Livet i brintbanen

- Jacob Krogsgaard og hans Mirai

Brint er ikke bare et af universets mest omfangsrige grundstoffer. Det er også det, der driver Jacob Krogsgaards forretning. Og hans bil - en Toyota Mirai.

Brint er ikke bare et af universets mest omfangsrige grundstoffer. Det er også det, der driver Jacob Krogsgaards forretning. Og hans bil.

Det er lørdag d. 17. juli. Klokken er 4. Jacob Krogsgaard har placeret familie og bagage i bilen. For enden af indkørslen ligger næsten 1.800 kilometers kørsel, inden de rammer sommerferiens destination – Lazise i det nordlige Italien.

Idet Jacob Krogsgaard tænder for bilen, hører han kun et par bip, men ikke den mindste lyd fra motorrummet. Det er heller ikke meningen. For familien Krogsgaard kører i en Toyota Mirai – en brintbil.

Udfordring fra konen

Jacob Krogsgaard er medstifter og administrerende direktør i H2 Logic, der udvikler og bygger brintstationer i Danmark. Allerede nu har de opsat 10. Og en brint-direktør kan ikke blive set køre rundt i andet end en brintbil. Det er her Mirai kommer ind i familien Krogsgaards liv.

Den hvide Mirai bestilte han for tre år siden, da den endnu blot var en konceptbil på en bilmesse i Japan. Men nu er den familiens primære bil, og den har kørt 37.000 problemfrie kilometer, siden de fik nøglerne til den i oktober.

Det var fru Krogsgaards idé, at familien – der ellers normalt flyver på ferie – skulle udfordre dem selv og køre til Italien i år. Og bortset fra en afstikker til Wuppertal, var ruten langt hen ad vejen den, man normalt tager til støvlelandet.

I alt tankede familien Krogsgaard cirka 40 kg brint ad 11 omgange, for at tilbagelægge de 3500 kilometer tur/retur mellem deres hus i Holstebro og Gardasøen.

Brinten bliver ikke antændt som benzin bliver i en benzinmotor – i stedet bliver den sammen med ilt omdannet til elektricitet og vand, der bliver sendt henholdsvis til bilens elmotor eller batterier og ud af udstødningsrøret.

/

Svaret stod skrevet i vinden

Jacob Krogsgaards vej til livet i brintbanen startede en efterårsaften i begyndelsen af 1990’erne. Dengang var han blot en helt almindelig knægt fra Thy. En storm sendte egnens vindmøller på overarbejde og barndomsvennens far sagde til Jacob og kammeraten, at de måtte opfinde en måde, man kunne gemme den overskydende strøm på.

Svaret både hang i luften og flød i vandet – for brint er alle vegne. Men luftarten kræver vand og strøm for at kunne lande i tanken på en bil. Derfor blev Jacob Krogsgaard ingeniør. I dag er han desuden chef for 60 mand i sit og partnerens brintfirma. Og nu kører han udelukkende i brintbil. Ikke at det gør ham noget. Tværtimod.

For ikke alene kører han lydløst og miljøvenligt rundt, med 500 kilometer mellem tankningerne – han bliver samtidig klogere på, hvordan man bygger bedre brintstationer.

Ikke bare en gimmick

Erhverver man sig en Toyota Mirai, er der 50% chance for, at den nærmeste tankstation er under 15 kilometer væk.

Danmark er faktisk forud, hvad stationsnetværket angår. I Tyskland findes der til sammenligning lige nu 30 stationer. Men det tal skulle gerne nå 400 stationer inden vi skriver 2024. Det europæiske netværk er altså på trapperne. Nu mangler der bare flere brintbiler på vejene.

I Jacob Krogsgaards kvarter, er det indtil videre kun ved hans hus, der holder en brintbil. Det håber han snart ændrer sig.

For Toyota Mirai er ikke bare et marketingværktøj. Det er en langtursbil, en familiebil og en hovedvender-bil. Tit stopper folk nemlig, hvad de har gang i for at stirre på bilen, når den glider lydløst forbi. Og uanset om Jacob Krogsgaard parkerer i Holstebro eller Hamborg, møder han mennesker, der stiller spørgsmål om bilen.

Og han svarer gerne på folks spørgsmål. Til en vis grænse. For der er masser at lave, når man lever livet i brintbanen.

Læs mere om Toyota Mirai.
Læs også om Toyota hybrid.

Den 18.08.2016

Seneste nyt og begivenheder hos Toyota

Nu skal Danmarks bedste håndværkere kåres Nu skal Danmarks bedste håndværkere kåres Håndværksportalen Håndværker.dk skyder nu i samarbejde med Toyota kåringen af årets bedste håndværkere i gang. En heldig håndværker vinder en helt ny Toyota PROACE CITY varebil. Toyota får nyt logo og brand design Toyota får nyt logo og brand design Toyota introducerer sit nye brand design i Europa. Det sker med et nyt og opdateret brand logo og en ny typografi, som signalerer en helt ny æra for Toyota i forbindelse med koncernens transformation fra bilproducent til mobilitetsvirksomhed. Toyota starter produktionen af helt ny Yaris Toyota starter produktionen af helt ny Yaris Toyota begyndte i aftes produktionen af den helt nye, fjerde generation Yaris, der er mobilitetsgigantens bedst sælgende bilmodel i Europa og i Danmark samt den mest populære hybridbil de seneste otte år i træk i Danmark. Toyota melder udsolgt af RAV4 Plug-in i 2020 Toyota melder udsolgt af RAV4 Plug-in i 2020 Godt to måneder efter, at Toyota åbnede for forsalget af den helt nye RAV4 Plug-in Hybrid meldes der udsolgt. Du kan dog blive skrevet på venteliste til levering i 2021.
Dine cookie-indstillinger

Toyota bruger cookies bl.a. for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Du kan læse mere om hjemmesidens brug af cookies her, hvor du også kan ændre dine indstillinger og fravælge visse typer af cookies.