Tilmeld nyhedsbrev Spørg Toyota Forhandlere og serviceværksteder Book en gratis prøvetur My Toyota

Hybridbiler kører på ren ren el halvdelen af tiden

Omkring halvdelen af tiden bag rattet i en hybridbil foregår på ren el. Det viser en ny dansk undersøgelse foretaget i begyndelsen af april. Resultaterne stammer fra 236 prøvekørsler over hele landet i forbindelse med bilproducenten Toyotas åbent hus weekend 2. og 3. april.

En stor del af tiden bag rattet i en hybridbil foregår på ren el

Sådan lyder konklusionen i en ny dansk undersøgelse foretaget i begyndelsen af april.

Her blev der foretaget 236 prøvekørsler i Toyota hybridbiler over hele landet, og 46 procent af tiden foregik altså på ren el med slukket benzinmotor.

Toyota introducerede verdens første serieproducerede hybridbil Prius i 1997. Siden da er flere andre hybridmodeller kommet til, og i Danmark kan man i dag vælge mellem seks forskellige Toyota hybridbiler i form af Yaris Hybrid, Auris Hybrid, Auris Hybrid Touring Sports, Prius, Prius+ og RAV4 Hybrid.

En hybridbil fra Toyota består af både en benzinmotor og elmotor. Bilen vælger helt automatisk, hvornår den skal benytte elmotoren eller benzinmotoren eller en kombination af begge.

Selv om en stor del af tiden bag rattet altså foregår udelukkende på ren el, skal en hybridbil fra Toyota aldrig lades op.

Det sørger bilen nemlig automatisk selv for under selve kørslen og ved at opsamle energi, når der bremses.

Testkørslerne i begyndelsen af april bredte sig over samtlige af Toyotas hybridmodeller dog med overvægt på Auris Hybrid og ikke mindst den nye RAV4 Hybrid, som i den firehjulstrukne udgave må trække en anhænger på op til 1.650 kg.

Men også både den helt nye Prius, der med fjerde generation hybridteknologi kan køre op til 33 km/l, samt Danmarks billigste hybridbil Yaris Hybrid fra 159.995 kr. blev flittigt prøvekørt hos de forskellige Toyota-forhandlere.

Toyota-forhandlerne Niels Ebdrup i Holbæk og Arne Stubbe A/S i Måløv tegnede sig begge for det højeste gennemsnit for kørsel på ren el i de testede hybridbiler med et gennemsnit på 65 procent. For hver ti minutters prøvekørsel foregik de seksethalvt minut altså på ren el.

Østdanskere kører oftere på ren el

Der er forskel på resultatet af prøvekørslerne alt efter, om man befinder sig øst eller vest for Storebælt. Prøvekørslerne øst for Storebælt foregik således i højere grad på ren el end vest for. Faktisk foregik over halvdelen af tiden (51 procent) bag rattet på en hybridbil øst for Storebælt uden brug af benzinmotor, mens 42 procent af tiden under prøvekørslerne vest for Storebælt blev kørt på ren el.

Det betyder, at for hver ti minutters kørsel blev over fire minutter tilbagelagt som kørsel på ren el. Flere forhandlere vest for Storebælt opnåede dog et gennemsnit for kørsel på ren el på over halvdelen af tiden herunder bl.a. STS Biler i Lemvig med 63 procent, Bil & Co i Kolding med 55 procent, BilButikken i Randers med 54 procent og Lihn & Boi i Viborg med 53 procent.

Hybridmodellen med den største andel af kørsel på ren el var den nye Prius, hvilket bl.a. hænger sammen med, at den som eneste hybridbil er udstyret med den helt nye fjerde generation hybridteknologi, der i endnu højere grad gør det muligt at køre på ren el. Hele 55 procent af tiden bag rattet i den nye Prius foregik med slukket benzinmotor.

Ønsker man at se, hvor stor del af ens egen kørsel i en hybridbil, der foregår på ren el, er det fortsat muligt at lægge vejen forbi sin lokale Toyota-forhandler og prøvekøre en hybridbil.

Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'. Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'.