Historisk Toyota-sejr på Le Mans

Så skete det endelig. Efter adskillige års tilløb sikrede Toyotas motorsportsafdeling, TOYOTA GAZOO Racing, søndag eftermiddag for første gang nogensinde sejren i det legendarisk 24-timers løb på Le Mans.

Det var Toyotas hybridracerbil med nummer otte, der efter en bundsolid, udholdende og eksemplarisk præstation kørte først over målstregen efterfulgt af Toyotas hybridracerbil med nummer syv. Hermed var den historiske sejr en realitet.

Toyotas motorsportsteam, TOYOTA GAZOO Racing, har gået så grueligt meget i gennem på Le Mans i Frankrig de seneste år. Men i år lykkedes det så endelig at vinde det legendariske 24-timers løb på Le Mans til stor begejstring og ikke mindst forløsning for de tusindvis af Toyota-fans, der havde taget opstilling rundt om den 13,6 km lange bane, samt ikke mindst for Toyota-teamet selv.

Toyota har flere gange de forgangne år været ramt af sort uheld med afslutningen for to år siden som den absolut mest hjerteskærende oplevelse, da Toyotas hybridracerbil mistede drivkraften i ellers sikker førerposition med blot tre minutter tilbage af løbet. Men dette års 24-timers race bød heldigvis ikke på den store dramatik for Toyota.

Der var således tale om en bundsolid, udholdende og helt igennem kontrolleret præstation, da Toyotas hybridracerbiler med henholdsvis nummer syv og otte skiftedes til at tage føringen i løbet, alt imens de begge øgede afstanden ned til de nærmeste forfølgere.

Punkteringer og tidsstraffe

Et par punkteringer og tre tidsstraffe grundet lidt for hurtig kørsel i en zone på banen, hvor der var blevet sat midlertidig hastighedsbegrænsning grundet reparationer efter uheld var de mest betydende faktorer for de to hybridracerbiler i 24-timer løbets kongeklasse, LMP1.

Da årets Le Mans sluttede søndag eftermiddag kl.15, var det Toyota #8 med japanske Kazuki Nakajima bag rattet, der kørte først over målstregen efter 388 omgange og dermed skrev sig ind i historien som den første vindende Toyota i det, der af mange kaldes for verdens største racerløb.

Ved målstregen kunne team-kollegerne Sébastian Buemi og den tidligere Formel 1 verdensmester Fernando Alonso storsmilende tage imod og efterfølgende lade sig hylde sammen med de tre kørere, Mike Conway, Kamui Kobayashi og José Maria Lopez, fra Toyota #7, der sluttede to omgange efter på andenpladsen og fuldendte Toyotas imponerende præstation. Nærmeste konkurrent var Rebellion Racing-bilen med nummer tre, der sluttede hele 12 omgange efter den vindende Toyota.

”Jeg er så stolt af alle på teamet. Det har været vores drøm og mål at vinde Le Mans, og endelig lykkedes det. Tak til alle for deres utroligt hårde arbejde, holdånd og for aldrig at give op. Efter så mange frustrerende og skuffende forsøg gennem årene er det i sandhed et magisk øjeblik for Toyota at vinde Le Mans,” siger Hisatake Murata, der er øverste chef for TOYOTA GAZOO Racing.

Med sejren i 24-timers løbet på Le Mans sikrede TOYOTA GAZOO Racing sig samtidig værdifulde point i den samlede stilling i World Endurance Championship – også kaldet Le Mans serien, der i indeværende sæson består af i alt otte løb med 24-timers løbet på Le Mans til næste år som afsluttende løb.

Næste store opgave for de nykårede Le Mans-vindere fra Toyota er 6-timers løbet på Silverstone i England til august.


Fakta fra Le Mans 2018

  • Den sejrende Toyota hybridracerbil #8 brugte 35 procent mindre brændstof i Le Mans 2018 end i samme løb i 2012.
  • Toyotas hybridracerbil #8 kørte 5.286 km i løbet af de 24 timer på Le Mans 2018.
  • Det var 20. gang i alt, Toyota deltog i 24-timers løbet på Le Mans.


Tirsdag den 19. juni 2018
/

De seneste nyheder fra Toyota

Tilmeld dig nyhedsbrevet >>

Dine cookie-indstillinger

Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Du kan også finde og ændre dine indstillinger her. Bekræft ved at markere indstillinger herunder, eller fjern markering ved de indstillinger, hvor du ikke er enig:

OK