Toyota runder 60 år i Danmark
-
Otto Hee var med til at starte importen af Toyota i Danmark som det første land i Europa. Her står han foran den første Toyota-bil i Europa, en Toyota Crown De Luxe. Billedet er fra 2013 i forbindelse med 50-års jubilæet.
-
I 1963 blev Danmark det første land i Europa, hvor man kunne købe en Toyota. Denne milepæl blev sat af to visionære mænd, Otto Hee og Walther Krohn, der som ejere af Erla Autoimport i 1962 tog på biludstilling i Tokyo for at se nærmere på mulighederne for import af et japansk bilmærke.
De blev enige om, at Toyota havde mest at byde på med hensyn til design og kvalitet. Toyotas ledelse var med på idéen om eksport, selvom ingen rigtig kendte noget til Danmark. Skandinavien havde de dog hørt om, eftersom SAS netop havde åbnet en direkte flyrute til Tokyo. Mødet mellem japanske Toyota og de to danske bilfolk endte med håndslag på en sending af den store Toyota-model, Crown.
-
60’erne: Crown åbner døren til Danmark
Da det første parti Toyota Crown De blev losset af et japansk skib i Københavns Havn en sensommerdag i 1963, var det samtidig begyndelsen på en succeshistorie.
I premiereåret blev der solgt 400 styk Toyota, og i 1964 steg tallet til 1.500 solgte biler. Herfra gik salgskurven kun én vej – og det var opad. Samtidig begyndte opbygningen af et stærkt forhandlernet med fokus på kvalitet og kundeservice.
I 1967 blev den legendariske Toyota 2000GT lanceret, og James Bond gjorde den til et ikon i filmen ”You Only Live Twice”. Otto Hee valgte også den hurtige sportsvogn til at køre land og rige rundt for at vise danskerne, hvad Toyota stod for.
I de første år efter 1963 lå Toyotas europæiske hovedkontor faktisk i København, men det flyttede senere til Bruxelles for at få en mere central placering i forhold til den europæiske vækst.
-
Flere og flere valgte Toyota i løbet 1960’erne. Også James Bond, som kørte en 2000GT i filmen ”You Only Live Twice”.
-
70'erne: Fortsat vækst med Corolla som topsælger
I 1970'erne oplevede Toyota en markant vækst i Danmark. Markedsandelen steg fra 2% til hele 15%.
Stærkt medvirkende til denne vækst var Toyota Corolla, der blev den mest populære bil på det danske marked i 1974.
Derudover etablerede Toyota sig på erhvervsmarkedet med modeller som Hiace og Hilux, der nærmest blev synonyme med robuste erhvervsbiler.
-
80’erne: Fantastiske Toyota slår alle rekorder
I 1985 blev Toyota det mest solgte bilmærke i Danmark, og fastholdt førstepladsen de følgende ti år. Over 33.000 Toyota-biler trillede ud fra de travle forhandlere - en rekord, der står den dag i dag.
1985 var også året, hvor de ikoniske modeller MR2 og Corolla Twin Cam blev introduceret, og gav Toyotas image en sportslig drejning.
80’er sloganet ”Fantastiske Toyota” kom på alles læber, da Aarhus-bandet TV2 fik et kæmpehit med sangen af samme navn.
-
Prius fra 1997 var verdens første elektrificerede bil med hybridteknologi, der blev sat i masseproduktion.
-
90’erne: Europæisk fokus og fremsynet teknologi
Toyota skærpede sit fokus på Europa og lancerede i 1992 Carina E, som var udviklet og designet specielt til de europæiske bilkunder.
Med lanceringen af Prius i 1997 tog Toyota et teknologisk kvantespring ved at være den første bilfabrik til at sætte elektrificerede biler med hybridteknologi i masseproduktion.
Supra kørte sig op i førerfeltet af supersportsvogne med MK IV-modellen, der også spillede en markant (og meget hurtig) rolle i den første "The Fast and the Furious"-film.
00’erne: Kendt for kvalitet og 112% i orden reklamer
I 2000'erne blev Toyotas danske reklameunivers med Bruce, Søren og de andre medarbejdere fra Ole O.’s forretning og værksted lanceret. Reklamerne kommunikerede Toyotas konsekvente fokus på kvalitet og kundeservice, og det var på en måde, der faldt i danskernes smag. For her skulle alting være 112% i orden!
Aygo blev introduceret i 2005. Den lille bil passede godt til bykørsel og det danske afgiftssystem, og blev derfor meget populær.
I 2006 ændrede Corolla navn til Auris, men har siden skiftet tilbage til det hæderkronede navn.
-
10’erne: Hybridteknologi og nye drivmidler
I 2010'erne satte Toyota ekstra fart i udviklingen af hybridteknologi. Snart kunne alle de velkendte modeller fås som hybridbiler, og langt flere danskerne kunne køre mere miljørigtigt.
Toyota C-HR kom på markedet i 2016 med et skarpt og dristigt look. Den danske bildesigner Stephan Rasmussen havde en stor del af æren for det markante design, som stadig skiller sig ud i dag.
I 2019 blev Mirai introduceret i Danmark som led i Toyotas fokus på bæredygtige drivmidler. Mirai er nemlig en brintbil, hvis eneste udslip er de vanddråber, der udledes under kørslen.
Toyota markerede sig også den internationale sportsscene som stolt partner for Olympiske Lege og Paralympiske Lege i Paris 2024.
-
Den markante C-HR så dagens lys i 2016, og danske Stephan Rasmussen havde en heldig hånd med i designprocessen.
20’erne: Traditionen for suveræn service fortsætter
Toyotas første 100% elbil blev lanceret i 2022 under modelnavnet bZ4X. Den innovative crossover er et vigtig led i Toyotas udvikling mod en mere bæredygtig fremtid.
I 2023 blev Toyota igen-igen nummer 1 i AutoIndex’ store undersøgelse af kundetilfredshed. Dermed har Toyota vundet titlen hele 21 gange i træk, hvilket vidner om vores kompromisløse forpligtelse til kvalitet og service.
Kendte modeller som Yaris og Corolla er lanceret i højere varianter med tilnavnet Cross - Yaris Cross og Corolla Cross - som markerer, at modellerne er blevet endnu mere alsidige. Tilsvarende er Aygo blevet forvandlet til Aygo X, der er større, højere og mere funktionel end forgængeren.
-
I 2022 lancerede Toyota den 100% elektriske bZ4X og sætter kurs mod en mere bæredygtig fremtid.
-
60 år - og i bedre form end nogensinde
Seks årtier med banebrydende teknologi, driftssikkerhed og suveræn service har gjort Toyota til en stor del af danskernes liv.
Vi er stolte af at fejre 60-års jubilæum i Danmark, og vi glæder os til at fortsætte vores mission med at levere køreglæde, kvalitet og bæredygtige transportløsninger til det danske folk.