Tilmeld nyhedsbrev Spørg Toyota Forhandlere og serviceværksteder Book en gratis prøvetur My Toyota

Succes med danske fædre

Danmark har en særlig plads i japansk bilhistorie.

Den første Toyota i Europa blev importeret til Danmark i 1963.

Toyota valgte med virkning fra 1. april 2003 at lade ejerskabet af alle de nationale salgs- og marketingselskaber i Europa overgå fra Toyota Motor Corporation (TMC) til Toyota Motor Europa (TME). Ændringen skete for yderligere at styrke salgs- og marketing-funktionerne og mindske afstanden mellem producent og forbruger. Denne administrative ændring kunne ikke umiddelbart mærkes af kunderne, men den markerede alligevel afslutningen på første kapitel i historien om Toyota i Europa – en historie, der begyndte i Danmark i 1963.

Danmark indtager en særstilling i japansk bilhistorie. Den første Toyota – eller den første japanske bil i det hele taget – som blev importeret til Europa, var nemlig en model Crown, der kom hertil i august 1963 på dansk initiativ. To idérige mænd, Otto Hee og Walther Krohn, havde haft import af så forskellige mærker som Skoda, Alfa Romeo og BMW samt Lloyd, Hansa, Goliath og Neckar.

Men BMW og Alfa var for dyre til at sælge. Skoda var der som østblok-virksomhed problemer med under den kolde krig, og Neckar producerede biler på licens fra Fiat, som gerne selv ville gøre forretninger på eksportmarkederne.

Derfor så de to danskere sig om efter noget nyt. I 1962 tog de til biludstilling i Tokyo og besøgte i den forbindelse en række bilproducenter. De fandt, at Toyota var den mest moderne. Toyota-folkene var med på idéen om eksport. De kendte ganske vist ikke Danmark, men Skandinavien vidste de, hvad var, fordi SAS netop var begyndt at flyve til Tokyo. Derfor blev Erla Auto Import officielt Toyotas repræsentant i hele Skandinavien.

Der kom rigtig gang i salget af Crown, da Erla Auto byggede stationcar-modellen – med den specielle bagrude, der pr. automatik kunne kører op og ned - om til varevogn, og da den mindre Corolla senere kom til, gik det rigtig stærkt.

Det blev starten på Toyota Motor Corporations tilstedeværelse i Europa, hvor man i de seneste år har etableret sig med egne fabrikker i både England, Wales, Frankrig, Polen, Tyrkiet og Tjekkiet, og eget designcenter i Nice i Sydfrankrig, og hvor man også har overtaget de fleste nationale importselskaber. I Danmark skete dette i 1999.

Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'. Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'.