Tilmeld nyhedsbrev Spørg Toyota Forhandlere og serviceværksteder Book en gratis prøvetur My Toyota

Historien bag

Få et glimt af historien om Toyota.

I 1937 blev Toyota Motor Co. Ltd. etableret som virksomhed, afledt af Toyoda Automatic Loom Works, der var en af verdens førende producenter af vævemaskiner. Nu er Toyota en af verdens største bilproducenter.

Som leder af Toyota Motor Company udnævnte man "opfindernes konge", Sakichi Toyoda. Efter salget af patentrettighederne til en af Sakichis maskiner var startkapitalen sikret. Ikke blot til at udvikle og bygge en prototype af Toyotas første bil, men også til at lancere Toyotas første kompakte bil (SA-modellen) i 1947.

Det flyvefærdige Toyota Motor Company har blomstret lige siden, det blev grundlagt af Kiichiro Toyoda, Sakichis søn. Og nu hvor Toyota har passeret sit 75 års jubilæum, er virksomheden en af verdens ledende bilproducenter.

Som alle andre virksomheder kunne Toyota ikke undgå smerter fra sit vokseværk. I 1950 oplevede Toyota sin første og eneste strejke. Men både arbejdere og ledelsen var efter denne arbejdsnedlæggelse fast besluttede på principperne om gensidig tillid og afhængighed. Denne virksomhedsfilosofi ligger den dag i dag til grund for virksomhedens fortsatte vækst. Produktionssystemerne blev også forbedret i slutningen af 50'erne, hvor det kulminerede med etableringen af Toyota Production System. Et system der er baseret på Jidoka, Just-in-time og Kaizen, og som reducerer lageropgørelser og fejl overalt i Toyotas verdensomspændende aktiviteter.

Produktionen af køretøjer uden for Japan begyndte i 1959 på en mindre fabrik i Brasilien og fortsatte med et voksende net af oversøiske fabrikker. Toyota tror på at virksomhedens aktiviteter bør være så lokale som muligt for at give kunderne de produkter de har brug for, dér hvor de bruger dem.

Denne filosofi opbygger gensidige og langsigtede forhold til lokale leverandører og hjælper Toyota med at opfylde sine forpligtelser over for mange fabrikker verden over. Udover de producerende fabrikker har Toyota også et globalt netværk af design-, research- og udviklingsafdelinger, der dækker de tre største bilmarkeder: Japan, Nordamerika og Europa.

/

Toyota-ellipsen - historien bag logoet

Toyota-logoet har et design bestående af tre ellipser, som symboliserer Toyota verden over.


Logoets design kan beskrives på følgende måde:
  • Geometrisk set indeholder ellipserne to centrale punkter.
  • Det ene af disse punkter er vores kunders hjerte, det andet vore produkters hjerte.
  • Den yderste ellipse forener disse punkter til en samlet enhed.
  • De sammensatte lodrette og vandrette ellipser symboliserer "T" i Toyota. Den tomme baggrund repræsenterer Toyotas hastige teknologiske vækst og de grænseløse muligheder, fremtiden byder på.
Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'. Toyota bruger cookies for at kunne tilbyde dig en bedre oplevelse på hjemmesiden. Ved at gå videre på siden accepterer du disse cookie-indstillinger. Læs mere om cookies og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under 'Brug af cookies'.