1. Om Toyota
  2. Innovation
  3. Fremtid uden ulykker
  4. Passiv sikkerhed og THUMS

Passivt sikkerhedsudstyr og THUMS

Den vitale beskyttelse, du har brug for, hvis der sker en ulykke.
Passivt sikkerhedsudstyr såsom sikkerhedsseler og airbags samt bilens karrosseristruktur er afgørende for at minimere skaden i en ulykke. Vi tilbyder sikkerhed i den virkelige verden uden kompromis gennem løbende analyse og innovation.
  • Sikkerheden i den virkelige verden

    Vil sikkerhedsselerne holde dig på plads i en ulykke? Vil airbaggene beskytte dit hoved? Hvordan vil ulykken påvirke din krop? For at sikre sikkerhed i den virkelige verden analyserer vi faktiske ulykker og indarbejder denne viden i udviklingen af passivt sikkerhedsudstyr. Selvfølgelig kan forbedrede eller nye teknologier ikke testes på mennesker. Og traditionelle crashtestdukker matcher kun vægten og størrelsen af menneskelige kroppe - ikke deres komplekse natur eller den måde, folk instinktivt bevæger sig i farlige situationer. Vi har mødt denne udfordring ved at skabe den virtuelle menneskelige kropssimuleringsmodel THUMS (Total Human Model for Safety).

  • THUMS – verdens mest avancerede virtuelle menneskelige model

    THUMS giver os mulighed for at forstå de virkelige skader, folk kan få i en trafikulykke. Denne virtuelle dukke indeholder aspekter af menneskekroppen, såsom knogler, muskler og indre organer. Det kan være en siddende eller gående mand, kvinde eller barn i forskellige aldre. En sådan kompleksitet og fleksibilitet gør THUMS til et af de mest avancerede systemer til at simulere og analysere skader forårsaget af eksterne kræfter. Vi forbedrer konstant THUMS. I 2015 blev der tilføjet en funktion til at simulere en fører eller passager, der instinktivt afstiver sig selv før en ulykke; bevægelser, der påvirker potentielle kvæstelser.

  • Vores teknologi er tilgængelig for alle

    THUMS kan bruges til en lang række applikationer, også udenfor bilbranchen. Som en ansvarlig producent, der sigter mod at skabe lykke for alle, gjorde vi THUMS gratis og tilgængelig for alle. Det bruges af andre store bilproducenter som Audi, Volvo, Renault og Daimler samt af leverandører af bilkomponenter og dele. Derudover har NASA brugt det i designprocessen for Orion, et rumfartøj, der står i spidsen for menneskelige rejser til Mars. Det er også blevet brugt til at hjælpe med at designe sikrere racerbiler, sengesårsfri senge, ketsjere, amerikanske fodboldhjelme og sko, der forhindrer skader.

"Sammenlignet med de fysiske kollisionsdukker, der almindeligvis anvendes i bilkollisionstest, giver THUMS mulighed for at analysere kollisionsrelaterede skader mere detaljeret, fordi det præcist modellerer menneskekroppens former og holdbarhed, samtidig med at der tages højde for variabler som køn, aldersgrupper, kropsstørrelser og kropsstillinger. THUMS kan hjælpe med at forbedre sikkerheden og komforten i en bredere vifte af applikationer. Derfor ønsker Toyota at sprede brugen af THUMS ud over bilindustrien ved at gøre programmet frit tilgængeligt.”

Tjark Kreuzinger, Senior Manager TME R&D Safety Research