1. Om Toyota
  2. Mere om Toyota
  3. Toyotas europæiske rejse

Vores europæiske rejse

Fra lille bilimportør til storproducent af mobilitetsløsninger med flere fabrikker

Hvordan det hele begyndte

  • I løbet af Toyoas mangeårige historie har det været vigtigt for os at holde os på forkant med vores kunders ønsker og behov. Vi har styrket vores udviklings- og designafdelinger for at sikre, at vi producerer de biltyper, som europæere efterspørger. Og vi har hele tiden fokuseret på konstante forbedringer: Vores mål er bedre biler med fortsat optimering af pålidelighed og service.

    Toyota har investeret mere end 9 milliarder euro i lokale fabrikker til produktion af biler, motorer og gearkasser. Hertil kommer etablering af tekniske centre og designstudier plus samarbejder med underleverandører til udvikling og produktion af de tusinder af dele, der indgår i en moderne bil. Dette har skabt tusindvis af arbejdspladser. Ikke kun hos Toyota, men også i vores netværk af mere end 400 europæiske leverandører. Med disse faciliteter inden for Europas grænser kan vi tilbyde kortere leveringstider og reducere miljøpåvirkningen af vores interne transport.

    Europæiske bilkunder er blandt de mest krævende i verden, og vi bruger deres forventninger som benchmark for design, sikkerhed, funktionalitet og miljø. Et markant eksempel herpå er den banebrydende Toyota C-HR crossover.

    Toyota begyndte at forske i, hvordan biler kan gøres bedre for miljøet og mere energieffektive længe før det blev et kardinalpunkt for bilindustrien som helhed. Det resulterede i tidlige og meget store investeringer i hybrid- og brændselscelleteknologi.
  • Toyota har sendt over 19 mio. elektrificerede biler ud på vejene i løbet af de 25 år, der er gået siden lanceringen af vores første hybridbil, Toyota Prius. Og vi sælger ikke blot elektrificerede biler i Europa – vi bygger dem også her. Corolla hybridmodeller produceres i Storbritannien, Yaris Cross hybridmodeller i Frankrig, Yaris hybridmodeller i Frankrig og Tjekkiet og Toyota C-HR i Tyrkiet.

    Vi har også bevirket, at en række europæiske lande var blandt de første til at få gavn af vores banebrydende brændselscelleteknologi, der fx findes i Mirai – verdens første masseproducerede, dedikerede brændselscellebil. Introduktionen af Mirai er et vigtigt tiltag for at løse problematikken om, hvad der skal komme først: Bilen eller infrastrukturen.

    Toyota støtter den koordinerede indsats af bilproducenter, energileverandører, regeringer og offentlige myndigheder for at udvikle nationale og europæiske infrastrukturer, der kan understøtte Mirai og andre brintbiler.

    Udvikling og produktion af renere biler i Europa og for Europa er kun et enkelt aspekt af vores indsats for miljøet. Vi har også bygget fabrikker og kontorer, der benytter nye og effektive metoder til at reducere affald, spare på naturressourcer, minimere udslip og fungere i harmoni med verden omkring os.

Toyota-ellipsen - Historien bag logoet

  • Toyota-logoet har et design bestående af tre ellipser, som symboliserer Toyota verden over.

    Logoets design kan beskrives på følgende måde:

    • Geometrisk set indeholder ellipserne to centrale punkter.
    • Det ene af disse punkter er vores kunders hjerte, det andet vore produkters hjerte.
    • Den yderste ellipse forener disse punkter til en samlet enhed.
    • De sammensatte lodrette og vandrette ellipser symboliserer "T" i Toyota. Den tomme baggrund repræsenterer Toyotas hastige teknologiske vækst og de grænseløse muligheder, fremtiden byder på.

Toyotas fond i Europa

  • Toyota samarbejder med non-profit organisationer omkring samfundsaktiviteter, der støtter miljøet, teknisk uddannelse, trafiksikkerhed.

    Finansiel støtte er kun en del af løsningen. På både europæisk og lokalt plan benytter vi Toyotas og vores medarbejderes ressourcer til at gøre en reel forskel. 

    Dette engagement kan tage mange former, herunder uddannelse, vidensoverførsel, materialer og arbejdskraft.

    Kontakt os for flere oplysninger.