1. Om Toyota
  2. Til glæde for alle
  3. Toyotas vision og filosofi
  4. Toyotas produktionssystem

Toyotas produktionssystem

Toyota Production System (TPS) er vores verdensberømte LEAN produktionssystem
Den måde, vi fremstiller vores biler på, er defineret af Toyota Production System (TPS). Det er en original produktionsfilosofi, der sigter mod at eliminere spild og opnå den bedst mulige effektivitet - hvad der ofte kaldes et "LEAN" eller "Just-In-Time" system.
  • Lean produktionssystem


    Toyota Production System har længe været anerkendt som en måde at eliminere spild på og opnå høj effektivitet. Men essensen i systemet er, at gøre arbejdet lettere og mindre byrdefuldt for arbejdstagerne med fokus på at skabe meningsfuldt arbejde.

    I hjertet af TPS er begreberne Jidoka og Just-In-Time. Ved at anvende disse koncepter er vi i stand til effektivt at producere vores produkter og i takt med kundernes efterspørgsel. Det betyder, at hvert køretøj opfylder vores høje kvalitetsstandarder og vores kunders individuelle krav.

  • Vores to nøglebegreber


    Jidoka, som er et japansk udtryk, der kan oversættes med "automatisering med et menneskeligt præg" eller "intelligent automatisering", er en metode til hurtigt at identificere og rette eventuelle problemer, der kan føre til defekte produkter.

    På ethvert tidspunkt eller trin i fremstillingsprocessen kan en medarbejder ’trykke på knappen' og, bogstaveligt talt, stoppe produktionslinjen for at undgå at skabe problemer, som andre ville finde i fremtiden. Samtidig advarer det alle teammedlemmer om defekten eller problemet, der findes i samlebåndet, og hele produktionen stopper for at få det rettet.

    Just-In-Time handler om at forfine og koordinere hver produktionsproces, så vi kun producerer det, der kræves og til den aftalte tid.

  • TPS bruges i dag over hele verden


    De første begreber sg TPS kom fra grundlæggeren af Toyota, Sakichi Toyoda. Hans opfindelser af vævemaskiner var drevet af hans ønske om at gøre hans mors arbejde lettere og bygge kvalitet ind i produktet.

    Da Toyota udviklede sig til en bilproducent, udviklede TPS sig til et system, der kunne nedbringe spild og som en driver for Kaizen eller kontinuerlig forbedring fra et kvalitets-, effektivitets- og Just-In-Time-synspunkt. 

    TPS-systemet er blevet undersøgt, tilpasset og taget i brug over hele verden, ikke kun af producenter, men af alle typer virksomheder, der ønsker at yde mere effektivt.

  • Jidoka

    Jidoka er en måde at opdage problemer på og handle hurtigt for at rette fejl på ethvert trin i produktionsprocessen. Arbejdere på værkstedsgulvet har beføjelse til at stoppe linjen, hvis der er et problem, og sende information til display-oversigten, for at understøtte en hurtig problemløsning.

    Gennem denne tankegang er processer og maskiner konfigureret til automatisk at registrere et problem og stoppe processen. Dette gør det muligt at foretage en inspektion og eventuelle nødvendige justeringer. På denne måde hjælper systemet med at forhindre, at problemer opstår igen, og dermed opretholde kvalitet og høj produktivitet.

  • Just-In-Time

    Just-In-Time betyder, at man kun fremstiller det, der er nødvendigt, når det er nødvendigt, og i den nødvendige mængde på hvert trin i produktionen. Det betyder, at vi stræber efter ensartet kvalitet, et jævnt produktionsflow og strømlinet emnehåndtering.

    Det kræver, at produktionslinjen er fyldt med alle de rigtige dele. I takt med, at delene bruges, leveres nye dele på det rigtige tidspunkt og i den rigtige mængde. Dette gør at vi undgår afbrydelser eller forsinkelser i produktionsprocessen.

    Kanban-systemet er centralt for Just-In-Time-processen. Dette giver mulighed for en metode, der automatisk genopfylder dele på sidelinjen og opretholder et minimalt lager. 

  • TPS på kontoret

    TPS anvendes også til vores kontorarbejde. Her omfavnes Jidoka fuldt ud for at tydeliggøre og sikre, at hver opgave opfylder vores interne kunders behov.

    Det betyder, at der bruges mindre tid på at arbejde forfra med opgaver eller andre ikke-værdiskabende aktiviteter. På kontoret finder vi smarte måder at sikre, at kvalitet er indbygget i vores processer ved at anvende intelligent automatisering til vores strømlinede arbejdsgange.

    Derudover bruger vi begrebet Just-In-Time i vores kontinuerlige stræben efter at effektivisere gennemløbstiden for vores opgaver. At være hurtigere til at reagere på ændringer i markedet giver os mulighed for at optimere vores ressourcer yderligere.