Verdens mest værdifulde bilmærke er Toyota

For fjerde år i træk placerer Toyota sig som det mest værdifulde bilmærke i verden.

Det viser Interbrands store internationale undersøgelse Best Global Brands 2015. Toyotas varemærkeværdi er steget hele 16 procent det seneste år og udgør nu hele 336 mia. kr., hvilket placerer Toyota på en samlet sjetteplads blandt samtlige varemærker i verden.

Toyota er for fjerde år i træk det mest værdifulde bilmærke i verden. Det står klart efter et af verdens førende konsulentbureauer Interbrand har offentliggjort en ny udgave af deres internationale undersøgelse Best Global Brands 2015.

Med en varemærkeværdi på hele 336 mia. kr. udmærker verdens største bilproducent Toyota sig altså som det ubetinget mest værdifulde bilmærke i verden og har aldrig før i undersøgelsens historie været mere værdifuld. Der er endda 81 mia. kr. ned til næstbedste bilmærke og hele 250 mia. kr. ned til femtebedste.

Toyotas mærkevareværdi er steget 16 procent siden undersøgelsen i 2014, hvilket bl.a. har været medvirkende til, at Toyota er rykket to pladser frem blandt alle varemærker i verden og nu indtager en imponerende sjetteplads foran mærker som bl.a. H&M, McDonalds og Facebook. Så højt har Toyota aldrig tidligere rangeret.

/

Toyota synonym med innovation

Der er flere årsager til, at Toyotas varemærkeværdi vurderes som et af de højeste i verden og det højeste blandt alle bilmærker. Toyota har efter lanceringen af sin globale vision nemlig udviklet sig fra bare at være en bilproducent med biler i høj kvalitet og generel høj kundetillid til også at være synonym med nytænkning og innovation.

Toyotas mål er at lede fremtidens mobilitet gennem produktudvikling, bæredygtighed og fokus på mennesker. Det japanske bilmærke har længe været førende inden for miljøbevidsthed bl.a. gennem introduktionen af verdens første serieproducerede hybridbil Prius i 1997. Siden da har Toyota solgt over otte millioner hybridbiler, og en helt ny Prius er klar til at indtage Danmark og resten af verden i 2016 med en helt nyudviklet fjerde generation hybridteknologi, der forbedrer brændstoføkonomien fra 25,6 km/l til 33,3 km/l. Det er rekord for en hybridbil.

/
/

Toyota bliver i Interbrands varemærkeværdi-undersøgelse også belønnet for hele tiden at stræbe efter en fremtid med bæredygtig mobilitet. Introduktionen af den forureningsfrie brintbil Mirai samt det, at man har gjort over 5.000 patentlicenser inden for brintteknologien tilgængelig for alle andre producenter for at sætte ekstra skub på udviklingen, har bestemt også haft stor betydning i vurderingen af Toyotas varemærkeværdi.

Forskning og udvikling inden for intelligente teknologier, der er med til øge sikkerheden for Toyotas kunder, vægter tillige positivt i Interbrand-undersøgelsen. Senest har Toyota bl.a. investeret adskillige millioner i nye forskningscentre på de respekterede amerikanske universiteter Stanford University og Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Som verdens største bilproducent får Toyotas banebrydende initiativer altså en betydelig indvirkning på de måder, hvorpå bilister oplever deres køretøjer, lyder det i undersøgelsen fra Interbrand.

Se hele undersøgelsen fra Interbrand på http://interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2015/ranking/

Den 09.12.2015

*Bemærk: Eventuelle priser i artiklen repræsenterer priser på datoen for artiklens udgivelse og kan være ændret. Se de nyeste priser under bilmodel-siden på Toyotas hjemmeside.

Best Global Brands 2015 (blandt bilmærker)
Varemærke Værdi (mia. kr.)
1. Toyota 336
2. BMW 255
3. Mercedes Benz 251
4. Honda 157
5. Volkswagen 86
6. Ford 79
7. Hyundai 77
8. Audi 71
9. Nissan 62
10. Porsche 55

Best Global Brands 2015 (blandt alle virksomheder)
Varemærke Værdi (mia. kr.)
1. Apple 1.165
2. Google 823
3. Coca Cola 537
4. Microsoft 463
5. IBM 445
6. Toyota  336
7. Samsung 310
8. General Electric 289
9. McDonalds 272
10. Amazon 260
Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'. Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'.