Tilmeld nyhedsbrev Spørg Toyota Forhandlere og serviceværksteder Book en gratis prøvetur My Toyota

Toyota afslører ny RAV4 hybridbil

Toyota ændrede for over 20 år siden bilmarkedet med offroaderen RAV4. Nu er Toyota igen klar til at revolutionere med en firehjulstrukket udgave af RAV4 som hybridbil. Bilen er netop blevet vist frem for første gang på den internationale biludstilling i New York i USA.

Da Toyota introducerede den første generation af RAV4 for over 20 år siden, blev det samtidig startskuddet til en helt ny bilklasse, der i dag er kendt som SUV-klassen. Men selv om det efterhånden er mange år siden, at RAV4 så dagens lys for første gang, holder Toyota sig ikke tilbage, når det kommer til nytænkning og innovation i forbindelse med den legendariske offroader. Verdens største bilproducent har derfor netop løftet sløret for en ny udgave af RAV4, der for første gang nogensinde nu også kommer som hybridbil. Det skete på den internationale biludstilling i New York i USA.

Introduktionen af RAV4 som hybridbil sætter en tyk streg under Toyotas konstante stræben efter at tilbyde biler med den mest miljørigtige teknologi til gavn for klimaet og miljøet – og ikke mindst for økonomien i form af en lavere brændstofregning og ejerafgift. Det, der kendetegner en hybridbil, er, at den generelt er meget støjsvag og komfortabel at køre, og som standard altid har automatgear, hvilket den nye RAV4 Hybrid da også har. Den kører på en kombination af el og benzin og skal aldrig lades op. Det sørger bilen nemlig automatisk selv for under kørslen. Det har altid været muligt at få RAV4 med firehjulstræk, hvilket man da også kan med den nye RAV4 Hybrid. En dedikeret elmotor ved bagakslen sørger for trækket på baghjulene. Under motorhjelmen ligger en 2.5-liters benzinmotor, som i kombination med hybridsystemets i alt to elmotorer altså har rigeligt med kræfter til at sætte skub i den rummelige offroader.

Må trække op til 1.650 kg

Det elektroniske firehjulstræk i hybridbilen sørger ikke bare for større sikkerhed og bedre stabilitet på glatte underlag. Det gør også, at RAV4 som hybridbil må trække op til 1.650 kg takket være et såkaldt Trailer Sway Control system. Det betyder, at der altså uden problemer både kan spændes en stor trailer eller campingvogn efter hybridudgaven af RAV4.

Med afsløringen af den nye RAV4 Hybrid på biludstillingen i New York løfter Toyota samtidig også lidt af sløret for, hvad der er i vente med benzin- og dieseludgaverne af den populære offroader. Her venter således udgaver med et ændret udvendigt design, forbedret interiør samt ny teknologi og sikkerhedspakken Toyota Safety Sense.

I forhold til designet har RAV4 fået et nyt og mere markant frontdesign med LED-forlygter. Samtidig bidrager nye paneler nederst på siden af bilen til at give den store offroader et noget lettere visuelt udtryk. Der er også blevet plads til et sæt nydesignede og elegante baglygter, der pryder bagenden, som også har fået en helt nydesignet bagkofanger, der efterlader indtrykket af en bil i endnu bedre balance med sig selv. Den oplevede kvalitet i kabinen er desuden markant forbedret med blødere materialer og nye instrumenter heriblandt en stor TFT-farveskærm med vigtig køreinformation placeret direkte foran føreren.

/
Ny avanceret teknologi i RAV4

Noget af den nye avancerede teknologi i den nye RAV4 er bl.a. et 360 graders panoramaoverblik af bilen og dens omgivelser. Sensorer og kameraer rundt om bilen taler sammen og gør det altså muligt at se og opdage ting omkring bilen, der før måske ville have gemt sig i en blind vinkel. Sikkerhedsmæssigt er den nye RAV4 også kraftigt opgraderet med Toyotas nye sikkerhedspakke Toyota Safety Sense, der allerede i år også finder vej til både AYGO, Yaris, den nye Auris og den nye Avensis.

I den nye RAV4 får man bl.a. en avanceret udgave af det automatiske nødbremsesystem også kaldet Pre-Collision System (PCS). Det avancerede system registrerer ikke bare objekter foran bilen og nedsætter risikoen for at ramme den forankørende bil. Det tager også højde for fodgængere.

Automatisk nødbremse for fodgængere

Hvis der er risiko for en ulykke, advarer systemet både visuelt og med lyd føreren om at bremse. Hvis føreren ikke når at reagere i tide, nødbremser systemet automatisk og reducerer hastigheden med op til 40 km/t eller bremser ligefrem bilen helt. Systemet fungerer for fodgængere ved hastigheder mellem 10 og 80 km/t og for øvrige objekter ved hastigheder fra 10 km/t og helt op til bilens topfart.

Ud over den avancerede automatiske nødbremse rummer Toyota Safety Sense også Lane Departure Alert (LDA), der holder øje med afmærkninger på vejen og hjælper med at holde bilen i samme vognbane, så længe man ikke bruger blinklyset. Hvis bilen begynder at afvige fra vognbanen uden brug af blinklys, advarer LDA-systemet føreren både visuelt og med lyd.

Auto High Beam (AHB) er også en del af sikkerhedspakken i den nye RAV4 og sørger for, at man i mørke altid kan have fjernlyset tændt, da systemet automatisk blænder ned for forankørende og modkørende bilister. Toyota Safety Sense i RAV4 byder også på Road Sign Assist (RSA), som hjælper føreren med altid at have den bedst mulige information og automatisk aflæser farttavler og andre skilte, der så vises i et farvedisplay i instrumentpanelet under kørslen.

Sidst men ikke mindst vil sikkerhedspakken i den nye RAV4 også indeholde Adaptive Cruise Control (ACC), der fungerer som en fartpilot, som samtidig hjælper føreren med at holde en sikker minimumsafstand til den forankørende bil ved hjælp af et fremadrettet kamera og en millimeterbølge radar, der hele tiden automatisk overvåger vejbanen foran bilen og sikrer en mere glidende kørsel uden kraftige opbremsninger eller accelerationer.

Seks Toyota hybridmodeller i Danmark

Med introduktionen af RAV4 som hybridbil kan Toyota føje endnu en bilmodel til sin efterhånden lange række af biler med hybridteknologi. I Danmark kan man således i forvejen vælge mellem hele fem forskellige Toyota hybridbiler i form af Yaris, Auris hatchback, Auris Touring Sports, Prius og verdens første syv-personers hybridbil Prius+. RAV4 Hybrid bliver den sjette.

Den nye RAV4, der altså vil kunne fås enten med benzinmotor, dieselmotor eller som hybridbil, får premiere i Danmark i begyndelsen af næste år. Toyota har endnu ikke offentliggjort priser for den nye RAV4, men den nuværende udgave med 2.0-liters dieselmotor fås i dag fra 387.000 kr., mens RAV4 som varebil koster fra 202.000 kr. ekskl. moms.

Læs mere om den nye Toyota RAV4 og se alle priser på www.toyota.dk/RAV4.

Den 03.04.2015

*Bemærk: Eventuelle priser i artiklen repræsenterer priser på datoen for artiklens udgivelse og kan være ændret. Se de nyeste priser under bilmodel-siden på Toyotas hjemmeside.

Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'. Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'.