Toyota runder 10 millioner

solgte hybridbiler

Hybridbiler hitter som aldrig før. Sidste år blev salget af hybridbiler i Danmark mere end fordoblet og satte ny rekord. Toyota sidder tungt på salget af hybridbiler både i Danmark og på verdensplan og har netop rundet en milepæl med 10 mio. solgte hybridbiler. I Danmark er der solgt over 13.000 Toyota hybridbiler.

Det er populært som aldrig før at køre i hybridbil. Toyota sidder massivt på hybridtronen og tegner sig for hele ni ud af ti solgte hybridbiler i Danmark. På verdensplan har den japanske hybridekspert netop rundet 10 mio. solgte hybridbiler. Dermed tog det kun bilgiganten ni måneder at gå fra ni til ti millioner solgte hybridbiler.

Hybridbilernes fremmarch verden over går igen i Danmark. Her boomer salget af hybridbiler også, og Toyota solgte i fjor over 6.000 hybridbiler, hvilket er mere end en fordobling sammenlignet med året før.

Toyota introducerede verdens første masseproducerede hybridbil i 1997. Den fik navnet Prius, der på latin betyder at gå først og vise vejen. Det kan man her næsten 20 år senere fastslå, at Prius i dén grad har gjort.

Et svar på århundredets miljøudfordringer

I takt med at verdens miljømæssige udfordringer for alvor kom på dagsordenen på globalt plan i 1990’erne, blev Prius Toyotas svar på det 20. århundredes miljøproblematikker. Toyota arbejder ud fra devisen om, at miljørigtige biler kun har en positiv effekt, hvis brugen af dem er massivt udbredt. Det team, som bragte Prius til live, var overbevist om, at vejen frem var at gøre, hvad der var nødvendigt, frem for kun at gå efter, hvad der var muligt.

Da vi lancerede Prius, var der ingen, der vidste, hvad hybrid var. De, som kørte hybridbiler, blev kaldt for nørder. Men i dag kan vi takke netop dem for, at Prius og andre hybridbiler fra Toyota er blevet så populære,” siger manden bag udviklingen af den første Prius, Takeshi Uchiyamada, der i dag er bestyrelsesformand for Toyota Motor Corporation.

Hybridteknologien fra 1997 er gennem tiden blevet betydeligt videreudviklet. Den første udgave af Prius havde et brændstofforbrug på under 20 km/l, hvilket var exceptionelt for sin tid. Men i dag kører Prius med den helt nye og fjerde generation hybridteknologi i gennemsnit op til 33 km/l ved blandet kørsel. Desuden har Toyota sat yderligere fokus på køreegenskaberne og ydeevnen med den ny TNGA-filosofi (Toyota New Global Architecture), der handler om at bygge endnu bedre biler på mere økonomisk vis.

Toyota dominerer hybridsalget

Toyota dominerer hybridsalget på verdensplan, hvor den japanske bilproducents logo sidder på 34 forskellige hybridmodeller. I Danmark kan man vælge mellem syv forskellige hybridmodeller i form af Yaris Hybrid, Auris Hybrid, stationcaren Auris Hybrid Touring Sports, Prius, Prius+, RAV4 Hybrid og ikke mindst den helt nye og skarptdesignede Toyota C-HR Hybrid. Yaris Hybrid har i flere år været Danmarks mest populære hybridbil.

En Toyota Hybrid kører på en kombination af el og benzin og skal aldrig lades op. Det sørger hybridbilen nemlig automatisk selv for under kørslen, fx når man bremser, eller slipper speederen.

Ifølge Toyotas beregninger har hybridbilerne under kørslen udledt 77 millioner tons CO2 mindre, end traditionelle benzin- eller dieselbiler i samme størrelse ville have gjort. Samtidig har Toyota regnet sig frem til, at hybridbilerne har sparet 29 millioner liter benzin end tilsvarende benzinbiler i samme størrelse.

Bedre og mere miljørigtige biler

Toyota fortsætter ufortrødent arbejdet med at lave endnu bedre og endnu mere miljørigtige biler. Den japanske bilgigant har bl.a. lanceret en storstilet miljøplan, Toyota Environmental Challenge 2050, der indeholder seks udfordringer inden for bæredygtighed, herunder reduktion af forurening under fremstilling af materialer, genbrug af materialer og et reduceret vandforbrug i produktionen.

På den måde vil Toyota bidrage til at reducere de negative, miljømæssige påvirkninger fra køretøjer og bringe både produktion og brugen af biler så tæt på CO2-neutral, som det er muligt.

For at kunne opfylde disse ambitiøse mål arbejder Toyota på at øge antallet af miljørigtige hybridmodeller yderligere. Den japanske bilkoncern stiler efter et årligt salg på 1,5 millioner hybridbiler på verdensplan – i 2016 nåede man 1,47 millioner – og det er ambitionen, at man senest i 2020 runder 15 millioner solgte hybridbiler.

Tirsdag den 14. februar 2017

/

Seneste nyt og begivenheder hos Toyota

Toyota går turbovejen i ny Auris Toyota går turbovejen i ny Auris Der er opsigtsvækkende nyt på vej, når Toyota efter sommerferien introducerer den nye Auris i Danmark. Ikke nok med at et nyt, skarpere design, en opgraderet kabine, øget komfort og helt nye sikkerhedssystemer finder vej til den nye Auris. Ny Toyota C-HR C-LOUD med lyd produceret af JBL Ny Toyota C-HR C-LOUD med lyd produceret af JBL Den nye Toyota C-HR C-loud Hybrid i farven neon lime leverer alt fra et iøjnefaldende eksteriør til et gennemtænkt interiør med et lydsystem produceret af JBL. Flyvende start for ny Toyota RAV4 Flyvende start for ny Toyota RAV4 Det er kun få uger siden, at verdens mest populære SUV, den nye Toyota RAV4, havde premiere hos alle Toyota-forhandlere i Danmark. Men allerede nu her halvvejs inde i februar og efter mindre end en måneds salg er der solgt over 800 nye RAV4. Toyota Yaris på Copenhagen Historic Grand Prix Toyota Yaris på Copenhagen Historic Grand Prix Besøg Toyota til Copenhagen Historic Grand Prix, hvor du blandt andet kan se Toyota Yaris WRC samt racerbilen WEC TS040 Hybrid.

Kampagner

Dine cookie-indstillinger

Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Du kan også finde og ændre dine indstillinger her.

OK