Ny Toyota Prius sætter rekord

Den ikoniske hybridbil Prius kommer i en helt ny og markant forbedret udgave i det nye år.

Toyota Prius bliver som den første bil nogensinde udstyret med fjerde generation hybridteknologi. Det medfører en rekordlav gennemsnitlig brændstoføkonomi på 33,3 km/l og CO2-udledning på 70 g/km ved blandet kørsel.

Der er lagt op til helt nye standarder, når fjerde generation af den ikoniske hybridbil Toyota Prius introduceres på det danske marked i det nye år. Med et nyt og markant design samt banebrydende ny hybridteknologi markerer Toyota hybridbilernes moderskib sig markant stærkere end nogensinde før og end nogen anden hybridbil i verden.

Den helt nye fjerde generation hybridteknologi er nemlig udviklet i en grad, der gør, at den nye Prius forbedrer brændstoføkonomien fra de nuværende 25,6 km/l til 33,3 km/l og reducerer CO2-udledningen fra 89 g/km til 70 g/km. Det er rekord for en hybridbil.

Prius har for hver nye generation altid haft fokus på at forbedre brændstoføkonomien og mindske udledningen af emissioner. Men forbedringen på hele 30 procent har aldrig været så markant fra én generation til en anden, som den er nu.

Nyudviklet hybridsystem

Det skyldes blandt andet et helt nyudviklet hybridsystem med en 1.8-liters benzinmotor, der med en termisk effektivitet på 40 procent nu kan kalde sig verdens mest effektive. Det skyldes bl.a. mindre friktion og mindre mekanisk tab, så man får endnu mere energi ud af hver enkelt dråbe benzin.

Samtidig er alle større hybridkomponenter blev redesignet, gjort mere kompakte og fået en anden placering for at optimere hele hybridpakken i form af både reduceret vægt, øget effektivitet og et lavere tyngdepunkt.

Et nyt hybridbatteri af typen nickel-metal hydrid, der automatisk lades op under kørslen, er desuden gjort mindre, har en større energitæthed og ligger nu under bagsædet. Dermed optager det altså ikke længere plads i bagagerummet, der i den nye Prius rummer over 500 liter.

Den nye Prius appellerer mere end nogensinde før til føreren. Ikke nok med at den helt nye og fjerde generation hybridteknologi er gjort mere effektiv, så føles accelerationen samtidig kraftigere, mere glidende og ikke mindst mere støjsvag ved højere hastigheder som følge af en mere lineær acceleration, der er bedre tilpasset motorens omdrejningstal.

Toyota Prius interiør
Toyota Prius 2016
Endnu bedre biler med ny Toyota-filosofi

De dynamiske egenskaber i den nye Prius er forankret i en ny platform kaldet GA-C, der er baseret på den helt nye Toyota-filosofi kaldet Toyota New Global Architecture (TNGA). Den nye Prius er første bil, der er bygget ud fra TNGA-filosofien, der handler om at bygge endnu bedre biler på både smartere og mere økonomisk vis. Det har givet bilen et 25 mm lavere tyngdepunkt og dermed både bedre styreevner og øget stabilitet.

Taghøjden på den nye Prius er 20 mm lavere end på forgængeren, mens fronten er sænket hele 62 mm. Det er godt for aerodynamikken, som også er forbedret med en vindmodstandskoefficient på kun 0,24. Samtidig er forsæderne nu placeret 59 mm længere nede, hvilket er med til at give en mere sportslig kørestilling. Den nye TNGA-filosofi giver generelt designerne friere hænder til at forme en bil, der ser bedre ud med mere dynamiske linjer og en mere atletisk profil.

TNGA-filosofien hjælper også med at definere en mere simpel og logisk opbygning af interiøret i forhold til udstyr, kørestilling og ikke mindst generel komfort i kabinen. Og som noget helt nyt bliver det muligt at få monteret anhængertræk på den nye Prius. Den ikoniske hybridbil må trække op til 725 kg.

Toyota Prius så for første gang dagens lys for 18 år siden i 1997 og har altid været teknologisk foran sammenlignet med andre biler. Den er et udstillingsvindue for nye, relevante teknologier. Ud over fjerde generation hybridteknologi byder den nye Prius også på den højeste sikkerhed med det nye TNGA-baserede karosseri, der er optimeret til at yde en ekstra god beskyttelse ved en eventuel kollision.

Desuden er Toyota Safety Sense sikkerhedspakken – allerede kendt fra AYGO, Yaris, Auris og Avensis – udvidet i den nye Prius til også at indeholde en radarbaseret adaptiv fartpilot samt automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse.

Den nye Prius med fjerde generation hybridteknologi, der støt og roligt med tiden vil brede sig til Toyotas mange andre hybridmodeller, introduceres i Danmark i løbet af foråret 2016, hvor priserne også vil være klar. Du kan læse meget mere om den nye Prius her.

Læs mere om den nye Toyota Pruis og se alle priser på www.toyota.dk/prius

Den 18.11.2015

*Bemærk: Eventuelle priser i artiklen repræsenterer priser på datoen for artiklens udgivelse og kan være ændret. Se de nyeste priser under bilmodel-siden på Toyotas hjemmeside.

Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'. Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'.