Toyota Auris Hybrid vinder

dansk økonomitest

Danmarks mest økonomiske stationcar er Toyota Auris Hybrid Touring Sports. Sådan lyder konklusionen i en helt ny analyse fra den biløkonomiske portal, Bilpriser.dk. Her udmærker hybridbilen fra Toyota sig som den stationcar i Danmark, der har den bedste totaløkonomi med en kilometerpris på blot 2,23 kr. alt indregnet på nær forsikring.

Er man på udkig efter en økonomisk stationcar, bør man vælge Toyota Auris Hybrid Touring Sports. I en helt ny analyse kårer den biløkonomiske portal, Bilpriser.dk, nemlig Toyotas hybrid-stationcar som Danmarks mest økonomiske stationcar.

Bilpriser.dk har kigget nærmere på 34 stationcars på det danske marked med nypriser fra 200.000 kr. Og det er altså blandt disse, at Auris Hybrid skiller sig ud med den bedste totaløkonomi af alle. På trods af en startpris på 222.970 kr. kan det ifølge analysen i sidste ende altså alligevel bedst betale sig rent økonomisk at købe hybridbilen fra Toyota.

Biløkonomiportalen har regnet sig frem til, at det koster 2,23 kr. for hver kørt kilometer i Auris Hybrid alt indregnet på nær forsikring. Det er fem øre mindre end den næstbedste stationcar i analysen.

Fremragende brændstoføkonomi

Baggrunden for Auris Hybrids flotte totaløkonomi skal primært findes i bilens fremragende brændstoføkonomi. Det er med til at holde benzinudgifterne på et meget lavt niveau og betyder samtidig, at også den grønne ejerafgift er banket helt i bund. Auris har som hybridbil både en benzinmotor og en elmotor og kan derfor køre på enten benzin, ren el eller en kombination af begge, hvilket altså mindsker brændstofforbruget.

Erfaringerne fra danske kunders prøvekørsler hos Toyota-forhandlerne viser, at op mod halvdelen af tiden bag rattet på en Toyota-hybridbil foregår på ren el med slukket benzinmotor. Alligevel behøver man ikke at lade bilen op med ladestik. Under kørslen sørger bilen nemlig automatisk selv for at opsamle energien, når man enten bremser eller slipper speederpedalen. Den opsamlede energi kan man så bruge til at køre på el.

Kun én bil i analysen er opgivet til at køre længere på literen end Auris Hybrid, men da den pågældende bil har dieselmotor, bliver den beskattet næsten dobbelt så meget, og så forsvinder den økonomiske brændstoffordel.

En anden tungtvejende årsag til Auris som vinder på totaløkonomi er Toyotas notorisk lave værditab. Over fire år taber hybridbilen 103.555 kr. i værdi, mens fx den analyserede dieselbil taber 110.132 kr.

Opnår lovede forbrugstal

Motorjournalist Hans Uffe Christensen har i samarbejde med Shells økonomiløbseksperter og Bilpriser.dk forbrugstestet en række benzin-, diesel- og hybridbiler over en nøjagtigt udmålt rute på 170,61 km med ca. en tredjedel landevejskørsel, en tredjedel bykørsel og en tredjedel motorvejskørsel. Her er erfaringen, at man med den rette køreteknik i højere grad opnår de lovede forbrugstal i en hybridbil end i en dieselbil.

Bilpriser.dk’s chefanalytiker Niels Grøftehauge er en varm fortaler af hybridbiler, som søsterfirmaet Autocom har haft tre af på leasingbasis.

”Vi har kørt i alt 450.000 km i bilerne uden en eneste reparation eller udskiftning af sliddele. I virkelighedens verden er hybridbilerne endnu mere overlegne på totaløkonomi, end analysen viser. De to drivsystemer aflaster hinanden, der er ingen kobling og næsten ingen slitage på bremserne,” siger Niels Grøftehauge.

Der stod Toyota på ni ud af ti solgte hybridbiler i Danmark i fjor. Toyota forventer at sælge over 9.000 hybridbiler i år og for syvende år i træk sætte ny Danmarksrekord for antallet af solgte hybridbiler.

”Mange af vores kunder har allerede erfaret, at hybridbiler ikke er dyrere at eje og køre i end andre biler. Faktisk tværtimod. Derfor glæder det os meget, når en ny analyse nu også bekræfter det sort på hvidt. Det er med til at punktere en af de myter om hybridbiler, som stadig florerer, og som afholder nogle fra at vælge en hybridbil som deres næste bil. Nu burde der ikke være tvivl om den økonomiske fordel ved hybrid,” siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.

Toyota Auris Hybrid har i flere år været en af Danmarks mest populære hybridbiler kun overgået af Toyota Yaris Hybrid.

Onsdag den 11. juli 2018

Læs om hybrid >> Auris Touring Sports >> Kontakt forhandler >>

/
Stationcar-analyse, juni 2018
Placering Mærke, model Motor Udgift kr./km
1. Toyota Auris 1.8 Hybrid H1 St. car 5d Aut. 136hk Hybrid 2,23
2. Opel Astra 1.0 Turbo Ecotec Enjoy St. car 5d 5g 105hk Benzin 2,28
3. Peugeot 308 1.6 BlueHDI Selection SKY St. car 5d 6g 120hk Diesel 2,29
4. Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend Edition St. car 5d 6g 100hk Benzin 2,33
5. Hyundai i30 1.6 CRDI Go St. car 5d 6g 110hk Diesel 2,33
6. Opel Astra 1.6 CDTI Enjoy St. car 5d 6g 95hk Diesel 2,34
7. Hyundai i30 1.0 T-GDI Go St. car 5d 6g 120hk Benzin 2,39
8. Seat Leon 1.0 TSI Ecomotive Style St. car 5d 6g 115hk Benzin 2,41
9. Kia Ceed 1.6 CRDI Style Plus Clim St. car 5d 6g 136hk Diesel 2,53
10. Ford Focus 1.5 EcoBlue Titanium St. car 5d 6g 120hk Diesel 2,54
11. Seat Leon 1.6 TDI Style St. car 5d 6g 110hk Diesel 2,56
12. Renault Megane 1.5 dCi 110 Zen St. car 5d 6g 110hk Diesel 2,57
13. Skoda Octavia 1.0 TSI Ambition St. car 5d 6g 115hk Benzin 2,58
14. Volkswagen Golf 1.6 TDI BMT Comfortline St. car 5d 5g 115hk Diesel 2,68
15. Skoda Octavia 1.6 TDI Ambition St. car 5d 6g 115hk Diesel 2,69
16. Kia Ceed 1.0 Style Plus Clim St. car 5d 6g 120hk Benzin 2,71
17. Renault Megane 1.2 TCe Zen St. car 5d 6g 100hk Benzin 2,74
18. Volkswagen Golf 1.5 TSI BMT Evo Comfortline St. car 5d 6g 130hk Benzin 2,74
19. Skoda Octavia 1.5 TSI ACT Ambition St. car 5d 6g 150hk Benzin 2,75

Kilde: Bilpriser.dk

De seneste nyheder fra Toyota

Dine cookie-indstillinger

Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Du kan også finde og ændre dine indstillinger her. Bekræft ved at markere indstillinger herunder, eller fjern markering ved de indstillinger, hvor du ikke er enig:

OK