Prisen starter fra 499.990 kr., hvilket er over 100.000 kr. lavere end udgaven, den erstatter.
Onsdag den 24. februar 2021
En helt ny og banebrydende bil, som renser luften under kørslen, og hvis eneste udledning er rent vand, indtager de danske veje. Toyota introducerer nemlig nu anden generation af brintbilen, Mirai, der er ny fra inderst til yderst og byder på en mere kompakt og effektiv brændselscellestak, som sammen med større brinttanke har øget rækkevidden til 650 km. Dermed løfter Toyota brintbilen og brændselscelleteknologien til nye højder.
Den nye Mirai har fået et helt nyt og nærmest forførende design og bliver bygget på samme, nye platform som topmodellen, Lexus LSÅbner i nyt vindue, hos Toyotas luksusmærke. Det har dannet et solidt fundament for at kunne tiltrække kunder, der primært går efter en luksuriøs bil, der både ser godt ud og kører godt. At den samme bil så tilfældigvis også er en forureningsfri brintbil, vil blot være et ekstra plus, men altså ikke det primære, lyder det fra Yoshikazu Tanaka, der er chefingeniøren bag Toyota Mirai.
”Kunderne skal vælge Mirai primært fordi, den har et attraktivt design, der taler til følelserne, og fordi den har lige præcis de dynamiske køreegenskaber, der får smilet frem. Og altså ikke kun fordi det er en brintbil,” siger han.
Mirai, der betyder fremtid på japansk, så for første gang dagens lys i Danmark i 2015 og blev dermed verdens første brintbil bygget udelukkende som brintbil helt fra bunden. Som verdens første dedikerede brintbil blev Mirai samtidig katalysator for den stigende globale opmærksomhed om, hvordan fremtidens forureningsfrie og bæredygtige brintbaserede samfund ville kunne opnås.
Der er på verdensplan solgt omkring 11.000 første generation Mirai, som blot har været begyndelsen til noget større. For med introduktionen af anden generation Mirai sætter Toyota fart på produktionen og forventer en tidobling af udbredelsen af brintdrevne køretøjer på verdensplan og i Europa i den kommende tid.
Høj effektivitet er et vigtigt parameter for brintbilen, og Toyota har med den nye Mirai øget rækkevidden med 30 procent sammenlignet med den første generation. Det er sket dels ved at øge kapaciteten i bilens brinttanke fra 4,6 til 5,6 kg, og dels gennem en mere effektiv brændselscelle, der producerer strømmen til bilens elmotor under kørslen. Rækkevidden på 650 km er derfor længere end de fleste andre forureningsfrie biler og endda med langt hurtigere optankning.