Automatisk nødbremse forhindrer

tre ud af fire påkørsler bagfra

Tre ud af fire ulykker, hvor en bil er blevet påkørt bagfra, kunne have været undgået, hvis bilen, der påkørte, havde været udstyret med automatisk nødbremse. Det viser en omfattende undersøgelse foretaget af Toyota i Japan, hvor der har været fokus på netop denne type af sammenstød.

Hvis en bil er udstyret med automatisk nødbremse – såkaldt AEB-teknologi – vil det potentielt kunne mindske antallet af påkørsler bagfra med omkring 75 procent. Det viser en ny undersøgelse fra Toyota i Japan.

Her har bilgiganten sammenlignet tre forskellige Toyota-modeller og krydsrefereret antallet af rapporterede ulykker fra politiet på netop disse modeller med hvilke biler, der var og ikke var udstyret med Toyotas sikkerhedspakke Toyota Safety Sense. Toyota Safety Sense indeholder automatisk nødbremse som standard.

Tallene viser, at hvis bilen ikke var udstyret med det automatiske nødbremsesystem, var risikoen for, at bilen var involveret i en ulykke, næsten fire gange højere, end hvis samme model havde systemet. Af de Toyota-modeller i undersøgelsen, der ikke var udstyret med automatisk nødbremse fra sikkerhedspakken Toyota Safety Sense, var 0,27% af bilerne indblandet i påkørsler bagfra. Men kun 0,07% af bilerne, der havde sikkerhedssystemet, var involveret i samme type ulykke.

Undersøgelsen er foretaget på baggrund af 2.700 ulykker, der er blevet rapporteret til det japanske politi. Efterfølgende er tallene blevet bearbejdet af det anerkendte ITARDA (Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis).

Sikkerhedspakke som standard

I Danmark er der i alt solgt over 18.000 biler med Toyota Safety Sense sikkerhedspakken, og i dag sælges størstedelen af Toyotas nye personbiler med sikkerhedspakken som standard heriblandt modellerne Yaris, Auris, C-HR, Avensis, Verso og Prius.

Sikkerhedspakken indeholder foruden den automatiske nødbremse også vognbaneassistent, der advarer, hvis du overskrider vejstriber uden at give tegn med blinklyset. Derudover rummer pakken automatisk op- og nedblænding af fjernlyset samt vejskilteassistent, der automatisk aflæser vejskiltene på din rute og viser dem på et farvedisplay foran dig.

Målet med Toyota Safety Sense er at øge sikkerheden ved kørsel i både by, på landevej og motorvej, og Toyota stiler efter, at stort set alle Toyota-biler på vejene skal være udstyret med den vigtige sikkerhedspakke.

Udover sikkerhedspakken er Toyota også begyndt at indføre sikkerhedssystemet ICS (Intelligence Clearance Sonar), der bl.a. kan fås til hybridbilen Prius. ICS er en videreudvikling af den automatiske nødbremse og fungerer helt ned til 0 km/t. Dermed er den også anvendelig ved parkering og køkørsel, hvor der som regel køres under 10 km/t. Her vil ICS-systemet både advare føreren ved risiko for kollision og i tilfælde af, at føreren ikke reagerer, automatisk bremse bilen, så kollisionen dermed undgås.

Ifølge undersøgelsen fra Toyota i Japan oplevede bilister, der kørte i Toyota-modeller udstyret med både Toyota Safety Sense og ICS, godt 90 procent færre sammenstød, end dem der ikke havde nogle af delene. Målet er, at ni ud af ti af Toyotas biler skal været udstyret med ICS-systemet i slutningen af 2018.

Analyse af trafikulykker med kollision bagfra



Kørende biler Påkørsler bagfra Kollisionsrate Reduktion af kollisionsrate
Uden TSS 951.219 2.524 0,27% -
Med TSS 237.607 161 0,07% 74%
Med TSS og ICS 69.249 15 0,02% 92%

Kilde: ITARDA (Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis), 2017. Ulykkerne i undersøgelsen er sket i perioden fra december 2015 til december 2016. TSS: Toyota Safety Sense med automatisk nødbremse over 10 km/t. ICS: Intelligent Clearance Sonar med alarm og automatisk nødbremse ned til 0 km/t.
/

Mandag den 16. oktober 2017

De seneste nyheder fra Toyota

Toyota C-HR støtter kampen mod brystkræft Toyota C-HR støtter kampen mod brystkræft Kræftens Bekæmpelse sætter i den kommende tid ekstra fokus på brystkræft gennem kampagnen Støt Brysterne. Toyota bakker op om kampagnen og donerer 100 kr. i perioden frem til 6. oktober, når man prøvekører en Toyota C-HR. Toyota tilbyder plug-in hybrid for 0 kr. Toyota tilbyder plug-in hybrid for 0 kr. Toyota introducerede i fjor opladningshybridbilen Prius Plug-in i Danmark. Nu gør Toyota Prius Plug-in endnu mere attraktiv og tilbyder privatleasing til 0 kr. i førstegangsydelse og blot 3.595 kr. i månedlig ydelse. Toyota sætter navne på første elbiler Toyota sætter navne på første elbiler Batteridrevne elbiler og forureningsfrie brintbiler vil med tiden fylde mere i modelprogrammet. Toyota sætter nu for første gang modelnavne på sine første batteridrevne elbiler til det europæiske marked. Toyota Hybrid & Race Event 2019 Toyota Hybrid & Race Event 2019 Arrangementet til dig der, der drømmer om at prøve kræfter med TOYOTA GAZOO Racing-modeller på en lukket bane og samtidig gerne vil opleve Toyotas spændende line-up af hybridmodeller helt tæt på.
Dine cookie-indstillinger

Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Du kan også finde og ændre dine indstillinger her.

OK