som symboliserede brændselscelleteknologien. 


De største nyskabelser var dog gemt bag det aerodynamiske karrosseri. Med en mindre brændselscellestak end tidligere FCV’er og to brinttanke placeret under bilens gulv var både kabine og bagagerum vokset betydeligt, så den fremstod som en praktisk familiebil.

Kabinen bød velkommen med et japansk inspireret interiør, og instrumentpanelet indeholdt en dobbeltskærm med smartphone-lignende betjening og 3D-navigation.

Toyota konceptbiler

Systemet var udviklet til fuld integration med førerens smartphone, herunder gengivelse af personlige apps og overførsel af bilens køredata til førerens smartphone.

Det sensationelle var imidlertid brændselscelleteknologien. De to brinttanke gav en rækkevidde på 700 km helt uden skadelige udslip. Det eneste, der kom ud af udstødningen på FCV-R, var vand!

Toyota konceptbiler
Toyota NS4

Toyotas avancerede plug-in hybrid NS4 blev præsenteret på North American Auto Show i 2012. Den introducerede samtidig en ny designlinje for fremtidige modeller og var udviklet med særligt fokus sikkerhed og tilslutningsmuligheder.

Det udvendige design var præget af:

- En markant kølergrill
- En skulpturel frontkofanger
- ”Svanedøre”, der gav let adgang til kabinen.

Det nyudviklede Hybrid Synergy Drive plug-in system fyldte og vejede mindre, ligesom brændstoføkonomien og accelerationen var forbedret. Ydermere var rækkevidden ved ren elkørsel øget.

Toyota konceptbiler

Inde i kabinen kunne føreren fornøje sig med en udbygget multimedieoplevelse. Et smartphone-lignende interface i midterkonsollen gav adgang til internet samt navigation, musikbetjening og køredata. Systemet kunne registrere førerens vaner og præferencer – og dermed forudse hans eller hendes ønsker.

NS4 repræsenterede også et stort fremskridt inden for passager- og fodgængersikkerhed. Præ-kollisionsadvarsel var baseret på nyeste teknologi, ligesom både blindvinkelassistent og adaptivt lygtesystem var blevet opgraderet.

Hertil kom fodgængerbeskyttelse med aktiv kølerhjelm, der springer op og afbøder skadevirkningen ved fodgængerpåkørsel.

Toyota konceptbiler
Toyota diji

Toyota diji satte nye standarder for personalisering af biler på Geneva Motor Show i 2012. Den var samtidig et bud på en fremtid, hvor vi ikke blot er tættere forbundet med vores biler – men også med hinanden via vores biler.

Sikkerheden i diji havde også fået et ekstra løft ved hjælp af den nyeste teknologi og integration med eksterne transportteknologier:


En bred vifte af data opfanget fra den trafikale infrastruktur og andre køretøjer i nærheden af diji reducerer risikoen for uheld – fx ved at give bedre overblik over kryds med dårligt udsyn.

Toyota konceptbiler

Mulighederne for at personliggøre diji var omfattende. Både indvendige og udvendige flader kunne bruges som skærme til visning af fx beskeder og billeder. diji var så at sige en blank tavle, hvorpå man kunne udtrykke sin personlighed.

Det indvendige af diji var en endnu mere magisk oplevelse.

- Kabinedesignet kunne justeres, så det afspejlede førerens humør
- En stemmestyret, holografisk Navigations Guide assisterede med køreinformationer og ruteanvisninger
- Der var ikke brug for et rat i diji. Kørefunktioner kunne betjenes trådløst ved hjælp af en smartphone
- En netværksforbindelse sørgede automatisk for, at diji’s software til kørsel, sikkerhed og multimedie altid var opdateret.

Toyota konceptbiler
Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'. Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'.