Elbilen Toyota LQ skal skabe

et følelsesmæssigt bånd til sin fører

I fremtiden skal der knyttes endnu tættere bånd mellem mennesker og maskiner. Sådan lyder visionen fra Toyota, der på Tokyo Motor Show 2019 netop har afsløret konceptbilen Toyota LQ, som med avanceret selvkørende teknologier og kunstig intelligens skal skabe et følelsesmæssigt bånd mellem bil og fører. Toyota LQ vil allerede næste år køre på vejene i forbindelse med de olympiske og paralympiske lege i Tokyo.

Mennesker og maskiner skal knyttes endnu tættere sammen de kommende år, hvis det står til Toyota. Den japanske mobilitetskoncern har netop løftet sløret for et koncept, der giver et billede af, hvordan man i fremtiden vil skabe et endnu stærkere følelsesmæssigt bånd mellem bilen og dens fører.

Konceptbilen, der i disse dage for første gang vises frem for offentligheden på Tokyo Motor Show 2019 i Japan, er navngivet Toyota LQ. L står for ”Love”, altså kærlighed på engelsk, mens Q står for det engelske ord ”cue”, der betyder ”stikord” og skal forståes som, at Toyota håber, at konceptbilen vil fungere som ”stikord” eller ”retningsanviser” og præge udviklingen af fremtidens biler i forhold til at styrke forholdet mellem køretøj og fører.

Selvkørende teknologi

Toyota LQ er udviklet som batteridrevet elbil med en rækkevidde på 300 km. Men rækkevidden er ikke så afgørende på nuværende udviklingsstadie.

Vigtigere er nemlig, at flere særligt avancerede teknologier er integreret i bilen, så den fx bl.a. formår at køre helt af sig selv på det næsthøjeste level 4 niveau for selvkørende teknologier.

Derudover indeholder bilen den kraftfulde agent ”Yui”, der ved hjælp af kunstig intelligens er designet til at lære føreren af bilen at kende for at kunne give vedkommende bag rattet en unik, personlig mobilitetsoplevelse.

”Tidligere byggede vores kærlighed til biler på deres evne til at tage os til steder langt væk og hjælpe os med at udleve vores eventyr,” fortæller Daisuke Ido, der er chefudvikler på LQ.

/

”Avanceret teknologi giver os styrken til at matche kundernes livsstil med nye muligheder for spænding og engagement. Vi er stolte af med LQ at kunne give et bud på en bil, der kan give en personlig oplevelse, imødekomme hver enkelt førers unikke behov til mobilitet og bygge et endnu stærkere bånd mellem bil og fører,” siger Daisuke Ido.

Som mobilitetsvirksomhed tror Toyota på, at alt er muligt, når folk kan bevæge sig frit omkring. Denne grundlæggende tanke i Toyotas transformation fra bilproducent til mobilitetsproducent bygger på, at mobilitet er så meget mere end fysisk transport. Det handler i lige så høj grad om det menneskelig behov for at blive bevæget og engageret følelsesmæssigt.

Unik mobilitetsoplevelse

Toyota LQ er udviklet med netop det fokus, og Toyotas særlige udviklingsafdeling for selvkørende teknologier og kunstig intelligens, Toyota Research Institute (TRI), står bag den intelligente agent Yui og bilens selvkørende teknologi.

Samspillet mellem netop disse to avancerede teknologier gør det muligt at skabe en helt unik mobilitetsoplevelse, som opbygger forholdet mellem bil og fører ved at lære fra og reagere på førerens individuelle præference og behov.

Det er første gang, at en bil bliver udstyret med begge teknologier, og derfor skal Toyota LQ bruges som forbillede for fremtidens biler med samme og lignende avancerede teknologier for at styrke det følelsesmæssige bånd mellem bil og fører yderligere.

/

Selvom Toyota LQ både lyder og ser meget fremtidsagtig ud, vil den allerede næste år få sin debut på vejene i Tokyo.

Det sker i forbindelse med de olympiske og paralympiske lege, hvor Toyota er global mobilitetspartner og står for at levere de omkring 3.000 køretøjer i form af elbiler, brintbiler og hybridbiler, der skal transportere både atleter og tilskuere fra hele verden i den japanske millionby.

/
Mere fakta om Toyota LQ

1. Yui mobilitetsekspert og AI-agent
LQ har en indbygget agent med kunstig intelligens (AI), som kaldes ”Yui”. Den sørger for en personificeret mobilitetsoplevelse baseret på førerens humør og opmærksomhed. For at sikre højest mulige sikkerhed og komfort kan AI-agenten interagere med føreren ved brug af stemmekommandoer, funktioner i sæderne – designet for at øge opmærksomheden og mindske stressniveauet, lyssætning i køretøjet, klimaanlæg, dufte og anden HMI-interaktion (Human-Machine Interface). Yui kan også vælge at spille musik baseret på omgivelserne og give real-time information om emner, der interesserer føreren.

2. Teknologi designet til at øge sikkerheden, trygheden og give en mere komfortabel mobilitetsoplevelse
i) Selvkørende teknologi
LQ er udstyret med selvkørende egenskaber svarende SAE-niveau 4.

ii) Automatisk parkeringssystem
Systemet sørger for, at man slipper for at lede efter parkering ved automatisk at køre fra et afsætningssted til en tildelt plads på en nærliggende parkeringsplads. Det giver bedre tilgængelighed for de personer med nedsat bevægelsesfrihed inklusive ældre, personer med fysiske handicap, gravide, kunder med børn og andre, der har udfordringer med at parkere. Systemet maksimerer også pladsen på parkeringsområdet ved at reducere afstanden mellem de parkerede biler med 20 cm.

Den automatiske parkering bruger et indbygget system, der identificerer bilens aktuelle position ved hjælp af en række kameraer, sonar og radar, 2D kortlægning af vejen, kameraer på parkeringspladserne og et kontrolcenter. Sensorerne i bilen og kameraerne på parkeringspladsen overvåger også andre køretøjer og fodgængere på den selvkørende rute og standser bilen automatisk, når andre køretøjer eller fodgængere kommer i vejen på ruten, indtil der igen er fri bane.

iii) AR-HUD
LQ’s Head-up display i forruden bruger AR, Augumentet reality, som på dansk betyder udvidet virkelighed, for at udvide informationsskærmens område i Head-up displayet. Målsætningen er at øge sikkerheden ved at mindske behovet for at flytte blikket.

Køreinformationer som vejbaneassistent, visning af aflæste vejskilte og navigation kan vises på en tre-dimensionel og letforståelig måde direkte i forruden. Systemet hjælper med at holde førerens blik på vejen takket være et stort 230 tommers display med en dybde på 7 til 41 meter foran bilen.

iv) Sæder med advarsels- og afslapningsfunktioner
LQ’s avancerede sædesystem består af en mængde oppustelige luftlommer, som er integreret i sædet med et indbygget klimaanlæg, der bidrager til at holde føreren vågen eller afslappet, alt efter køreforholdene.

Når systemet opfanger, at føreren er træt, pustes luftlommerne i sæderyggen op for at give en mere oprejst sidestilling, mens frisk luft samtidig kommer du fra ventilationssystemet i stedet.

Når forholdene under kørslen passer til, at føreren kan slappe af, fx i selvkørende funktion, vil luftpuderne i sæderyggen gradvist blive fyldt med luft og tømt igen for at hjælpe til en roligere vejrtrækning hos føreren.

3. Andet avanceret udstyr og teknologi
i) Nye HMI-funktioner
LQ bruger loft- og gulvet i kabinen som en intuitiv kommunikationsplatform, hvor information kan deles mellem bil og passagerer. Kabinens integrerede belysning skifter mellem forskellige farver for at indikere, om bilen er i selvkørende eller manuel funktion – og lyser op ved fødderne for at indikere, hvilken passager, at Yui henvender sig til.

LQ kan også fortælle om vejforhold til mennesker i og udenfor køretøjet ved hjælp af Digital Micromirror Devide (DMD) i forlygterne. Systemet kan aktivere en million bittesmå indbyggede spejle for at projicere komplekse figurer på vejen foran.

ii) Organisk LED display
For første gang i en Toyota vises LQ’s instrumentpanel ved hjælp af organisk LED (OLED). Det avancerede instrumentpanel-design omslutter føreren og sørger for godt overblik.

iii) Luftrensning
LQ er udstyret med en nyudviklet katalysator-coating, som nedbryder ozon og omdanner det til ilt i ventilationen, så ozon nær jordoverfladen – typisk årsag til fotokemisk smog – kan spaltes, mens bilen bevæger sig. Toyota har målt effekten af coatingen eller belægningen, og undersøgelsen viser, at det renser omkring 60 procent af ozonen i 1.000 liter luft i løbet af en times kørsel.

Toyota forventer, at teknologien, der bidrager til at rense skadelige emissioner som fx ozon fra atmosfæren under kørslen, vil blive brugt i almindelige biler i fremtiden.

Onsdag den 30. november 2019

/

De seneste nyheder fra Toyota

Første dansker får ny Toyota GR Supra Første dansker får ny Toyota GR Supra Den 31-årige midtsjællandske bilentusiast, Chris Breum tager skridtet fuldt ud og har, som den første dansker, netop fået sin helt nye Toyota GR Supra. Brintbus med teknologi fra Toyota klar til test i Europa Brintbus med teknologi fra Toyota klar til test i Europa En helt ny forureningsfri brintbus fra den portugisiske busproducent CaetanoBus har netop haft verdenspremiere på Busworld 2019 i Bruxelles. Toyota leverer brintteknologi til bussen, der kan køre 400 km på en optankning og tankes på blot ni minutter. Toyota lancerer billån med fast rente på 0% Toyota lancerer billån med fast rente på 0% Ved Toyota Markedsdage den 21. oktober til 10. november 2019 introducerer Toyota, som det første bilmærke nogensinde, finansiering af en bred vifte af mærkets fabriksnye hybridbiler med 0% i fast rente. Verdenspremiere på ny generation Toyota Yaris Verdenspremiere på ny generation Toyota Yaris Toyota afslører nu en helt ny og fjerde generation Yaris, der har fået et gennemgribende nyt design, er blevet lavere og bredere, og som med en helt nyudviklet tre-cylindret hybridmotor aldrig før har været mere økonomisk.
Dine cookie-indstillinger

Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Du kan også finde og ændre dine indstillinger her.

OK