Toyota Hybrid


Op til 50 procent af tiden på el

En hybridbil fra Toyota er ikke en elbil. Til gengæld kører en Toyota Hybrid op til 50% af tiden på ren el.

En hybridbil fra Toyota er ikke en elbil. Men en Toyota hybridbil kører alligevel op til 50 procent af tiden udelukkende på el.

Forskere fra flere forskellige anerkendte universiteter rundt omkring i Europa har testet hybridbiler fra Toyota, og konklusionen er klar. I flere tilfælde kører man over halvdelen af tiden på el.

Se nedenfor resultaterne fra fire forskellige forskningsprojekter.

Analisis del funcionamiento del Sistema hibrido de un vehiculo Toyota Prius IV

Polyteknisk Universitet i Madrid i Spanien 

Rapporten er udfærdiget af en arbejdsgruppe ledet af professor José María Lôpez fra det polytekniske universitet i Madrid i Spanien.

Af rapporten fremgår det, at testbilerne, Toyota Prius (4. generation), kører udelukkende på strøm – dvs. med benzinmotoren slukket – i 78,5 procent af den samlede tid og på 61,0 procent af den samlede distance.

I den tidsmængde, hvor bilen har været i bevægelse – altså kørslen fraregnet tiden, hvor bilen har holdt stille ved fx rødt lys eller ved stillestående køkørsel, viser undersøgelserne, at bilen i 51,5 procent af den samlede tid og 37,7 procent af den samlede distance kører på ren el.


Læs hele rapporten »

Testing the Toyota Prius in real conditions around Paris

École Polyteknisk Universitet i Paris i Frankrig 

Undersøgelsen fra Frankrig viser, at Toyota Prius 4. generation giver nogle bemærkelsesværdige resultater. På en samlet rejse fungerer den som et nul-emissionskøretøj i 70,1 procent af tiden og på 51,4 procent af den kørte distance. I byområder, altså de områder, hvor udledningsproblemerne normalt er værst, stiger disse procentdele – hvor bilen fungerer som nul-emissionskøretøj – til henholdsvis 86,9 procent og 77,4 procent.

Ser man udelukkende på accelerationstilstanden, altså når der leveres strøm til hjulene (undtaget når bilen holder stille eller bremser), hvilket svarer til det højeste emissionsniveau, fungerer Prius som et nul-emissionskøretøj i 45,9 procent af tiden og på 30,7 procent af den tilbagelagte distance. I byområder stiger disse procentdele til henholdsvis 71,6 procent og 60,3 procent.

Konklusionen i rapporten lyder, at selvom batteridrevne fuldt elektriske køretøjer er attraktive teknologier, er der stadig plads til alternativer. Faktum er, at fuldhybridbiler tilbyder betydelige reduktioner i emissioner til en fornuftig pris for forbrugere. Samtidig beroliger de bilkøbere, der frygter, at elbilers rækkevidde ikke er tilstrækkelig.


Læs hele rapporten »

Hybrid analysis: True test drive. Toyota Prius IV

Center for Automotive Research and Evolution, Università degli Studi Guglielmo Marconi i Rom i Italien 

Ud af 60 udførte tests med 20 forskellige kørere fremgår det, at Toyota Prius (4. generation) i gennemsnit fungerer som et nul-emissionskøretøj i 73,2 procent af tiden og på 62,5 procent af den tilbagelagte distance. Disse værdier stiger til henholdsvis 79,4 procent og 76,3 procent, hvis man udelukkende ser på kørslen i byområder.

I gennemsnit kører hybridbilen – jf. de udførte forsøg – 58,3 procent af tiden udelukkende på strøm, når man kun ser på den tid, hvor elmotoren skaber fremdrift. Her foregår 46,4 procent af den samlede kørte distance udelukkende på strøm. Betragter man bilens resultater i byområder, hvor kun elmotoren skaber fremdrift, og benzinmotoren er slukket, stiger disse procentsatser til henholdsvis 67,1 procent af tiden og 62,9 procent af distancen.


Læs hele rapporten »

Energy Behavior of Toyota Prius Hybrid Vehicles in Sample Irish Commuting Conditions

University College Dublin i Dublin i Irland. 

Syv ansatte fra University College Dublin har ageret forsøgspersoner i testen af hybridbilen Toyota Prius (4. generation). De tilbagelagte kørselsruter var ikke faste, hvorfor resultatet giver et billede af syv irske personers typiske pendlingsmønster i en vintermåned fra 4. november 2018 til 19. november 2018.

Overordnet set fremgår det af testresultaterne, at hybridbilen fungerer udelukkende som et nul-emissionskøretøj i 62 procent af tiden og på 40,4 procent af den samlede distance. Resultaterne i rapporten viser betydelige luftkvalitetsrelaterede forbedringer for fodgængere og cyklister, som testbilen Prius stødte på under forsøget, sammenlignet med konventionelle benzin- og dieselkøretøjer.


Læs hele rapporten »

Skal hybridbiler oplades?
Toyota hybridbiler
Hvor længe holder hybridbatterier?
Toyota hybridbiler
Er hybridbiler dyre?
Toyota hybridbiler
Er hybridbiler sjove at køre i?
Toyota hybridbiler

De seneste nyheder fra Toyota

Toyota bZ Toyota bZ Velkommen til Toyotas nye bZ-serie, et sub-brand under Toyota, og begyndelsen til en helt ny, spændende æra, hvor vi sammen går beyond Zero for miljøet. Toyota varmer op til Yaris Cross med ny variant Toyota varmer op til Yaris Cross med ny variant Den nye, kompakte SUV, Yaris Cross er en skarptsleben model, der er længere, bredere og højere end søstermodellen Yaris. Nu løfter Toyota sløret for en kommende udstyrsvariant med navnet Adventure samt introduktionsudgaven Premiere Edition. Hospital tester verdens første brintdrevne mobile lægeklinik Hospital tester verdens første brintdrevne mobile lægeklinik Toyota bygger nu verdens første brintdrevne mobile lægeklinik for det Japanske Røde Kors Kumamoto Hospital, der allerede inden sommer tager den forureningsfrie klinik i brug. Verdenspremiere på helt ny Toyota GR 86 Verdenspremiere på helt ny Toyota GR 86 Den nye GR 86 fortsætter, hvor GT86 startede for snart ni år siden, og strutter af køreglæde med lav vægt, lavt tyngdepunkt, en ny og kraftigere, firecylindrede 2.4-liters motor og imponerende køreegenskaber.