Historien om

En legendarisk bil
Supra. Et latinsk ord, der betyder ”over” eller ”transcendere”. Ganske passende for en bil, der er kendt og elsket af så mange. Det er navnet på Toyotas mest berømte sportsvogn.

Produktionen af Supra stoppede for over 16 år siden, men bilen har stadig en ikonisk status blandt entusiaster.

Supra havde en stor rolle i den første ”Fast og Furious”-film, den er en af de mest populære modeller i Gran Turismo®-spillet, og den er ofte på banen, når der skal køres drifting.

I det hele taget har Supra en stor plads i populærkulturen og i hjerterne på fans over hele verden.

/
/

Japansk superbil erobrer Danmark
Toyota Supra er også i Danmark en kultbil med en entusiastisk fanskare omkring sig. Efter 16 års fravær er den legendariske supersportsvogn tilbage igen. I skarpere form end nogensinde før – og den kan bestilles nu!

Da Supra kom til Danmark i 1982, var det med fornavnet Celica. Det skarpe, kileformede design var baseret på tredje generation af Celica coupé og med dens potente hjulåbninger og vippelygter passede Supra perfekt ind i 1980'ernes designudtryk.

Året efter den danske introduktion kunne man i ”BIL-REVYEN 83” læse om modtagelsen af Celica Supra: ”Trods den ikke helt beskedne pris blev den første sending Celica Supra nærmest revet væk. Det er en sportslig, men alligevel meget komfortabel vogn, som fås med et helt overdådigt udstyr.”

En bil for entusiaster
I Danmark – ligesom i resten af verden – kørte Supra direkte i hjertet på entusiaster og kendere af fuldblods sportsvognsteknik. Begejstringen for bilen blev ikke mindre, da den i 1984 gennemgik en mindre opdatering og facelift.

”BIL-REVYEN 84” skrev: ”En let afpudsning af Supra har blot gjort dens æggende linjer endnu mere harmoniske at se på. Det er utroligt, at der er plads til et kraftbundt af en 6-cylindret rækkemotor under den lave fronthjelm. Udstyret er helt enkelt hinsides enhver beskrivelse både i omfang og udførelse. Den bil skal bare ses og opleves i funktion!”

Supra kørte sig ind i feltet af supersportsvogne, og der opstod en kult omkring bilen, som blandt andet kom til udtryk i flere Supra-klubber og Supra-træf.

Begejstringen for Supra voksede år for år og kulminerede i 1993, hvor Toyota lancerede fjerde generation af Supra, som samtidig var den hidtil hurtigste udgave.

Respekten for Supra kan tydeligt læses i ”BIL-REVYEN 94”, hvor den fremstår som en reel udfordrer til de italienske supersportsvogne:

”På Frankfurt-udstillingen i september 1993 præsenterede Toyota sin hidtil hurtigste model, den nye Supra. Den 3.0-liters række-6’er tvangsfodres af hele to turboladere med 330 hk og 441 Nm som resultat. Nok til at slynge den 1.600 kg store vogn til 100 km/t på 5,1 sek. Det er på niveau med Ferrari 456 GT og Maserati Shamai!”

/

Inspireret af et ikon

Supras DNA kan føres tilbage til den smukke Toyota 2000 GT fra 1960’erne. Med sin lange kølerhjelm, der skubber kabinen bagud samt 6-cylindret rækkemotor og baghjulstræk kan grundkonceptet i 2000 GT tydeligt genkendes i alle inkarnationer af Supra.

Udviklingen af A
I løbet af dens 24 år i produktion udviklede Supra sig fra en sporty og luksuriøs grand tourer til den rendyrkede og kompromisløse sportsvogn, vi kender fra 1990'erne. Som traditionen byder refererer inkarnerede kendere ofte til Supras fire generationer ved hjælp af den interne chassiskode: A40, A60, A70 og A80.

Supras sjæl

Der går en tydelig tråd gennem alle generationer af Supra, nemlig den sportslige konfiguration med en kraftfuld 6-cylindret rækkemotor fortil kombineret med baghjulstræk. Det er de to grundlæggende ingredienser, der definerer den ikoniske sportsvogn, og som kan spores tilbage til 2000 GT.

/
“Ligesom sportsfolk tester sig selv og deres præstationer ved at deltage i VM og OL, bruger bilproducenter racing til at presse en bils præstationer til de yderste grænser. Og konkurrencen om at skabe den hurtigste bil intensiverer udviklingen af ny teknologi.”

Kiichiro Toyoda (Toyotas grundlægger) 1952

Rødder i racing

Med lanceringen af TOYOTA GAZOO Racing's GR Supra Racing Concept er forbindelsen mellem racing og Toyota GR Supra A90 gjort helt tydelig. For Toyota er det endnu et bevis på, at motorsport er et vigtigt element i udviklingen af nye biler.

Mere om racing

En mand med en mission

Bag en stor bil, står der som regel en stor personlighed. Det gælder også den nye Toyota Supra. Visionen blev skabt af en mangeårig Toyota-medarbejder, nemlig Tetsuya Tada, chefingeniør på A90-projektet.

Han er vokset op som søn af en rallykører og har altid læst bilmagasiner frem for manga-tegneserier, så det kan ikke overraske, at Tada-san er endt som en bilnørd med masser af benzin i blodet. Efter en kort periode som sin fars co-driver, begyndte han selv at køre rally og husker med begejstring, hvordan han i timevis kunne skrue og justere på sin første bil – en Corolla AE86 – så den kørte præcis, som han ville.

Tada-san blev ansat i Toyota i 1987 og begyndte snart at udvikle banebrydende ABS-teknologi til Toyotas rallyteam. I slutningen af 90'erne arbejdede han tæt sammen med sin daværende chef Isao Tsuzuki, som var chefingeniør på flere af Toyotas sportsbiler, herunder Celica, MR2 og A80 Supra. I den sammenhæng fik han også en bredere ekspertise, som kunne implementeres i udviklingen af Toyotas familiebiler.

/
/
Supra vender tilbage

Efter en årrække fik Tada-san endelig den chance, som han drømte om: At skabe en bil, der skulle bringe sportsvognsentusiaster tilbage til Toyota. Bilen var GT86 - en sportsvogn, der leverede rendyrket og kraftfuld køreglæde. Bilen fik en begejstret modtagelse af pressen, som især fremhævede den inspirerende relation, der opstod mellem bil og fører.

Netop da GT86 begyndte at indtage vejene i 2012, fik Tada-san den ultimative udfordring. En opgave der krævede al hans erfaring og ekspertise: Udviklingen af en kompromisløs sportsvogn med præstationer og køreegenskaber i absolut særklasse. Med et navn, der har været savnet alt for længe.

Supra vender tilbage.

Nyheder fra Toyota

Elbilen Toyota LQ skal skabe et følelsesmæssigt bånd til sin fører Elbilen Toyota LQ skal skabe et følelsesmæssigt bånd til sin fører Toyota har netop på Tokyo Motor Show 2019 afsløret konceptbilen Toyota LQ, som med selvkørende teknologier og kunstig intelligens skal skabe et følelsesmæssigt bånd mellem bil og fører. Toyota læderinteriør og læderkabiner Toyota læderinteriør og læderkabiner Læderinteriør er den ultimative opgradering af en bils kabine. Toyota tilbyder en mulighed, der giver dig mulighed til at vælge mellem læderkabiner i et udvalgt designkoncept, der passer bedst til din smag. Første dansker får ny Toyota GR Supra Første dansker får ny Toyota GR Supra Den 31-årige midtsjællandske bilentusiast, Chris Breum tager skridtet fuldt ud og har, som den første dansker, netop fået sin helt nye Toyota GR Supra. Brintbus med teknologi fra Toyota klar til test i Europa Brintbus med teknologi fra Toyota klar til test i Europa En helt ny forureningsfri brintbus fra den portugisiske busproducent CaetanoBus har netop haft verdenspremiere på Busworld 2019 i Bruxelles. Toyota leverer brintteknologi til bussen, der kan køre 400 km på en optankning og tankes på blot ni minutter.
Dine cookie-indstillinger

Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Du kan også finde og ændre dine indstillinger her.

OK