1. Om Toyota
  2. Mere om Toyota
  3. Historiske Toyota-modeller
  4. Toyota Auris Corolla

Toyota Auris

Toyota Auris sælges ikke længere fra ny i Danmark. Se vores aktuelle modelprogram her, eller du kan finde en brugt Auris til salg hos vores autoriserede forhandlere.

Interesseret i en brugt Toyota Auris?

Der er stadig mange muligheder for at købe en brugt Auris, der passer til dit behov
Se brugt Toyota Auris »

Fra Corolla til Auris og tilbage igen

I 1966 var rumkapløbet mellem Sovjetunionen og USA på sit højeste, P-pillen blev frigivet i Danmark – og Toyota Corolla blev lanceret. Sidstnævnte skulle også vise sig at være en historisk begivenhed, for Corolla opnåede senere titlen som verdens mest solgte bilmodel. I slutningen af 1970’erne overgik det samlede salgstal nemlig den hidtidige verdensmester, VW Type 1 (”Boblen”). Det skal dog siges, at Corolla har gennemlevet over ti modelgenerationer med en række grundlæggende fornyelser, herunder overgang fra baghjulstræk til forhjulstræk. 

Corolla-navnet kommer af det latinske ord for lille krans, og i biologien betegner det blomstens ring af kronblade. Så det var et ganske poetisk navn, som den kompakte Toyota fik i dåbsgave, og den kom til verden i en tid præget af optimisme og vækst. I Japan passerede befolkningstallet 100 millioner, økonomien blomstrede, og vejnettet voksede i takt med, at nye forstæder skød op.

Det stigende antal forstadsfamilier havde brug for en kompakt og økonomisk bil, og på den baggrund satte Toyota et ambitiøst produktionsmål for den nye Corolla, nemlig 30.000 styk om måneden. Konkurrenterne og bilindustrien i det hele taget måbede, for Toyotas samlede produktion var på det tidspunkt 50.000 biler om måneden, så det krævede en enorm forøgelse af produktionskapaciteten.

  • 1. generation (1966-1970) kommer til verden

    Ingeniør Tatsuo Hasegwa stod i spidsen for udviklingsarbejdet, og han ville skabe en bil, der var sporty i både design og kørestil. Til premieren blev Corolla lanceret som 2-dørs sedan. Året efter fulgte en 4-dørs sedan og en 3-dørs stationcar, og i august 1968 blev programmet suppleret med en coupé, nemlig Corolla Sprinter.

    Corollas havde baghjulstræk, stiv bagaksel med bladfjedre og en 1.1 liters motor med 60 hk. Det lyder måske ikke så sporty i nutidens ører, men efter datidens begreber var Corolla en kvik bil.

    Corolla kom til Danmark i 1967, og reklamekampagnen beskrev den som: ”En ny bil i go-go klassen. Frisk og herlig. Topmoderne, 2-dørs design i fastback: Lynhurtig motor, der giver en tophastighed på 140 km/t takket være 60 sprælske hestekræfter”.

  • 2. generation (1970-1974) følger op på en succes

    I 1970 rundede salget af Corolla en million biler, og samme år blev 2. generation af den populære model lanceret. Karrosserivarianterne var de samme, men Corolla var blevet større, mere afrundet i designet og motorprogrammet forstærket med en 1.6 liters motor med 102 hk som den kraftigste. Af hensyn til det amerikanske marked kunne Corolla nu også fås med automatgear.

  • Skrappere miljøkrav til 3. generation (1974-1979)

    3. generation af Corolla voksede stadig i størrelsen, men det var primært skrappere miljøkrav, der havde bestemt udviklingsarbejdet. Det banede vej for nyskabelser som fx katalysator og intensiv brug af vindtunnel i designet af den nye model for at minimere vindmodstand og dermed brændstofforbrug.

  • 4. generation (1979-1983) skærer igennem

    Oliekrisen var overstået, den japanske økonomi genvandt sin styrke, og 4. generation af Corolla blev derfor lanceret med fornyet optimisme. I tidens ånd var linjerne skarpe og kantede. Men den største nyhed var slet ikke synlig. Det var nemlig et farvel til de gammeldags bladfjedre og goddag til en moderne undervogn med Panhard-stang og skruefjedre. Resultatet var bedre komfort kombineret med mere præcise køreegenskaber.

  • 5. generation (1983-1987) får forhjulstræk

    To måneder efter, at Corollas samlede salgstal rundede 10 millioner, blev 5. generation præsenteret. Udviklingsleder Fumio Agetsuma var en ambitiøs herre, der forlangte, at den nye Corolla skulle præges af innovation fra inderst til yderst. Det kom også til udtryk i selve udviklingsarbejdet, hvor Toyotas ingeniører for første gang benyttede sig af Computer Aided Design (CAD). Men for kunderne var en anden nyhed meget vigtigere: Den nye Corolla havde forhjulstræk – og den havde aldrig kørt bedre.

  • Kvaliteten får et ekstra løft i 6. generation (1987-1991)

    Designet og teknologien var stort set uforandret i 6. generation af Corolla. For i denne omgang blev der fokuseret på bilens kvalitet – helt i tråd med Toyota-filosofien Kaizen, som er et japansk udtryk for ”konstante forbedringer”. Over 2.000 optimeringer fordelt med rund hånd betød, at Corolla bød på en raffineret køreoplevelse med lavt støjniveau og lækkert interiør.

  • 7. generation (1991-1995) styrker den globale succes

    Med et salg på næsten 20 millioner biler siden introduktionen i 1966, havde Corolla opnået status som verdens mest populære bil. Hver eneste dag blev der produceret 4.300 Corolla-biler på det voksende antal Toyota-fabrikker over hele verden. 7. generation af Corolla styrkede bilens førerposition med flere karrosserivarianter, så den appellerede til flere kundegrupper. Corolla kunne nu fås som 3-dørs og 5-dørs hatchback, 4-dørs sedan og stationcar samt 5-dørs liftback.

  • 8. generation (1995-2000) viser ansvar

    Hele verden var blevet mere miljøbevidst, og det meste af Asien havde ondt i økonomien, da 8. generation af Corolla var på trapperne. Toyotas ingeniører lagde sig derfor i selen for at udvikle en bil, der var skånsom over for både miljøet og pengepungen. Samtidig gik Toyota væk fra at bygge ”verdensbiler” og valgte at variere designet, så 8. generation af Corolla så forskellig ud alt efter, om den skulle sælges i Japan, Nordamerika, Asien, Oceanien eller Europa

  • I BIL-REVYEN 1997 stod der om Corolla: "Corolla har netop fejret 30-års jubilæum i Danmark. Ikke mange bilmodeller får lov at leve så længe, selv ikke Kadett hedder Kadett længere. Men Toyota Corolla er en institution på det danske marked. Den kompakte japaner har formået at holde sig ung, udvikle teknik og design og til stadighed appellere til et bredt publikum. Corolla er en populær jobbil hos flådeejerne, hvor både virksomhed og medarbejdere er glade for den. Firmaet, fordi driftsomkostningerne er lave, medarbejderne, fordi Corolla er en dejlig bil at omgås, velkørende og driftsikker."

  • Europa former 9. generation (2000-2006)

    Da udviklingen af 9. generation begyndte, rundede det samlede Corolla-salg 28 millioner styk. Modellen stod for 20% af Toyotas globale salg, og koncernen havde åbenbart fundet opskriften på sikker succes.

    Men udviklingsleder Takeshi Yoshida var alligevel klar til at gå nye veje. Han målrettede ikke den nye Corolla mod de største markeder, men mod det mest krævende marked – og det er Europa. Den nye Corolla blev designet i Europa. Motorprogram og køreegenskaber blev tilpasset europæisk kørestil, som er mere frisk – for nu at sige det pænt – sammenlignet med den komfortable kørestil i USA og Japan. Resultatet var den hidtil mest sportslige Corolla.

  • 10. generation (2006-2013) åbner sig mod hele verden

    Da udviklingen af 9. generation begyndte, rundede det samlede Corolla-salg 28 millioner styk. Modellen stod for 20% af Toyotas globale salg, og koncernen havde åbenbart fundet opskriften på sikker succes. Men udviklingsleder Takeshi Yoshida var alligevel klar til at gå nye veje. Han målrettede ikke den nye Corolla mod de største markeder, men mod det mest krævende marked – og det er Europa.

    Den nye Corolla blev designet i Europa. Motorprogram og køreegenskaber blev tilpasset europæisk kørestil, som er mere frisk – for nu at sige det pænt – sammenlignet med den komfortable kørestil i USA og Japan. Resultatet var den hidtil mest sportslige Corolla.

  • 10. generation (2006-2013) åbner sig mod hele verden I 2006 kunne Corolla fejre 40-års jubilæum, og det var en passende lejlighed til at give ambitionsniveauet et ekstra løft. Køreegenskaberne skulle fortsat matche de bedste europæiske biler, mens samtidig skulle bilens rummelighed og komfort appellere til de amerikanske kunder. I udviklingsprocessen pålagde ingeniørerne sig selv en ny fem minutters regel: Kunderne skulle i løbet af højst fem minutter bag rattet af den nye Corolla fornemme, at bilen havde fået et markant løft i kvalitet og komfort.

  • Auris ser dagens lys (2006-2012)

    Toyotas topfolk havde i en årrække overvejet, om tiden var inde til at droppe Corolla-navnet i Europa, hvor det havde et lidt støvet image. Den typiske Corolla-kunde var oppe i årene, og Toyota ville appellere til en yngre målgruppe.

  • Men hvad skulle Corollas afløser hedde? Det skulle være et navn, der var let at udtale på alle sprog og gerne signalere slægtskabet med Yaris og Avensis. Endnu vigtigere var det, at navnet skabte associationer og følelser. Mange navne blev testet, og valget på Auris. Det var inspireret af ”aurum”, som er den latinske betegnelse for guld, og testpersoner beskrev navnet med ord som ”futuristisk”, ”eksklusiv” og ”attraktiv”. På markeder uden for Europa blev Corolla-navnet fastholdt.

  • Den nye Auris fik verdenspremiere Bologna Motor Show den 5. december 2006, og efter tre år på markedet fik modelprogrammet en vigtig tilføjelse: Auris Hybrid. Toyota styrkede positionen som verdens førende producent af hybridbiler og udbyggede modelprogrammet for at kunne tilbyde den avanceret hybridteknologi i alle størrelser biler.
  • 2. generation (2012-2018) skærper stilen

    På Paris Motos Show 2012 blev 2. generation af Auris afsløret. Den var bredere, lavere og frem for alt skarpere at se på. Den var gennemgribende opgraderet og forbedret på 3.500 punkter. Resultatet var lavere støjniveau, højere kørekomfort og en nydesignet kabine præget af eksklusive materialer og lækker instrumentering. I 2013 blev modelprogrammet udvidet med en stationcar, kaldet Auris Touring Sport, som hurtigt blev den mest populære model i Danmark, hvor den står for cirka 60% af salget.

  • Hybridudgaven af Auris Touring Sport blev oven i købet kåret som Danmarks mest økonomiske stationcar i en analyse udført af den biløkonomiske portal, Bilpriser.dk. Den primære forklaring var bilens fremragende brændstoføkonomi, som samtidig giver en meget lav ejerafgift.

  • Corollas genkomst

    Efter 12 år med Auris vender Toyota tilbage til Corolla i forbindelse med introduktionen af en ny generation. Navneskiftet sker som led i en større ensretning af modelnavne på bilmodeller, der sælges over hele verden.

    Den nye Corolla vil i Danmark – ligesom den nuværende Auris – kunne fås som hatchback eller som stationcar med tilnavnet Touring Sport.

    Udover et endnu skarpere design giver den kommende Corolla mulighed for at vælge mellem to forskellige hybridmotorer: en 1.8 liters med 122 hk eller en 2.0 liters med hele 180 hk. Begge motorer rummer Toyotas nyeste hybridteknologi, der allerede kendes fra bl.a. Prius og C-HR Hybrid, og som gør det muligt at køre på ren el ved hastigheder helt op til 110 km/t.

De seneste nyheder fra Toyota