Tilmeld nyhedsbrev Spørg Toyota Forhandlere og serviceværksteder Book en gratis prøvetur My Toyota

Ny Avensis får BMW-motorer

Det nye design på Avensis er netop blevet afsløret ved den internationale biludstilling i Geneve

Når Toyota introducerer den nye Avensis i Danmark til sommer, sker det med både nyt design, nyt interiør, nye features som bl.a. stor 8” multimedieskærm, nye sikkerhedssystemer og nye dieselmotorer fra BMW.

Den er designet, udviklet og bygget i Europa og er en af de bilmodeller, der kører allerflest af på vejene i Danmark. Nu er Toyota klar med en ny udgave af den populære Avensis, der både har fået nyt udvendigt design, nyt interiør med en højere oplevet kvalitet, nye sikkerhedssystemer, nyt udstyr som bl.a. en 8” stor multimedieskærm og ikke mindst mere effektive og miljørigtige motorer herunder to nye dieselmotorer fra BMW.

Det nye design på Avensis er netop blevet afsløret ved den internationale biludstilling i Geneve, hvor Toyotas store mellemklassebil funkler i spotlyset på scenen med et mere markant og skarpere design i samme dynamiske stil, som også præger den nye AYGO og Yaris. Den nye Avensis er blevet 40 mm længere, og Toyota-logoet træder endnu tydeligere frem på den aggressivt designede front.

Frontgrillen prydes af en kromliste, der løber videre ud i forlygterne, hvor det standard monterede LED-kørelys fortsætter linjen og tilfører bilen en særlig front signatur. Tågeforlygterne er flyttet endnu længere ud i siderne og fuldt integreret i den brede forkofanger, hvilket får den nye Avensis til at syne endnu bredere end nogensinde før.

Bageste del af bilen har også fået et markant ændret udseende med fokus på at give bilen et bredere udtryk. En kromliste løber over bagenden af bilen og ud til hver af de nydesignede LED-baglygter, som efterlader en helt ny lyssignatur. Et af målene med den nye Avensis har været at sikre både komfort og bekvemmelighed over hele linjen. Et nyt elegant interiør i materialer med endnu højere kvalitet end tidligere og markant bedre lydisolering bidrager i høj grad til dette.

Ny 8” multimedieskærm

Instrumentpanelet er delt i to med et mere sportsligt speedometer og en omdrejningstæller, der i mellemudstyrsudgaven adskilles af en 4,2” multiinformations TFT-farveskærm. Centralt i kabinen, i samme udstyrsudgave, optager en 8” stor multimedie touch skærm pladsen med mulighed for fuld integration af Toyotas brugervenlige navigation med danske menuer og dansk tale.

Satin krom detaljer omkring knapper, luftdyser, gearstang, rat og dørbeklædning højner helhedsindtrykket af kabinen i den nye Avensis, og den mere luksuriøse kabine bliver toppet med sæder i helt nyt design, hvor der er lagt vægt på komforten ved længere ture. Den øverste rygstykke på sæderne er forlænget, skulderstøtten forbedret, mens siddevinklen og siddefladen er ændret for at give endnu bedre støtte til lårene og siderne.

Der er også blevet nørdet gevaldigt for at mindske støj og vibrationer i kabinen i den nye Avensis ved hjælp af nye og tykkere materialer. Heriblandt er motorhjelmen kraftigere og endnu bedre isoleret, ligesom der er tilføjet et nyt og kraftigere lydisolerende underdækken i udgaverne med dieselmotor. Samtidig er der indarbejdet en særlig lydabsorberende polyurethanskum afstøbning i skærmkasserne. Alt sammen med det formål at mindske støj og vibrationer og dermed forbedre kørekomforten.

Den nye Avensis er højt udstyret, og man får således allerede fra den lavest udstyrede udgave både aircondition, fartpilot med fartbegrænser, LED-kørelys, radio/cd med Bluetooth® til håndfri mobilsnak og trådløs streaming af musik samt som noget helt nyt i Avensis også automatisk nødbremse, som en del af en hel ny sikkerhedspakke.

I den mellemudstyrede udgave vil man yderligere få mulighed for at vælge interiørfarve, der vil være 4,2” informationsdisplay med TFT-farveskærm mellem speedometer og omdrejningstæller, automatisk nedblænding af fjernlys, regn- og skumringssensor, 17” alufælge, sæder i delvist alcantara, multimediesystemet Toyota Touch 2 med 8” touch skærm med bakkamera og mulighed for integration af navigation samt meget andet. Panoramaglastag, læderkabine, 18” alufælge og nøglefri betjening er andet udstyr, der følger med i den topudstyrede udgave af den nye Avensis.

/
Ny motorer med bedre økonomi

Den nye Avensis har fået revideret hele motorprogrammet, hvor samtlige motorer nu har bedre brændstoføkonomi, færre udledning af skadelige gasser og lavere driftsomkostninger. Ligesom den den tidligere Avensis byder den nye på flere forskellige motorvarianter.

To nye dieselmotorer fra BMW finder vej til den nye Avensis. Det drejer sig om en 1.6-liters dieselmotor med 112 hestekræfter, som erstatter Toyotas nuværende 2-liters dieselmotor. Den nye 1.6-liters motor vejer 20 kg mindre end den gamle, opfylder Euro 6 kravene og kører i gennemsnit 24,4 km/l ved blandet kørsel, hvilket er over 2 km/l længere end den nuværende. 1.6-liters dieselmotoren er i øvrigt kendt fra 7-personersbilen Toyota Verso.

Det er derimod første gang, at den anden nye dieselmotor finder vej til en Toyota-model. Her er der tale om en 2.0-liters dieselmotor også fra BMW, der med 143 hestekræfter og et drejningsmoment på 320 Nm fra 1.750 omdrejning emmer af kraft og overskud. Topfarten er 200 km/t med en accelerationstid på 9,5 sekunder fra 0 til 100 km/t.

Menuen står også på bedre brændstoføkonomi og mindre udledning af CO2 i benzinmotorerne i skikkelse af en 1.6-liters benzinmotor med 132 hestekræfter og en 1.8-liters benzinmotor med 147 hestekræfter. Den op til 13 procent forbedrede brændstoføkonomi er opnået gennem højere kompression, optimering af indsprøjtningsvinklen og timingen af dette samt brugen af Teflon belægning og lavfriktionsmaterialer generelt.

Den nye Avensis har ligesom forgængeren McPherson forhjulsophæng og dobbelt wishbone hjulophæng bagtil. Begge hjulophæng er blevet kraftigt modificeret for at optimere kørekomforten og bilens styreegenskaber markant.

Helt nye sikkerhedssystemer

Sikkerheden er helt i top i den nye Avensis. Toyota introducerer nemlig for første gang sin nye sikkerhedspakke Toyota Safety Sense i den nye Avensis, der allerede fra laveste udstyrsniveau som standard bliver udstyret med automatisk nødbremse også kendt som Pre-Collission System (PCS).

Systemet registrerer objekter foran bilen og nedsætter risikoen for at ramme den forankørende bil. Hvis der er risiko for en ulykke, advarer systemet nemlig både visuelt og med lyd føreren om at bremse. Hvis føreren ikke når at reagere i tide, nødbremser systemet automatisk og reducerer hastigheden med op til 30 km/t eller bremser ligefrem bilen helt. Systemet fungerer ved hastigheder mellem 10 og 80 km/t, hvilket er den hastighed, op til 80 procent af ulykker sker.

Ud over den automatiske nødbremse er det også muligt at få Lane Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB) og Road Sign Assist (RSA). LDA holder øje med afmærkninger på vejen og hjælper med at holde bilen i samme vognbane, så længe man ikke bruger blinklyset. Hvis bilen begynder at afvige fra vognbanen, uden man benytter blinklys, advarer LDA-systemet føreren både visuelt og med lyd.

AHB sørger for, at man i mørke altid kan have fjernlyset tændt, da systemet automatisk blænder ned for forankørende og modkørende bilister. Sidst men ikke mindst hjælper RSA føreren med altid at have den bedst mulige information og aflæser automatisk farttavler og andre skilte, der vises i et display i instrumentpanelet under kørslen.

Den nye Avensis bliver introduceret i Danmark til sommer, og priserne ventes klar i løbet af foråret. Indtil da er det muligt at købe den nuværende udgave af Avensis til særdeles attraktive priser fra 267.990 kr., men Toyota i Danmark oplyser, at man ikke skal vente for længe, hvis man vil være sikker på at sikre sig den nuværende model, inden den nye indtager landet.

Læs mere om den nye Toyota Avensis og se alle priser på www.toyota.dk/avensis.

Den 08.03.2015

*Bemærk: Eventuelle priser i artiklen repræsenterer priser på datoen for artiklens udgivelse og kan være ændret. Se de nyeste priser under bilmodel-siden på Toyotas hjemmeside.

Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'. Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'.