Takket være en kombination af specielle slidbanemønstre og materialer giver sommerdæk et overlegent vejgreb og reducerer din bremselængde, når temperaturen stiger til over 7 grader.
Sommerdæk har masser af små riller i slidbanen, der bider sig fast i støv og grus, hvilket giver dig et bedre greb og reducerer din bremselængde.
Kombinationen af hårdere materialer og specielle slidbanemønstre gør, at sommerdæk har et bedre vejgreb og giver en kortere bremselængde på regnvåde veje.
Toyota har et stort udvalg af sommerdæk og fælge, der passer til netop din Toyota. Og som er lavet til at stå distancen på de varme sommerveje, uanset om det er tørt eller om regnen siler ned. Kontakt dit lokale Toyota-værksted for at få de helt rigtige dæk og fælge til alt fra AYGO, Yaris og Corolla til Prius, C-HR og RAV4. Vi har altid et godt tilbud på sommerdæk til din Toyota.
Friktionen fra et dæk, der ruller ad vejen, kaldes rullemodstand. Jo større rullemodstand, jo højere brændstofforbrug. Niveau A-dæk giver den mindste modstand og det laveste brændstofforbrug.
Vejgrebet i vådt føre kaldes vådgreb. Mærkningen viser bremselængden i standard vådt føre ved 80 km/t. Forskellen mellem vurderingerne, hvor A er bedst og G er værst, er ca. 3 til 6 meter.
Her angives den støj, dækket afgiver, når det ruller ad vejen. Dæklyden angives i decibel og vises som en sort bølge, hvor 3 bølger er den maksimale støj tilladt
Ved udskiftning af dæk eller fælge skal dæktrykssensorer monteres.
Når der monteres nye dæktrykssensorer, skal der indkodes nye id-koder i dæktryksadvarselscomputeren, og advarselssystemet for lavt dæktryk skal initialiseres.
Registrering af id-koderne for dæktrykssensorerne skal foretages af en autoriseret Toyota-forhandler/-reparatør eller andre kvalificerede fagfolk.
Du kan læse mere om processen i instruktionsbogen tilknyttet din bilmodel, hvor vi beskriver initialisering af advarselssystemet for lavt dæktryk.
Det er vigtigt at følge vejledningen for den specifikke model, da processen kan variere afhængig af bilmodellen.
Log ind på MyT og find din instruktionsbog »
Moderne sommerdæk er lavet i et materiale, der forbliver smidigt ved høje temperaturer og påvirkning fra solen. De tilpasser sig efter en lang række vejrforhold, herunder varme og støv samt våd og tør overflade. Dette gør dem til et godt allround valg fra forår til efterår.
Det anbefaler vi ikke. Helårsdæk er af samme type som et vinterdæk, og er derfor ikke optimeret til en varm, tør eller våd sommervej. Helårsdæk giver dig en længere bremselængde end et sommerdæk, der er specialfremstillet til at klare sig bedre i sommerhalvåret.
Du bør altid opbevare dine sommerdæk i et køligt, tørt og mørkt miljø. Hvis du opbevarer dæk uden fælge, skal du sørge for, at de står op, mens dæk med fælge altid skal lægges fladt ned. Og undgå kontakt med fedt, benzin eller olie. Kontakt dit lokale Toyota-værksted, hvis du ønsker opbevaring på vores dækhotel.
Afhængigt af hvor langt du kører, er sommerdæk designede til at holde mellem et og fem år, hvis de opbevares korrekt, når de ikke er i brug. Både fysiske og kemiske reaktioner kan ælde dine dæk, hvis du sjældent eller aldrig bruger dem. Et sommerdæk, der er korrekt opbevaret, vil derimod opretholde præstationen som et nyt dæk.
Du kan aflæse niveauet for dæklyd på siden af dækket på alle nye sommerdæk siden 2012. Støjniveauet angives i decibel og vises ved en sort lydbølge.
Et nyt sommerdæk har op til 8-9 mm dækmønster, og kører du med slidte dæk på under 3 mm, udsætter du dig selv og andre for en unødig risiko. Et nedslidt dæk har en markant længere bremselængde, et dårligere vejgreb og en langt højere risiko for aquaplanning. Og husk, at der er forskel på kravene til dækmønstre i de europæiske lande, så hold øje med de særlige regler og forhold, der hvor du skal køre.
Uanset hvilken typedæk du kører med, skal du altid huske, at sommerkørsel på specielt våd vej kræver særlig opmærksomhed. Afsæt altid ekstra tid til at sænke farten og stoppe, vær forsigtig ved sving og nedsæt i det hele taget hastigheden.
EU har indført et dækmærkningssystem, der gør det let at sammenligne dæk i Europa, uanset fabrikat. Alle dæk er mærkede med brændstofeffektivitet, bremselængde i vådt føre og dæklyd.