Mirai, der betyder fremtid på japansk, markerer et nyt kapitel i bilhistorien.




Den bruger brint, som bliver en vigtig energikilde i fremtiden, til at producere strøm til bilens elmotor. Den miljørigtige drift er kombineret med al den komfort og køreglæde, som kan forventes af morgendagens bil. Mirai har meget at byde på: Markant design og inspirerende køreglæde takket være en direkte styring og et lavt tyngdepunkt. Hertil kommer en stilfærdig – og alligevel kraftfuld – acceleration fra elmotoren.



En teknologisk revolution

Mirais TFCS-teknologi (Toyota Fuel Cell System) kombinerer brændselscelleteknologi og hybridteknologi. Teknologien er baseret på en række Toyota-patenter, herunder FC brændselscellestak, FC omformer og højtrykstanke til brint.

Suveræn miljøydelse

Mirai benytter sig af TFCS-teknologi (Toyota Fuel Cell System), som omfatter både brændselscelleteknologi og hybridteknologi samt Toyotas patenterede FC brændselscellestak og højtrykstanke til brint. TFCS-teknologien er mere energieffektiv end en forbrændingsmotor og udleder hverken CO2, partikler eller kvælstoffer under kørslen. Eneste udledning er vand. Mirai har samme rækkevidde som en benzinbil, og en fuld optankning af brinttankene tager omkring tre minutter svarende til den tid, det normalt tager at tanke en benzinbil.
 
Mirais TFCS-teknologi (Toyota Fuel Cell System) kombinerer brændselscelleteknologi og hybridteknologi. Teknologien er baseret på en række Toyota-patenter, herunder FC brændselscellestak, FC omformer og højtrykstanke til brint.

/
/
Ydelse og volumen

Toyotas nye FC brændselscellestak har en maksimal ydelse på 114 kW (155 hk), og sætter en ny standard for forholdet mellem ydelse og volumen, nemlig 3,1 kW/l (2,2 gange mere end den tidligere Toyota FCHV).

En nyudviklet, kompakt og højeffektiv omformer øger spændingen i FC brændselscellestakken til 650 volt. Ved at øge spændingen har det været muligt at reducere elmotorens størrelse og antallet af FC brændselsceller. Resultatet er et mindre og mere effektivt TFCS-brændselscellesystem. Højtrykstanke fremstillet af karbonforstærket plastik i tre lag anvendes til lagring af brint under et meget højt tryk på 70 MPa (70 megapascal svarer til 700 bar). Sammenlignet med højtrykstankene i Toyotas tidligere brintbil FCHV er kapaciteten øget med cirka 20% takket være den nye teknologi.

Skarpe køreegenskaber og støjsvag, kraftig ydelse

Den højtydende Toyota FC brændselscellestak kombineret med effektiv energioverførsel giver kraftfuld respons ved alle hastigheder. Resultatet er imponerende trækkraft allerede ved et lille tryk på speederen, og oplevelsen fortsætter i en glidende acceleration uden ryk.
 
Køreegenskaber og komfort er optimeret ved at placere store komponenter som FC brændselscellestakken og højtrykstankene centralt under gulvet. Det giver lavt tyngdepunkt og perfekt vægtfordeling mellem for- og baghjul. Hertil kommer det stive karrosseri, som bidrager til at gøre bilen adræt og direkte i styringen.

Den aerodynamiske bundplade, der dækker hele bilens bund, reducerer vindmodstanden og optimerer både brændstoføkonomien og retningsstabiliteten. Den aerodynamiske formgivning af baglygterne bidrager også til retningsstabiliteten.
 
Den støjsvage kørsel hænger naturligvis sammen med bilens harmoniske elmotor. Hertil kommer reduceret vindstøj takket være forseglede karrosseridele og den udstrakte brug af støjisolerende materialer rundt om kabinen samt støjreducerende glas i forrude og sideruder.
 
Føreren kan vælge at maksimere udnyttelsen af bremseenergien ved fx lange nedkørsler ned ad bakke og i bjergområder.

En fremtid med brint

Behovet for miljørigtigt brændstof er indlysende - og vi hos Toyota tror på, at brint er vejen frem. Brint er det mest udbredte grundstof i universet. Det er fundet i næsten alt, fra vand til planterne. Og nu er brint klar til at blive en vigtig energikilde til at producere strøm til bilens elmotor.

Mirai blev sat til salg i Japan i december 2014 og lanceres i tre europæiske lande – Danmark, England og Tyskland. Mirai fik premiere i Danmark i september 2015. Antallet af biler, der kommer til Danmark – og til de få andre lande, der også introducerer Mirai i den kommende tid – er i de første år stærkt begrænset, men øges støt og roligt i de følgende år. 
 
Fremtiden er her, og den hedder Mirai…

Læs alle detaljerne om Mirai i vores brochure

/
Galleri
Vil du køre miljørigtigt allerede i dag?

Så er Toyota Hybrid det rigtige valg for dig. Alle vores hybridbiler udleder typisk et lavere CO2-udslip end sammenlignelige dieselbiler og altid lavere end sammenlignelige benzinbiler. Toyotas hybridbiler udleder desuden mindre NOx end benzin- og især diesel-biler.

Hybrid viser, at du tager et bevidst valg i forhold til miljø og klima. I dag kører over 8 millioner mennesker verden over i en Toyota Hybrid.

 
Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'. Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'.