Toyota brændselscelle koncepter

Vejen til verdens første serieproducerede brintbil

Toyota har lanceret en bil, hvis eneste udledning er vand: Brintbilen. Den banebrydende bil er resultat af tyve års forskning og udvikling. Så lad os lige se tilbage på 11 konceptbiler, der har været med til at bane vejen for verdens første serieproducerede brintbil: Toyota Mirai.

Toyota Mirai er verdens første serieproducerede brintbil på markedet. I denne artikel ser vi på den række af brændselscelle konceptbiler, der har banet vej for Toyota Mirai.

FCEV-serien

FCEV-1 så dagens lys i 1996 som Toyotas allerførste brændselscelle konceptbil og første generation af en række RAV4-baserede brintbiler. Efterfølgeren FCEV-2 blev præsenteret i 1997 med forbedret brintlagring og en omformer, der udvandt brint fra methanol.

/
FCHV-serien

Både FCHV-3 og FCHV-4 var baseret på Toyota Highlander, som solgtes på det amerikanske marked. Brændselscellestakken havde en effekt på 90kW — mere end fire gange effekten i FCEV-1. Resultatet var en tophastighed på 150 km/t og en rækkevidde på 250 km.

FCHV-4 var teknisk nært beslægtet med FCHV-3, og den første Toyota brændselscellebil, der blev godkendt til testkørsel på offentlig vej i Japan. Testprogrammet begyndte i juni 2001 og varede i tre år. Det primære formål var at vurdere bilens præstationer på motorveje, stejle stigninger og andre krævende køreforhold.

Senere i 2001 kom FCHV-5, som også var baseret på Toyota Highlander. FCHV-5 var udstyret med en nyudviklet omformer, katalysator og varmeveksler plus andre innovative komponenter, der forbedrede både præstationer og økonomi.

/

Fine-S

Fine-S blev afsløret på North American International Auto Show i 2003. Konceptbilens brændselscellesystem og elmotor var placeret under bilen, hvilket gav et lavt tyngdepunkt. Motoreffekten blev overført til alle fire hjul.

/

Fine-N

Fine-N så dagens lys i 2003 på Tokyo Motor Show. Dens brændselscellestak målte kun 15 cm i højden og var placeret under bilens gulv sammen med det højeffektive lithium-ion batteri.

Brændselscellen i Fine-N var mindre end i den foregående Fine-S. Den komprimerede brint blev nemlig lagret under betydeligt højere tryk: 10.150 psi eller cirka 700 atmosfære. Systemets rækkevidde var cirka 500 km.

Fine-N var udstyret med elektronisk styresystem (by-wire) til rat, bremser og speeder. Da systemet var uden mekanisk overførsel, kunne rat og pedaler indstilles og placeres frit efter den enkelte førers ønsker.

/

Fine-T

Fine-T konceptbilen blev afsløret i 2005 på Tokyo Motor Show. Indvendigt bød den på samme kabineplads som en Toyota Avensis, men udvendigt fyldte den ikke mere end en Toyota Yaris.

/

Fire drejelige hjul kombineret med stort styreudslag gav Fine-T en ekstrem lille vendediameter, som umuligt kan opnås i en konventionel bil. På billedet ses systemet i aktion.

/
FCHV-adv

FCHV-adv var en opdatering af FCHV-5, så rækkevidden kom op på 830 km. Dette blev opnået ved hjælp af nyudviklede højtryks brinttanke.

/

FCV-R

FCV-R debuterede på det 42. Tokyo Motor Show i 2011. Konceptbilen var 35 mm længere end den samtidige Toyota Avensis, der målte 4,74 m. Igen var brændselscellestakken mindre end i den foregående FCV-model. Brændselscellestakken var placeret under sæderne sammen med to brinttanke for at give et lavt tyngdepunkt.

Den samlede volumen i de to brinttanke gav FCV-R en rækkevidde på 700 km. Placeringen af tanke og brændselscellestak i bilens bund gav god plads i kabine og bagagerum.

/

FCV

Visuelt mindede FCV-konceptet meget om forgængeren FCV-R. FCV blev afsløret på det 43. Tokyo Motor Show i 2013 og var udstyret med en kompakt og let brændselscellestak og to højtryks brinttanke.

Brændselscellestakken havde en energitæthed på 3kW/l - mere end dobbelt så meget som systemet i FCHV-adv konceptbilen. Den maksimale ydelse var 100kW, og hertil kom en højeffektiv boost converter.

/

Mere om Toyotas brændselscelle teknologi

Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'. Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'.