To års fri strøm til Toyota Prius Plug-in

Toyota introducerede før sommerferien opladningshybridbilen Prius Plug-in, der har en rækkevidde på ren el på små 50 km og ligesom almindelige hybridbiler både har en el- og benzinmotor og derfor ikke er begrænset i rækkevidden. Salget overstiger her efter få måneder allerede den tidligere salgsrekord for den almindelige Prius, og nu frister den japanske hybridekspert yderligere med fri strøm til opladning i to år ved købet af Prius Plug-in.

Kør gratis i din bil de første to år. Sådan lyder det fristende tilbud fra Toyota, der netop har introduceret Toyota Prius Plug-in. Strømafregningen sker gennem firmaet Clever, der refunderer 2,20 kr. pr. forbrugt kWh på ladeboksen derhjemme, mens opladning på alle Clevers ladestandere er fri.

”Det betyder, at man i princippet kan køre gratis i sin bil de to første år, når man ser bort fra forsikring og grøn ejerafgift. Har man fx små 25 km til arbejdet, kan man køre frem og tilbage uden at bruge brændstof, og så oplader man helt gratis derhjemme eller på offentlige ladestandere og undgår dermed fuldstændig udgifter til brændstof,” forklarer pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.

Det er kun få måneder siden, Toyota introducerede opladningshybridbilen Prius Plug-in, der har en rækkevidde på ren el på små 50 km og både kan lades op med ladestik, og som samtidig også fungerer som en almindelig hybridbil med ubegrænset rækkevidde. Plug-in teknologien gør, at man som ejer kan sidde med følelsen af at have to biler. En ren elbil og en hybridbil.

Ny salgsrekord

Men trods den korte tid på det danske marked har salget af den teknologisk fremtidsorienterede bil allerede passeret 150 personbiler og overgår dermed den hidtidige salgsrekord for den almindelige hybridbil Prius.

”Vi kan se, at mange har taget opladningshybridbilen Prius Plug-in til sig og er tiltalt af en af de mest teknologisk avancerede og miljørigtige biler på markedet,” siger Anders Tystrup.

Han peger på, at en af de helt store styrker ved Prius Plug-in netop er, at bilen bruger to elmotorer, hvilket reducerer behovet for, at benzinmotoren tændes under kørslen. Samtidig bliver bilens klimaanlæg desuden drevet af en særlig varmepumpe – verdens første af sin type – som varmer kabinen hurtigt op ved udendørstemperaturer helt ned til 10 minusgrader uden at starte benzinmotoren.

Det samme sker ved høje temperaturer, hvor kabinen i stedet køles ned uden benzinmotorens hjælp. Derved sikrer man i endnu højere grad kørsel på ren el og undgår negativ påvirkning af brændstofforbruget.

Avanceret energirigtig varmepumpe

Den avancerede varmepumpe imødekommer altså en af de største udfordringer for opladningshybridbiler og andre batteridrevne elbiler, når vejret er koldt – nemlig at producere varme. Hvis batterierne er nødt til at arbejde ekstra hårdt for at varme kabinen op, reduceres rækkevidden på ren el betydeligt. Ofte med en halvering af rækkevidden til følge. Det sker ikke i Prius Plug-in.

Prius Plug-in kan oplades med stik derhjemme eller ved offentlige ladestandere, og afhængig af om man bruger stikket ved de offentlige standere, eller om opladningen sker i hjemmet, ligger ladetiden fra to timer og op til godt tre timer. Og strømmen får man altså helt gratis de første to år.

Toyota i Danmark tilbyder syv forskellige hybridbiler, en opladningshybridbil og en brinthybridbil og markerer sig dermed fortsat som førende inden for hybridteknologien, udvalget af hybridbiler samt ikke mindst salget af hybridbiler. Der stod således Toyota på hele ni ud af ti solgte hybridbiler i Danmark i 2017. På verdensplan har Toyota rundet 12 millioner solgte hybridbiler siden introduktionen af verdens første hybridbil Prius i 1997.

Prius Plug-in kan fås fra 329.990 kr. og som firmabil med et beskatningsgrundlag på 280.000 kr. – begge priser inklusive to års fri strøm til opladning.

Tirsdag den 9. oktober 2018

/

De seneste nyheder fra Toyota

Dine cookie-indstillinger

Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Du kan også finde og ændre dine indstillinger her.

OK