Toyotas skarpslebne verdensnyhed

Et opsigtsvækkende, dramatisk og vovet design kombineret med en blanding af 5-dørs coupé og høj SUV.

Sådan kan Toyotas seneste skud på bilstammen – den helt nye Toyota C-HR – beskrives.

Flere spærrede da også øjnene ekstra op, da klædet blev trukket af den helt store verdensnyhed Toyota C-HR ved den internationale biludstilling i Geneve i Schweiz.

Til syne kom den endelige udgave af en helt ny Toyota-model med et dramatisk design præget af skarpe og flydende designlinjer både foran, på siden og bagest på den opsigtsvækkende bilmodel.

Toyota C-HR, der på engelsk står for Coupe High Rider (et coupé-lignende køretøj med høj frihøjde og højere siddeposition), viser dermed troskab til den konceptudgave, som den danske Toyota-bildesigner Stephan Rasmussen stod bag, og som tiltrak ekstra stor opmærksomhed for et halvt år siden ved Frankfurt Motor Show.

/


Bilens coupé-lignende linjer er designernes svar på udfordringen med at kreere en bilmodel, der skiller sig positivt ud blandt de eksisterende Toyota-modeller og samtidig viser en ny vej i crossover-bilklassen.

Nyeste hybridteknologi

Ud over det vovede design byder Toyota C-HR også på innovation til sin klasse med introduktionen af en hybridudgave. Der er tale om Toyotas nyeste og fjerde generation hybridteknologi, som også netop har fundet vej til den helt nye Toyota Prius. Dermed er der lagt op til en bil, der vil klare sig særligt godt i bylivet med en for sin klasse hidtil uset høj brændstofeffektivitet.

Toyota C-HR er bygget på en helt ny platform baseret på den nye Toyota-filosofi TNGA (Toyota New Global Architecture), der handler om at bygge endnu bedre biler på både smartere og mere økonomisk vis.

/
/

Det medfører bl.a. et lavere tyngdepunkt til C-HR og gør dermed også bilen til en endnu større fornøjelse at sidde bag rattet i, ikke bare når man glider gennem den tætte bytrafik, men også på åben vej uanset typen af underlag.

Skabt med fokus på Europa

C-HR er skabt med særlig fokus på Europa. Hiroyuki Koba, der er chefudvikler af C-HR, har således tilbragt tusindvis af kilometer på europæiske veje for at få nærmere indsigt i og forståelse af det europæiske vejnet såvel som den europæiske kørestil.

Han har bl.a. lagt mærke til, at europæere i forhold til andre folkeslag i verden har en meget mere glidende kørestil baseret på en hurtigere opfattelse af trafikken og øjeblikkelig reaktion derpå.

”Europæere undgår i højere grad hindringer i trafikken ved evt. at ændre vognbane og samtidig fastholde hastigheden for at komme mere effektivt frem. Det har fået os til at arbejde med kørepræcision i alle bilens aspekter sammen med vores europæiske team. Vi er gået efter at opnå mindst ligeså gode køreegenskaber for C-HR som for en bil i den kompakte mellemklasse, hvor Auris hører til,” fortæller Hiroyuki Koba.

/
/

Han har altså taget udgangspunkt i den typiske europæiske kørestil og derudfra udviklet køredynamikken for C-HR og gøre den i stand til at reagere hurtigt og præcist på førerens kommandoer.

Et særligt LED-lygtebånd i de overdådige for- og baglygter samt tredimensionelt udseende kofangere bidrager til, at C-HR også efterlader indtrykket af en bred og prangende bil i balance med sig selv. Læg dertil de specielle bagdøre med dørhåndtagene integreret i den bageste C-stolpe samt den coupé-lignende taglinje, der munder ud i en stor topspoiler.

Alt dette i kombination med et ekspressivt design, der flere steder byder på linjer, som mest af alt minder om en facetslebet og yderst holdbar ædelsten, levner ingen tvivl om, at Toyota C-HR er en bil, der vil frem i verden, og at målgruppen til den nye Toyota-model vil det samme.

Hybrid og turbobenzin

Motormæssigt kommer Toyota C-HR både som hybridbil og med ren benzinmotor. Som hybridbil kan C-HR mønstre samme helt nye 1.8-liters benzin-hybridmotor, som også netop er introduceret i fjerde generation Prius, og som byder på 122 hk og en historisk høj termisk effektivitet for benzinmotoren på over 40 procent. Det gør, at C-HR som hybridbil udleder mindre end 90 gram CO2 pr. km og dermed sætter nye standarder for crossover-klassen.

/
/

Det bliver også muligt at vælge Toyotas nye 1.2-liters turbobenzinmotor til C-HR. Turbobenzinmotoren, der yder 116 hk, debuterede for et halvt år siden med stor succes i Auris og vil til C-HR både kunne fås med manuelt gear og CVT-automatgear.

Udvidet sikkerhedspakke

Der er naturligvis også taget højde for sikkerheden i den nye crossover. Sikkerhed er generelt en topprioritet hos Toyota, så man altid kan føle sig tryg i bilen under kørslen.

C-HR kommer som standard altid med Toyotas omfattende sikkerhedspakke Toyota Safety Sense, der bl.a. byder på automatisk nedbremsning, hvis der er risiko for en ulykke, vognbaneassistent, automatisk læsning af vejskilte samt automatisk op- og nedblænding af fjernlyset.

Derudover er sikkerhedspakken i C-HR også udvidet med adaptiv fartpilot, som selv sørger for at holde afstand til den forankørende, samt automatisk nedbremsning for fodgængere.

Toyota introducerer C-HR i Danmark ved årsskiftet

Læs mere om den nye Toyota C-HR på www.toyota.dk/c-hr

Den 07.03.2016

*Bemærk: Eventuelle priser i artiklen repræsenterer priser på datoen for artiklens udgivelse og kan være ændret. Se de nyeste priser under bilmodel-siden på Toyotas hjemmeside.

/

Kampagner for Toyota C-HR

De seneste nyheder fra Toyota

Toyota lancerer ”Køb bil fra sofaen” koncept Toyota lancerer ”Køb bil fra sofaen” koncept Toyota Markedsdage bliver nu til Toyota Online Markedsdage, hvor det er muligt at booke onlinemøder med en bilrådgiver, få videopræsentation af en Toyota-model, privatlease bil online samt bestille en prøvekørsel fra eget hjem. Toyotas nye guldfugl hedder Yaris Cross Toyotas nye guldfugl hedder Yaris Cross En helt ny bilmodel har for første gang netop set dagens lys. Toyota løftersløret for sin nye, kompakte SUV, der får navnet Yaris Cross. Modellen kommer til Danmark 2021. Toyota sætter pris på ny RAV4 Plug-in Hybrid Toyota sætter pris på ny RAV4 Plug-in Hybrid Toyota har netop åbnet for salget af den populære SUV, Toyota RAV4, i en helt ny plug-in hybridudgave med en rækkevidde på ren el på over 65 km. Gratis biler og taxier til sundhedsberedskabet Gratis biler og taxier til sundhedsberedskabet Der trækkes for tiden ekstra store veksler på hospitalernes sundhedsberedskab i Danmark. I respekt for og i anerkendelse af deres hårde og livsvigtige arbejdsindsats, tilbyder Toyota nu hospitalerne i Danmark gratis hybridbiler, varebiler samt taxier under coronakrisen til og fra hospitalet gennem taxiselskabet DRIVR.
Dine cookie-indstillinger

Toyota bruger cookies bl.a. for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Du kan læse mere om hjemmesidens brug af cookies her, hvor du også kan ændre dine indstillinger og fravælge visse typer af cookies.