Spring til hovedindhold (Press Enter)

Toyota C-HR

Toyota C-HR sælges ikke længere fra ny i Danmark. Modellen bliver erstattet af Toyota C-HR+ der er en el-bil. Se vores aktuelle modelprogram HER, eller du kan finde en brugt C-HR til salg hos vores autoriserede forhandlere.
  • En futuristisk crossover ser dagens lys

    Da Toyota C-HR blev præsenteret første gang, vakte den opsigt med det samme. Den ikoniske C-HR der er en forkortelse for Coupe High Rider, blev afsløret som produktionsmodel på Genève Motor Show i marts 2016. Her stod det klart, at Toyota havde skabt noget helt nyt: en kompakt crossover med et markant, modigt og futuristisk design.

    Coupé-lignende linjer og en høj siddeposition, gav fornemmelsen af en SUV. C-HR’s skarpe, kantede linjer og diamant-inspirerede detaljer indvendigt, skilte sig markant ud fra mængden af mere traditionelle biler – her var en model, der turde være anderledes. Bag det nærmest ekstreme ydre gemte der sig også en særlig dansk historie: Den danske bildesigner Stephan Rasmussen havde nemlig en finger med i udformningen af C-HR’s ikoniske design.

    Resultatet var en bil, der fra starten blev rost for sit banebrydende udseende og modet til at skille sig ud. Designet var faktisk så vigtigt for kunderne, at over halvdelen af alle C-HR-ejere fortalte at netop det unikke look var hovedårsagen til at de valgte bilen. Med C-HR lykkedes det Toyota at tiltrække en ny type stilbevidste købere, som måske ikke tidligere havde overvejet mærket.

  • Alt var nyt - også mange af køberne

    C-HR landede hos de danske Toyota-forhandlere ved årsskiftet 2016/2017, og de første kunder fik deres model med hjem i begyndelsen af 2017. Dengang kunne man vælge mellem to drivlinjer: en 1.2 liters turbobenzinmotor på 116 hk samt en 1.8 liters hybrid med 122 hk kendt fra Prius – den første kunne kombineret med enten 6-trins manuel gearkasse eller trinløst automatgear. Begge modeller havde forhjulstræk som standard, mens firehjulstræk kunne fås til udvalgte varianter med benzinmotoren.

    Senere, i forbindelse med et facelift af C-HR i slutningen af 2019, introducerede Toyota også en ny og kraftigere 2.0 liters hybridmotor med 184 hk, der gav C-HR endnu mere overskud på vejen, uden at gå på kompromis med de lave emissions-tal. Man kunne altså både vælge C-HR ud fra økonomisk fornuft eller kræfter og acceleration.

Indvendigt var C-HR noget helt særligt i sin klasse. Kabinen bød på et markant design med kantede former, kvalitetsmaterialer og en instrumentering der var rettet mod føreren. Der var for en gang skyld en sammenhæng mellem det indvendige og det ydre designs futuristiske stil. Samtidig var C-HR udstyret med teknologi som infotainment med Touch-skærm, adaptiv fartpilot og vognbaneassistent, hvilket også gjorde den lige så avanceret under skallen som den så ud udenpå.

Det omfattende sikkerhedsudstyr gav C-HR topkarakter: 5 stjerner i Euro NCAP testprogrammet. Selv navngivningen var anderledes: Udstyrsvarianterne hed C-ENTER, C-LUB, C-HIC og senere kom en GR Sport variant, så man kunne vælge en C-HR, der passede præcis til ens stil eller behov.

 

  • En klassiker der bliver ved med at se moderne ud!

    Toyota C-HR delte vandene med sit vovede design – nogle elskede det straks, mens andre lige skulle vænne sig til de markante linjer og former. Men der er ingen tvivl om, at C-HR blev en stor succes. Bilen ramte plet i en tid, hvor crossovers vandt frem, og hvor mange bilkøbere ønskede noget mere spændende end den traditionelle hatchback. Især C-HR Hybrid blev hurtigt populær blandt byboere, der satte pris på kombinationen af økonomisk hybridteknologi og smart design.

    Salgstallene taler for sig selv: På europæisk plan rundede Toyota C-HR en million solgte eksemplarer inden udgangen af 2024, og det gjorde modellen til en af Toyotas mest populære i Europa. Også i Danmark sneg C-HR sig ind i toppen – faktisk nærmer C-HR sig 11.000 nyregistrerede eksemplarer herhjemme siden introduktionen, hvilket gør den til den fjerde mest populære Toyota-model i Danmark i den periode. Ret imponerende i betragtning af at den først kom på markedet i 2017.

C-HR’s succes skyldes noget så enkelt som at tilbyde noget friskt og anderledes: Den lignede ikke noget andet på vejen, og den bød på både køreglæde og god brændstoføkonomi. Især unge familier og par uden behov for en stor traditionel familiebil tog C-HR til sig som et smart alternativ, der stadig havde praktisk anvendelighed i hverdagen.

I 2023 blev der introduceret en plug-in hybrid-variant, der kombinerede el og benzin. En model der samtidig blev den sidste og et værdigt farvel til den banebrydende crossover.

C-HR's mindset lever videre 

Efter et halvt årti på markedet havde den stilfulde crossover allerede sat solide spor. Alligevel har Toyota valgt at lade historien om den oprindelige C-HR stoppe på toppen, selvom den på kort tid var blevet lidt af en moderne klassiker. Uden at løfte sløret for fremtiden her kan vi roligt sige, at C-HR i sin første inkarnation vil blive husket for at have brudt konventionerne.

Fra det øjeblik den trillede ind på scenen, beviste Toyota C-HR nemlig, at praktiske biler ikke behøver at være kedelige. Den kombinerede et næsten outreret design med Toyota-kvalitet og hybrid-effektivitet. Den tiltrak en ny generation af kunder til mærket.

Og selvom Toyota C-HR nu har kørt sin sidste tur som ny bil i Danmark, vil dens arv leve videre: Bilen har for nemlig ændret opfattelsen af, hvordan en kompakt crossover kan se ud og føles at køre i. C-HR’s design-ånd vil utvivlsomt influere Toyota-modeller i mange år frem, og de mange danske C-HR-ejere kan nikke genkendende til, at de var med fra starten af noget helt specielt. Med andre ord – Toyota C-HR har skrevet sig ind i historien som en hyldest til det anderledes og en milepæl for Toyota’s designrejse.

De seneste nyheder fra Toyota